Dziś na temat WPvivid, ale zanim, to szybko zapytam: ile twoim zdaniem jest wtyczek do tworzenia kopii bezpieczeństwa stron WordPress? Może ktoś z was kiedyś policzył? Ja nigdy tego nie zrobiłem. Wystarczy, że zajrzysz do repozytorium, wpiszesz słowo backup i pewnie złapiesz się za głowę. Na pocieszenie powiem, że to i tak nie wszystko 🙂
To raptem pierwsza szóstka wyników wyszukiwania. Sam sprawdź ile ich jest, a gdy policzysz napisz w komentarzach.
Z jednej strony, to dobrze, bo masz bardzo urozmaicony wybór. Tak jak wspomniałem w poprzednim artykule na temat kreatora Bricks, to cecha którą najbardziej cenię, ale z drugiej strony możesz poczuć się nieco przytłoczony ilością dostępnych narzędzi. Które z nich wybrać?
W praktyce większość, to wtyczki pełniące swoją rolę w należyty sposób. Nie ma więc specjalnie większego znaczenia, którą ostatecznie wybierzesz jeśli chcesz nią dodatkowo zabezpieczyć dane swojej strony. Każda z nich na pewno da Ci przynajmniej podstawowy komfort psychiczny. Masz przecież niezależną kopię swojej cennej strony!
Pierwsza pozycja na liście wtyczek (jak powyżej, przynajmniej na obecną chwilę), należy do UpDraftPlus. Rzeczywiście to najpopularniejsze rozszerzenie z ponad 3 milionami instalacji. Sporo, prawda? Kto jej używa? M.im. znane Ci marki jak: NBA, NASA, Microsoft, CISCO, Princeton University i wiele innych.
Mówię o tej wtyczce m.in. na kursie WordPress i widzę, że wielu moich studentów właśnie z niej korzysta. Doskonale!
Dziś Jednak przyjrzymy się innemu dodatkowi do WordPressa, rozszerzeniu o nazwie WPvivid.
WPvivid
Jeśli korzystasz z moich filmów na kanale YouTube, to prawdopodobnie pamiętasz nagranie, które powstało jakieś 2 lata temu na temat migracji WordPressa z komputera na serwer. W tym konkretnym filmie wykorzystałem młodą jeszcze wówczas wtyczkę: WPvivid. Jeśli masz ochotę na pewno ten film dokopiesz, powinien być też na kursie 🙂
WPvivid od tamtego czasu dość mocno ewoluował i dziś funkcjonalność migracji jest jeszcze lepsza. Masz dwie możliwości przeniesienia strony.
Migracja w sposób manualny
Wystarczy zainstalować i skonfigurować na dwóch stronach (źródle i docelowej lokalizacji) WPvivid oraz połączyć ją w obu miejscach z zewnętrznym dyskiem np. GoogleDrive.
Następnie na stronie źródłowej uruchamiasz manualnie backup, tak aby został zapisany na zewnątrz, a w kolejnym kroku na stronie docelowej uruchamiasz odtwarzanie z tej samej kopii. WPvivid automatycznie rozpozna czy to zwykłe odtworzenie strony czy migracja. Czynność zajmująca kilka, kilkanaście minut w zależności od rozmiarów Twojej strony.
Migracja w sposób automatyczny
Jest także bardzo interesujące narzędzie, przy pomocy którego migrację praktycznie w pełni zautomatyzujesz.
Na stronie przechodzisz do zakładki Auto-Migracja – jak powyżej, ale klikasz na zakładce generującej specjalny klucz (Generate A Key). Klucz kopiujesz i na stronie źródłowej wklejasz w zakładce Auto-Migration. Zapisujesz i startujesz proces. Cała reszta wykona się w tle i po chwili na miejscu docelowym zastaniesz dokładnie tę samą stronę co w źródle.
Ta metoda sprawdza się doskonale w przypadku małych i średnich stron. Przy większych witrynach raczej konieczne będzie zastosowanie metody manualnej.
