Osoby zaczynające swoją przygodę z pozycjonowaniem często mają trudności ze zrozumieniem podstawowych pojęć SEO, przez co lektura publikacji na dany temat zazwyczaj okazuje się niejasna lub wręcz niezrozumiała. Poniżej znajdziesz mini słownik SEO zawierający podstawowe pojęcia, co powinno pomóc Ci rozpocząć swoją przygodę z optymalizacją i pozycjonowaniem strony internetowej. Zachęcam również do lektury artykułu “Poradnik SEO dla początkujących“.
Przekierowanie 301
Strona, która gdy jest odwiedzana, natychmiast przenosi użytkowników na inną stronę w witrynie. Przekierowania 301 są wykorzystywane w sytuacji gdy strona jest usuwana lub lub z jakiegoś powodu zmieniłeś jej adres URL. Przekierowania 301 są korzystne dla stron, do których prowadzą linki z innych stron lub które zajmują wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Pomaga to zachować poziom doświadczenia użytkownika witryny w nienaruszonym stanie, a sam ranking stron w dobrej kondycji.
Accelerated Mobile Pages (AMP)
AMP jest otwartym frameworkiem HTML opracowanym przez AMP Open Source Project w celu zwiększenia szybkości ładowania strony internetowej i optymalizacji stron internetowych dla urządzeń mobilnych.
Strony mobilne, które są tworzone przy użyciu formatu AMP mają ograniczenia HTML/CSS/JavaScript i są automatycznie buforowane przez Google AMP cache. Dzięki temu często strony ładują się błyskawicznie, gdy użytkownik korzysta z wyszukiwarki na urządzeniu mobilnym.
Algorytm
Sekwencja wykonywanych czynności obejmująca obliczenia i automatyczne rozumowanie. Dla SEO, odnosimy się do algorytmu Google, który automatyzuje organiczne wyniki wyszukiwania biorąc pod uwagę ponad 300 różnych sygnałów.
Alt Tag
Znacznik alt jest umieszczany wewnątrz znacznika obrazu w HTML i używany do określenia alternatywnego tekstu dla obrazu. Dołączenie opisu obrazu po to aby czytniki ekranu i wyszukiwarki mogły zorientować się, co się na nim znajduje, jest uważane za dobrą praktykę w zakresie dostępności i lepszego zrozumienia treści.
Używając słów kluczowych w tekście alternatywnym obrazu, możesz zoptymalizować go także pod kątem usługi wyszukiwania obrazów Google.
Anchor Text
Tekst na stronie internetowej, który jest klikalny i odsyła do innej strony w witrynie lub do innej domeny (link tekstowy). Dla SEO, anchor text jest używany do łączenia odpowiedniego słowa kluczowego z odpowiadającą mu stroną, przykładowo: Hosting WordPress.
Backlink
Link zwrotny jest tworzony, gdy jakaś inna strona internetowa linkuje do Twojej. W istocie jest to pewnego rodzaju “wotum zaufania”, które pokazuje, że inna strona wskazuje na Ciebie jako na wartościowe i istotne źródło. Efekt SEO działa w obie strony – kiedy ktoś linkuje do Ciebie lub kiedy Ty linkujesz do innych stron.
Skuteczny link posiada wysoki link authority oraz wysoką relewantność linku. Liczba backlinków do danej strony internetowej jest jednym z najważniejszych czynników przy określaniu jej page rank.
Badanie słów kluczowych
Podczas kampanii SEO, badanie konkurencji i aktualnych rankingów witryny pomaga opracować listę słów kluczowych do optymalizacji na stronie, rozwoju treści i link buildingu.
Banner Blindness (ślepota bannerowa)
Powszechnie znane zjawisko, które opisuje tendencję ludzi do ignorowania elementów na stronach internetowych, które w ich mniemaniu są reklamami.
Reklamy są uważane przez użytkowników za przeszkadzające i bezsensowne, dlatego odruchowo odfiltrowują je podczas przeglądania strony w poszukiwaniu czegoś istotnego.
Black Hat SEO
Termin SEO określający agresywną strategię, która nie jest zgodna z polityką i wytycznymi wyszukiwarek. Black Hat SEO może odnosić się do ukrywania tekstu na stronie, upychania słów kluczowych, budowania linków spamowych, automatyzacji treści, cloakingu i kilku innych. Black Hat SEO może skutkować karą dla strony od wyszukiwarek, uniemożliwiając tym samym organiczny wzrost w rankingu.
Błąd 404
Błąd 404 not found występuje, gdy użytkownik próbuje uzyskać dostęp do strony, która nie istnieje lub został zmieniony jej adres URL, a przekierowanie 301 nie zostało wdrożone.
