Po uruchomieniu strony internetowej przychodzi moment refleksji. Zaczynasz zastanawiać się co zrobić, aby zaczęli pojawiać się pierwsi Klienci. W końcu po to przecież stronę uruchomiłeś.
W poprzednim artykule “Dlaczego moja strona nie jest widoczna w Google” otarliśmy się o temat pozycjonowania. W tym tekście rozwiniemy ten wątek jeszcze bardziej, bo przed Tobą poradnik SEO WordPress dla początkujących.
SEO - co to takiego?
SEO to skrót od Search Engine Optimization, czyli to rodzaj działań jakie podejmują właściciele stron internetowych zmierzających do możliwie najlepszej optymalizacji zawartości pod kątem wyszukiwarek internetowych takich jak Google.
Mówiąc inaczej, SEO to zbiór technik, których celem jest skierowanie możliwie największego i wartościowego ruchu z wyników organicznych wyszukiwania. Czym jest ruch organiczny? Jeśli wpisujesz w wyszukiwarce jakąś frazę np: “wózki dziecięce”, to wszystkie wyniki nie licząc reklam są wynikami organicznymi. Dzięki wysokim rankingom w tych wynikach dla określonych słów/fraz kluczowych, na Twoją stronę mogą trafiać Klienci zainteresowani lub potencjalnie zainteresowani Twoimi usługami, produktami i wszystkim innym co masz do zaoferowania.
Zasadniczo działania SEO dotyczą dwóch obszarów:
- On-Site SEO – działania bezpośrednio koncentrujące się na stronie, a więc treści ich optymalizacja itd…
- Off-Site SEO – działania podejmowane poza naszą stroną, np. publikacje na zewnętrznych serwisach, link building, media społecznościowe itp.
Ten tekst omawia głównie aktywność związaną z On-Site SEO na stronie wykorzystującej CMS WordPress, ale oczywiście ogólne zasady dotyczą każdej innej strony bez wyjątków.
SEO i WordPress
Być może słyszałeś, że WordPress jest świetnie zoptymalizowany pod kątem SEO, ale jak to wygląda w rzeczywistości? Tak naprawdę sam rdzeń systemu nie wnosi na tym polu nic ciekawego. Jeśli więc zdecydowałbyś się uruchomić stronę na WP w domyślnej postaci bez wykorzystania dodatkowych rozszerzeń, trudno by było nazwać taką witrynę dobrze zoptymalizowaną pod kątem jej pozycjonowania. WordPressa lepiej byłoby określić mianem systemu bardzo przyjaznego dla działań SEO, ponieważ wszelkie procesy z tym związane można wdrożyć w niezwykle prosty sposób. Trzeba to jednak zrobić.
Siłą systemu jest jego rozszerzalność, co oznacza, że gdy wzbogacisz WordPressa o wybraną wtyczkę do optymalizacji, których tak na marginesie jest całkiem sporo, Twoja strona zyska szansę na lepszą przyszłość. Przyjrzyjmy się zatem podstawom dotyczącym optymalizacji SEO strony działającej na systemie WordPress. Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Zainstaluj i skonfiguruj wtyczkę SEO
W bezpłatnym repozytorium wtyczek WordPressa szybko znajdziesz kilka ciekawych rozwiązań. Oto one:
Największą popularnością ciszy się rozszerzenie Yoast SEO z ponad 5 milionami aktywnych instalacji. To jak przy wykorzystaniu tej wtyczki można lepiej zoptymalizować treści na stronie znajdziesz w artykule “Optymalizacja SEO strony internetowej z Yoast SEO“.
Drugą w kolejce pod względem popularności jest wtyczka All in One SEO Pack z ponad 2 milionami aktywnych instalacji. Robi wrażenie, prawda?
Nie są to jednak jedyne słuszne dodatki, które powinny zwrócić Twoją uwagę. Ich popularność wynika w dużej mierze z faktu, że powstały już dość dawno temu i przez ten czas wypracowały swoje wyniki. Możesz jednak znaleźć znacznie młodsze rozszerzenia, które pod wieloma względami im nie ustępują, a niejednokrotnie przewyższają jak np. wtyczka Rank Math. Jej opis znajdziesz w artykule “Rank Math – alternatywa dla Yoast SEO“.
Wtyczka SEO bez względu na to, którą ostatecznie wybierzesz ułatwia cały proces związany z optymlizacją. Pomaga w odpowiednio dostosować treści i rozwiązać problemy związane z indeksowaniem w wyszukiwarce. Możesz także kontrolować wygląd tego co pojawiać się będzie w wynikach wyszukiwania, optymalizując tytuł, meta opis i jeszcze kilka drobiazgów. Dojdziemy do tego.