Kopia bezpieczeństwa
Głównym zadaniem WPvivid jest zadbanie o wykonywanie kopii bezpieczeństwa i przechowywanie ich w niezależnej lokalizacji. Przyjrzyjmy się temu w jaki sposób skonfigurować kopię bezpieczeństwa korzystając z WPvivid w wersji PRO.
Dlaczego w wersji PRO? Ponieważ wersja darmowa, jak zresztą w przypadku chyba wszystkich innych analogicznych wtyczek, ma ograniczone możliwości. Przykładowo nie pozwala tworzyć kopii przyrostowych, co może mieć negatywny wpływ na wydajność strony, czy może być nawet nieakceptowane przez operatorów usług hostingowych.
Najpierw skonfiguruj swoje połączenie z zewnętrznym dyskiem
Do wyboru masz GoogleDrive, DropBox, pCloud, OneDrive Microsfotu, Amazon, DigitalOcean, nie mylić z motywem OceanWP ;), Wasabi, FTP, SFTP. Wybór obszerny więc każdy powinien znaleźć coś dla siebie.
Google w wersji bezpłatnej daje 15GB przestrzeni na dane, co w przypadku małych stron będzie całkowicie wystarczające. Jeśli korzystasz z Microsoft 365 sprawdź ile masz miejsca w usłudze OneDrive, bo może to być nawet 1TB, co wystarczy na małe, średnie i duże projekty.
Jeśli nie korzystasz z powyższych dostawców, lub potrzebujesz więcej przestrzeni niż oferują wersje darmowe polecam Ci pCloud.
WPvivid również pod ten zewnętrzny dysk możesz podpiąć. Oferta pCloud jest bardzo atrakcyjna. Jest możliwość rozliczania się miesięcznie, rocznie, a także dostępne są plany w ofercie lifetime czyli płatność jednorazowa za przestrzeń sięgającą nawet 2TB. Wstawisz tam nie tylko swoje strony i strony swoich Klientów jeśli przykładowo działasz jako freelancer, ale również dane ze swoich komputerów, które chcesz dodatkowo zabezpieczyć. PCloud przechowuje dane europejskich użytkowników w Luxemburgu czyli na terenie UE, co również nie powinno być dla Ciebie bez znaczenia.
Jest także plan bezpłatny oferujący do 10GB przestrzeni na pliki. Dla małych stron nie potrzeba nic więcej.
pCloud możesz kupić także za naszym pośrednictwem jeśli jesteś użytkownikiem usług hostingowych DIDHost. Zainteresowanych zapraszam do kontaktu, na pewno uda się uzyskać dwa Was rabat 🙂 O tej usłudze jeszcze szerzej kiedyś napiszę.
Bez względu na to z którego dysku skorzystasz, czynność połączenia jest niezwykle prosta. Wystarczy kliknąć w przycisk autoryzacji, zalogować się na swoje konto Google, Microsoft itd… zezwolić na zapis danych i koniec. Dwa lub trzy kliknięcia 🙂
Przejdź do ustawień
Podstawowe ustawienia w większości przypadków są OK, ale kilka sugeruję zmodyfikować, po to aby zminimalizować szanse na problemy w procesie tworzenia kopii. Pamiętaj, że wtyczka niczego nie gwarantuje (jakakolwiek). Jeśli pojawi się błąd, kopia nie zostanie poprawnie wykonana, to nie będzie możliwości odtworzenia danych z uszkodzonych lub niekompletnych plików. Trzeba nad tym od czasu do czasu czuwać.
Zaznaczyłem powyżej dwa ustawienia, które sugeruję zmienić. Wyłącz opcję połączenia plików kopii w jedno archiwum. Zazwyczaj nie ma z tym problemu, ale miałem kilka sytuacji, w których włączenie tej opcji powodowało losowy kłopot z tworzeniem niektórych kopii. Odznacz tę opcję jak na powyższym zrzucie ekranu.