Call To Action (CTA)
Termin, który odnosi się do wyzwalacza (zwykle przycisku) zaprojektowanego w celu uzyskania natychmiastowej reakcji odwiedzającego witrynę. Te wyzwalacze zazwyczaj używają słów rozkazujących, które mają na celu nakłonienie odwiedzających do wykonania określonego działania, takiego jak Kup, Zarejestruj się, Napisz teraz, Zadzwoń, Zapisz się. Posiadanie jasnego wezwania do działania na stronie docelowej poprawia SEO, ponieważ pomoże odwiedzającym określić, jaki jest ich następny krok, zwiększając czas spędzony na stronie i zmniejszając współczynnik odrzuceń.
Cannibalizacja słów kluczowych
Używanie tego samego słowa kluczowego dla wielu stron internetowych. Szkodzi Twojemu SEO, ponieważ w zasadzie konkurujesz o pozycje w rankingu i ruch z samym sobą.
Częstotliwość słów kluczowych
Podobna do gęstości słów kluczowych, ale tym razem mierzymy całkowitą liczbę użyć danego słowa kluczowego na stronie internetowej. Ilość treści na stronie nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia.
Cloaking
Technika black hat SEO, w której wyszukiwarce prezentowana jest wersja treści, która różni się od tej, którą widzi odwiedzający. Odbywa się to poprzez dostarczanie treści na podstawie adresu IP użytkownika.
Content
Czyli treść, to wszystkie informacje dostępne na stronie internetowej. Obejmuje: tekst, obrazy, filmy i animacje. W kontekście SEO, treść jest głównym czynnikiem przyciągającym ruch i wpływającym na doświadczenia użytkownika.
Content Marketing
Metoda marketingowa, która koncentruje się na tworzeniu i udostępnianiu wysokiej jakości, wartościowych informacji online (w formie wideo, audio lub tekstu). Celem jest przyciągnięcie zainteresowania i bycie postrzeganym jako wiarygodne źródło, dzięki czemu zyskujesz większą widoczność i zwiększasz świadomość marki.
Crawl
Znane również jako: Crawling (Indeksowanie).
Proces wykonywany przez boty indeksujące wyszukiwarek, w którym analizowana jest pełna treść/kod strony internetowej. W uproszczeniu odbywa się to poprzez śledzenie przez crawlera wszystkich linków wewnętrznych i zewnętrznych.
Duplikat treści
Termin SEO dla bloku treści, który jest obecny na więcej niż jednej stronie lub witrynie w Internecie. Jest to uważane za zły sygnał dla SEO i może skutkować karą. Dla zduplikowanej treści w obrębie tej samej domeny możesz problem rozwiązać stosując odpowiednie adresy kanoniczne.
Gęstość słowa kluczowego (Keyword Density)
Gęstość słów kluczowych to procent słów kluczowych używanych na stronie w porównaniu do całkowitej liczby słów. Jest on używany do określenia trafności strony internetowej, ale nie ma jasnych informacji na temat tego, jaki jest optymalny procent. W rzeczywistości, łatwiej jest przesadzić, niż trafić w dobry punkt.
Google Analytics
Oprogramowanie i usługa do analizy online, która zbiera i raportuje ruch w sieci, pozwalając marketerom śledzić postępy konwersji, przychody, źródła ruchu i płatne kampanie na stronie.
Google Moja Firma
Dzięki Google Moja Firma możesz tworzyć i aktualizować dane o firmie. Informacje, które tu ustawisz, będą używane w lokalnych wynikach wyszukiwania i wyświetlą Twoją firmę na mapie Google. Będą one również używane do wyświetlania panelu biznesowego po prawej stronie tradycyjnych wyników wyszukiwania w SERP-ach. Panel ten będzie zawierał zdjęcia, lokalizację na mapie, treści generowane przez użytkowników (recenzje), informacje o godzinach otwarcia, telefon, stronę internetową…
Google Search Console
Dawniej znane jako Narzędzia dla webmasterów Google. Bezpłatna usługa online udostępniana przez Google, służąca do monitorowania stanu indeksowania i błędów z tym związanych, a także informacje o słowach kluczowych na jakie jest strona odnajdywana i wyświetlana, oraz dane na temat ogólnej jakości strony dla urządzeń mobilnych i desktopów
H1
Znany również jako nagłówek, H1 jest zazwyczaj największym tekstem na stronie i stanowi myśl przewodnią. W przypadku blogów, jest to często tytuł wpisu. Może on być podobny do tytułu META, ale nie taki sam, aby zmaksymalizować wysiłki SEO.
