Na hostingu WordPress dużą wagę przykładamy do ochrony Twoich danych. Po naszej stronie wykonywane są dwie kopie Twojej strony, a każda z nich przechowywana jest na zewnętrznych niezależnych od siebie chmurach. Do jednej z nich masz dostęp z poziomu panelu konta hostingowego.
Dodatkowo masz możliwość skonfigurowania własnej kopii bezpieczeństwa i przechowywać ją na własnej chmurze np. Google Drive, Microsoft One, Drop Box i innych. Zajrzyj do artykułu: Jak skonfigurować zewnętrzną kopię bezpieczeństwa strony WordPress.
W tej instrukcji omówię, to w jaki sposób odzyskać pliki z kopii generowanej przez nas i dostępnej dla Ciebie w panelu usługi hostingowej.
Gdzie znajdę możliwość odtworzenia plików?
Przede wszystkiem zaloguj się do panelu konta hostingowego. Gdy już to zrobisz na stronie głównej w prawej kolumnie odszukaj ikonę Acronis Backup.
Kliknij w ten link aby przejść do kolejnego kroku. Kroku w którym możesz zdecydować z którego dnia chcesz odtworzyć pliki.
Klikając na wybranej dacie po chwili pojawi się kolejny wybór, a więc pytanie jakiego rodzaju dane chcesz odtworzyć.
Mogą to być subskrypcje/domeny, jeśli posiadasz ich więcej:
A dalej konkretny wybór: Bazy danych, Pliki lub konta email
Jak odzyskać bazę danych WordPress
W naszym przykładzie chcemy otworzyć stronę wraz z jej bazą danych. W takiej sytuacji w pierwszym kroku wybieramy „Bazy danych„, a następnie konkretną nazwę bazy powiązaną ze stroną.
Jeśli masz jedną stronę WordPress i jedną bazę danych, wybierasz ją i klikasz w przycisk „Odzyskaj„.
Jeśli jednak baz jest więcej (np. baza klona lub innych stron) wówczas musisz wiedzieć, którą z nich wybrać.
W powyższym przykładzie baz jest w sumie 4. Nie wiem, którą powinienem odtworzyć, dlatego w tej sytuacji muszę przejść do sekcji WordPress, do zakładki Baza danych i tu znajdę jej nazwę:
Następnie wracam na listę baz (ich kopii) zaznaczam właściwą i klikam w przycisk „Odzyskaj”.
Pojawi się jeszcze jedno pytanie jak poniżej:
W klasycznym odtworzeniu danych nie musisz zaznaczać opcji dodania sufiksu do nazwy bazy, po prostu przechodzisz dalej klikając w niebieski przycisk „Odzyskaj”.
Jeśli jednak chcesz odtworzyć bazę jako niezależną w stosunku do bazy produkcyjnej, np. po to aby przyjrzeć się tylko jej zawartości, wówczas możesz wprowadzić sufiks. Zostanie utworzona nowa baza zawierająca dane zaimportowane z kopii bezpieczeństwa.
Aby skorzystać z opcji z sufiksem, pamiętaj że musisz mieć na swoim koncie zasoby pozwalające na utworzenie kolejnej bazy danych.
W naszym przykładzie chcemy jedynie nadpisać bazę produkcyjną jej wersją z kopii bezpieczeństwa dlatego niczego nie zmieniam, a jedynie klikam w przycisk „Odzyskaj”.
Teraz pozostaje cierpliwie poczekać, aż proces odtwarzania bazy się zakończy, co może chwilę potrwać, ponieważ dane są odseparowywane z zasobów zewnętrznej chmury, przesyłane na serwer i dopiero odtwarzane. Pojawi się odpowiedni komunikat jak poniżej:
Z kolei gdy proces dobiegnie końca powinieneś zobaczyć komunikat o udanym odzyskaniu bazy WordPressa.
Jak odzyskać pliki WordPress
Nie zawsze pojawia się konieczność odzyskiwania plików, ponieważ wszelkie dane związane z konfiguracją WordPressa są przechowywane w jego bazie danych i zazwyczaj odtworzenie bazy danych jest wystarczające (zobacz powyżej).
Jeśli jednak chcesz odtworzyć także pliki postępuj zgodnie z poniższą instrukcją.
Przechodzimy ponownie do konkretnej daty z której chcemy wyciągnąć pliki, a następnie klikamy w link „Pliki„.
Gdy to zrobisz pojawi się struktura katalogów i plików jakie zostały zapisane w kopii bezpieczeństwa.
W sytuacji gdy chcesz odtworzyć wszystkie pliki w domenie głównej konta hostingowego, wówczas możesz zaznaczyć katalog o nazwie „httpdocs„, a następnie analogicznie jak miało to miejsce w przypadku baz danych kliknąć u góry w przycisk „Odzyskaj”.
Gdy masz na swoim koncie więcej domen, wówczas odszukaj folder w którym znajdują się pliki strony, zaznacz go i odzyskaj. Domyślnie gdy dodajesz nową domenę tworzony jest folder z jej nazwą więc z identyfikacją nie powinno być problemu 🙂
Może też się okazać, że doskonale wiesz co wygenerowało problem, który teraz skutkuje koniecznością odtworzenia strony, np. może to być problem polegający na nieumyślnym usunięciu folderu lub konkretnego pliku. W takiej sytuacji nie ma sensu odtwarzać całości. Wystarczy wybrać konkretny plik lub katalog.
Po strukturze folderów możesz poruszać się tak jak w Managerze Plików. Wejdź więc do wybranego katalogu, znajdź to czego potrzebujesz zaznacz i kliknij w przycisk „Odzyskaj”.
W poniższym przykładzie chcę odzyskać sam plik .htaccess znajdujący się w folderze httpdocs. Muszę więc wejść do folderu httpdocs, odszukać na liście plik .htaccess i zaznaczyć go i kliknąć w przycisk „Odzyskaj”
Pojawi się jeszcze jedno pytanie 🙂 Czy chcę usunąć pliki, które pojawiły się po utworzeniu kopii bezpieczeństwa? Zazwyczaj warto tę opcję zaznaczyć po to, aby zachować porządek na koncie i w strukturze samego WordPressa, ale o tym zdecydujesz w zależności od własnych potrzeb w danym przypadku.
Przechodząc dalej znowu czekasz, aż proces odtwarzania się zakończy. Otrzymasz stosowne potwierdzenie udanego zakończenia operacji:
Gotowe. Mamy odtworzoną bazę danych, foldery, pliki lub tylko precyzyjnie wskazane przez nas dane 🙂