W tym miejscu ustaw również domyślną lokalizację plików kopii w taki sposób, aby zawsze była zapisywana w chmurze, a nie lokalnie w strukturze katalogów strony. Dlaczego? Jeśli kopie będziesz zapisywał lokalnie, to w przypadku problemów nie będziesz mieć do nich dostępu! Kopie lokalne przechowujemy tylko w sytuacji szybkiej akcji np. robimy tymczasową kopię przed wprowadzeniem większych zmian na stronie. Po zmianach taką kopię usuwamy, bo niepotrzebnie zajmuje przestrzeń usługi hostingowej i nie jest już do niczego potrzebna. Przyjmij jedną zasadę i jej konsekwentnie przestrzegaj. Kopię zawsze zapisuj na zewnątrz. Za chwilę dojdziemy do punktu omawiającego konfigurację połączenia z zewnętrznym dyskiem.
Przejdźmy do zakładki z ustawieniami zaawansowanymi:
W tym miejscu zmień tylko jedną opcję. Aktywuj tryb Eco. Być może widzisz powyżej, że włączenie tej funkcji jest rekomendowane dla hostingu współdzielonego, ale w praktyce miałem sytuacje, gdy konieczne było aktywowanie tego trybu nawet na serwerach dedykowanych z dużą mocą obliczeniową.
W tym trybie kopia będzie generowała się znacznie dłużej, ale prawdopodobieństwo, że pojawi się nieoczekiwany błąd jest mniejsze. Poza tym w niewielkim stopniu będziesz wykorzystywał zasoby obliczeniowe swojego konta hostingowego, co także będzie miało pozytywny wydźwięk.
Zaplanowanie automatycznych kopii
To już w zasadzie ostatni krok. Przejdź do zakładki z plannerem kopii bezpieczeństwa i aktywuj Backup Przyrostowy (Incremental Backup).
O co chodzi w kopiach przyrostowych? Tworzona jest najpierw pełna kopia całej Twojej strony, natomiast kolejnego dnia archiwizowane są tylko te dane, które uległy zmianie, np. baza danych, pliki wtyczki, którą właśnie dziś aktualizowałeś, nowe fotki wrzucone do biblioteki mediów itp… W konsekwencji kopia przyrostowa zużyje znaczne mniej zasobów obliczeniowych, jej wykonanie potrwa nieporównywalnie krócej plus zajmie mniej przestrzeni na Twoim dysku sieciowym.
Dodatkowo możesz ustawić harmonogram dla wykonywanych kopii. Co jaki czas będzie wykonywana pełna kopia, co jaki czas kopia przyrostowa plików i co jaki czas kopia samej bazy danych. Powyższy cykl w moim przypadku zawsze sprawdza się najlepiej.
Czy kopia przyrostowa jest konieczna? Jeśli strona jest malutka pewnie obejdzie się bez niej, ale jeśli strona jest nieco większa (co wcale nie znaczy duża), wówczas zdecydowanie powinieneś zainteresować się tą metodą tworzenia kopii. WPvivid taką funkcjonalność oferuje w wersji PRO, jak zresztą większość wtyczek. Zobacz na stronie projektu:
Podsumowanie
Dlaczego rekomenduję WPvivid? Ponieważ sam korzystam z tej wtyczki na wielu swoich stronach od blisko 2 lat. Przez ten czas naszej przyjaźni nie mogę powiedzieć żebym się na niej zawiódł. Owszem raz na jakiś czas zdarzy się, że kopia nie pójdzie po mojej myśli, ale to sporadyczne przypadki zwłaszcza jeśli wtyczka jest dobrze skonfigurowana.
Miałem problem z migracją przy jej użyciu, gdzie na koncie hostingowym (nie napiszę u jakiej firmy) nie można było utworzyć kopii i przesłać ją na zewnątrz. Po prostu wtyczki do tworzenia kopii były blokowane. Faktyczne może się zdarzyć, że i Twój operator nie będzie ich tolerował. Dlatego tak ważne są kopie przyrostowe i tryb Eco, żeby nie podpaść dostawcy hostingu 😉
Oprócz WPvivid korzystam również z innych rozwiązań, o których wkrótce napiszę i pojawi się kurs na PoznajWP z tym związany.