Keyword Stuffing (upychanie słów kluczowych)
Taktyka black hat SEO, w której pewne słowo kluczowe jest powtarzane w kółko na tej samej stronie w celu oszukania botów wyszukiwarek, że treść jest istotna dla tego słowa kluczowego. Najbardziej charakterystyczne jest to, że słowo kluczowe jest umieszczane w treści w sposób nienaturalny, tworząc spamerski tekst, który nie przyniesie wartości nikomu kto go czyta.
Konwersja
Konwersja ma miejsce wówczas, gdy użytkownik wykonuje ważną czynność na stronie internetowej. Działania te mogą obejmować zakup produktu, zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza kontaktowego, zarejestrowanie się na webinar itp.
Landing Page
Strona w witrynie, która jest specyficzna i unikalna dla określonej grupy użytkowników. Dla SEO, strona docelowa celuje w konkretne słowo kluczowe.
Link building
Praktyka pozyskiwania linków z innych stron internetowych w celu zwiększenia autorytetu witryny. Typowe budowanie linków obejmuje budowanie relacji z blogerami, influencerami, fora, publikacje gościnne itp.
Link przychodzący
Linki z innych stron internetowych, które kierują użytkowników na stronę w Twojej witrynie. Linki przychodzące są również znane jako backlink.
Link wewnętrzny
Hiperłącze tekstu lub obrazu w witrynie, które odsyła do innej strony w tym samym serwisie. Dla SEO, jest to dobra okazja, aby włączyć odpowiednie słowa kluczowe napędzane przez anchor text.
Link wysokiej jakości
Tworzenie odpowiednich i naturalnych linków do strony internetowej. Zazwyczaj posiadanie wysokiej jakości linków do strony może skutkować poprawą PageRank, autorytetu domeny i rankingów organicznych.
Long-Tail Keyword (długi ogon)
Bardzo specyficzna fraza (zazwyczaj trzy lub więcej słów), która pasuje do tego, co sprzedajesz/oferujesz. Są one zazwyczaj używane przez ludzi będących blisko punktu zakupu, a zatem mają znacznie wyższy współczynnik konwersji niż pojedyncze, ogólne słowo.
Meta Keywords
Element metadanych, który był używany do informowania robotów wyszukiwarek o istotnych słowach kluczowych na stronie internetowej. Był jednak powszechnie nadużywany dlatego jest to tylko jeden z powodów, dla których meta keywords nie są już brane pod uwagę jako sygnał rankingowy.
META Opis
Znacznik HTML, który pozwala użytkownikom zobaczyć wycinek strony internetowej, który ma zazwyczaj 160 znaków długości. Opis ten jest wyświetlany w organicznych wynikach wyszukiwania Google, Bing, Yahoo, itp. Przykład:

META Tytuł
Element HTML na stronie internetowej reprezentujący najbardziej istotne słowo kluczowe i informacje o stronie. Znacznik tytułu jest wyświetlany użytkownikom na górze przeglądarki oraz w wynikach wyszukiwania. Znacznik tytułu jest jednym z najważniejszych czynników przy tworzeniu rankingu strony internetowej dla danego słowa kluczowego.

Mobile-First Indexing
Podejście do indeksowania, w którym wersja mobilna witryny jest indeksowana jako pierwsza. Wersja desktopowa nadal będzie indeksowana i umieszczana w rankingu, ale jeśli nie ma wersji mobilnej lub strona nie jest w pełni zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych, będzie to miało negatywny wpływ na ranking.
Nofollow
Znacznik HTML na linku, który mówi wyszukiwarkom, aby nie przekazywały link juice i autorytetu stronie do której prowadzi link. Linki Nofollow są standardową praktyką dla stron, które regularnie linkują na zewnątrz. Przykład:
<a href="https://domenax.pl" rel="nofollow">DomenaX</a>
Optymalizacja mobilna
Ulepszanie strony internetowej tak, aby była dobrze dostosowana do przeglądania i interakcji za pomocą urządzenia mobilnego. Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych oznacza zazwyczaj konieczność dostosowania układu strony, tekstu w celu ułatwienia czytania, powiększenia przycisków nawigacyjnych i CTA oraz zoptymalizowania rozmiaru obrazów.
Organiczne wyniki wyszukiwania
Wyniki w wyszukiwarce oparte na trafności słowa kluczowego, którego szuka użytkownik. Są one zazwyczaj wyświetlane po płatnych reklamach na górze strony.

Page Authority (PA)
Site Authority mierzy, jak dobrze strona będzie działać w SERPach i jak konkurencyjna jest w porównaniu do innych stron w swojej niszy, a page authority robi to samo, ale dla pojedynczej strony.
To właśnie tutaj Twoja strategia linków wewnętrznych wchodzi w grę, ponieważ strona znajdująca się bliżej szczytu hierarchii z wieloma stronami linkującymi do niej, będzie miała większe znaczenie i wyższy PA niż te znajdujące się niżej.
PageRank
Stworzony przez Google algorytm i który szereguje zarówno jakość jak i ilość linków do strony, które pomogą określić autorytet domeny. Skala ta wynosi od 0 do 10, przy czym 10 jest najwyższym autorytetem.
Panda
Po raz pierwszy wydana przez Google w 2011 roku, Panda jest aktualizacją algorytmu dla sposobu, w jaki Google pokazuje organiczne wyniki wyszukiwania. Ta aktualizacja wzięła na cel witryny z kiepską zawartością i witryny o niskiej jakości, starając się poprawić jakość wyników zwracanych przez wyszukiwarkę.
Pingwin
W 2012 roku, Google wprowadziło aktualizacje algorytmu Pingwin, której celem było budowanie nienaturalnych linków, specjalnie w celu zwiększenia i manipulowania organicznymi rankingami.
Treści wysokiej jakości
Treść, która jest zarówno istotna, jak i wartościowa dla użytkowników w oparciu o słowa kluczowe, branżę i witrynę. Jakość treści oznacza również pisanie dla użytkowników, a nie tylko dla SEO.
SEM
Znane również jako Search Engine Marketing, SEM to marketing cyfrowy obejmujący organiczne i płatne platformy reklamowe w celu zwiększenia widoczności witryny lub strony internetowej.
SEO
Znane również jako Search Engine Optimization, SEO jest cyfrową praktyką marketingową mającą na celu zwiększenie darmowego ruchu i widoczności witryny lub strony internetowej poprzez rankingi wyszukiwarek. Praktyki SEO zazwyczaj obejmują optymalizację strony pod kątem konkretnych słów kluczowych, tworzenie treści skupiających się na konkretnych słowach kluczowych oraz budowanie wysokiej jakości linków.
SERP
Strony wyświetlane przez wyszukiwarkę na podstawie słów kluczowych użytkownika. Zazwyczaj tytuł i meta opis są widoczne dla użytkownika, dając mu istotne informacje o stronie przed kliknięciem.

Site Authority
Strona której ufają użytkownicy, branża i eksperci branżowi. Strony te zarówno publikują godne zaufania informacje, jak i linkują do godnych zaufania stron, zyskując reputację wysokiej jakości, kompetentnej witryny.
Sitemap
Lista stron w witrynie, która jest łatwo dostępna dla wyszukiwarek, robotów indeksujących i użytkowników. Zazwyczaj sitemapy są sformatowane jako plik XML i zorganizowane jako hierarchia. Sitemapy są szczególnie przydatne do indeksowania nowych i aktualizowanych stron internetowych.
Słowo kluczowe
Słowa kluczowe to słowa lub frazy, które użytkownicy wpisują w pole wyszukiwania, aby znaleźć stronę z pasującą treścią. Określenie słowa kluczowego i użycie go w treści pomaga botom skategoryzować Twoją stronę i wyświetlić ją w odpowiednim czasie.
Strona przyjazna dla urządzeń mobilnych
Strona internetowa zoptymalizowana do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Można to zrobić na dwa sposoby, albo poprzez posiadanie mobilnej wersji strony, albo poprzez uczynienie strony responsywną (strona skaluje się lub zmienia swój układ w zależności od wielkości ekranu urządzenia).
Upychanie słów kluczowych (Keyword Stuffing)
Taktyka black hat SEO polegająca na dodawaniu znacznej ilości słów kluczowych na stronie lub witrynie w celu manipulowania wynikami organicznymi.
White Hat SEO
Techniki optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, które są zgodne z najlepszymi praktykami wyszukiwarek i skupiają się na użytkowniku, a ich celem jest poprawa organicznej widoczności witryny. Znane również jako etyczne SEO.
Współczynnik odrzuceń
Metryka, która pokazuje, ilu odwiedzających weszło na Twoją stronę, a następnie opuściło ją zaraz po tym, nie wykonując żadnych akcji ani nie przeglądając innych stron. Zasadą jest, że im niższy współczynnik odrzuceń tym lepiej. Posiadanie wysokiego współczynnika odrzuceń (ponad 70%) jest powodem do niepokoju i może być spowodowane wieloma różnymi problemami, takimi jak powolne ładowanie się strony, niskiej jakości treści, nieresponsywna strona docelowa, używanie zbyt wielu reklam, nie znalezienie przez odwiedzających Twoją stronę istotnych informacji dla słów kluczowych, których użyli itp.
Współczynnik klikalności (CTR)
Współczynnik kliknięć użytkowników na stronę internetową z organicznych lub płatnych wyników wyszukiwania. CTR jest sposobem na ocenę skuteczności meta tytułu i meta opisu.