Wtyczki te oferują m.in. takie funkcje, jak mapy witryn, kontrola pliku robots.txt, przekierowania, dane rozszerzone (rich snippets) i wiele więcej.
Zdefiniuj format adresów URL
Domyślnie adresy URL do poszczególnych podstron mają postać www.twojadomena/p=123 co nie służy SEO. Dlatego sugeruję Ci zmienić ten stan rzeczy wchodząc kolejno w Ustawienia > Bezpośrednie odnośniki. W tym miejscu ustaw schemat adresu URL wybierając opcję Nazwa wpisu.
Dodaj swoją stronę do Google Search Console
Google Search Console (wcześniej znane jako Narzędzia dla Webmasterów), to strona udostępniona włascicielom stron przez Google. Zawiera ona zestaw bezpłatnych narzędzi do poprawy obecności witryny w wyszukiwarce.
Po dodaniu strony do Google Search Console (GSC) narzędzie rozpocznie zbieranie danych i powiadomi Cię, gdy coś będzie nie tak. Zdarzają się tu błędy, ale generalnie jest to świetna skarbnica istotnych z punktu widzenia widoczności Twojej strony informacji.
Większość osób wykorzystuje GSC tylko do przesłania mapy witryny i sprawdzenia błędów indeksowania, ale jest ono zdecydowanie bardziej użyteczne. Możesz np. poprawić wygląd swojej witryny w wynikach wyszukiwania wdrażając dane strukturalne czy sprawdzisz dla jakich fraz wyświetla się Twoja strona i jak często pojawiają się kliknięcia. Oprócz tego możesz sprawdzić strukturę linków i domeny odsyłające do Twojej strony, a to tylko część możliwości.
Zadbaj o atrakcyjne tytuły
Tytuł jest pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy, gdy korzystasz z wyszukiwarki. Zazwyczaj to właśnie on decyduje o tym czy klikniesz w dany wynik czy go pominiesz i przejdziesz dalej. Z tego właśnie względu staraj się tworzyć tytuły atrakcyjne i możliwie najlepiej zoptymalizowane pod kątem wysokiego współczynnika klikalności (CTR).
Jeśli Twoje tytuły będą nudne, to nawet wysokie wyniki w wyszukiwarce mogą nie przynieść zadowalających efektów. Po prostu ilość osób, które zdecyduje się kliknąć i wejść na Twoja stronę będzie znacznie mniejsza.
Ruch organiczny będzie skutecznie pozyskiwany tylko wówczas, gdy użytkownicy klikną i wejdą na Twoją stronę. Stanie się to tylko wtedy, gdy będziesz pracował nad tytułami podstron i artykułów.
Dobrze przygotowany tytuł SEO pomoże także w uzyskaniu wyższego rankingu, jeśli użyjesz w nim głównej frazy kluczowej, na której najbardziej Ci zależy.
Jak zmienić tytuł SEO?
- Zaloguj się do Panelu WordPressa
- Wejdź w edycję strony lub wpisu, który chcesz modyfikować
- Przejdź do sekcji ustawień SEO wtyczki, z której korzystasz
- Zmień tytuł i zapisz wprowadzone zmiany
Stosuj pewne triki, które mogą zwiększyć CTR, a więc:
- Używaj cyfr w tytule, np “Poradnik SEO nr 1, który pomoże Ci wspiąć się na szczyt”
- Jeśli to możliwe zaczynaj tytuł od głównej frazy kluczowej
- Używaj słów zwiększających ciekawość, np “Bezpłatne, Świetne, Tajne itd…”
Pisz możliwie długie treści
Uczenie maszynowe uczyniło wyszukiwarki bardziej inteligentnymi. Dziś mogą lepiej niż w przeszłości zrozumieć teksty na Twojej stronie, a rozmaite testy SEO tylko dowodzą, że dłuższe treści osiągają lepsze wyniki.
Łatwiej jest je odpowiednio nasycić frazami kluczowymi, na których się koncentrujesz i dodatkowo skuteczniej pozyskują ruch na wiele innych fraz (tzw. długi ogon).
Nie przesadzaj z nasyceniem słowami kluczowymi
Kiedyś wystarczyło w tekst wrzucić nawet bez ładu i składu frazę, na której nam zależało X razy, by szybko wylądować na szczycie wyników wyszukiwania. Te czasy mamy jednak za sobą. Dziś sztuczne, nadmierne nasycenie tekstu frazą może zostać szybko wyłapane przez algorytmy wyszukiwarki i uznane za złą praktykę. W konsekwencji strona może zostać ukarana.
Wtyczki SEO analizują Twój tekst pod kątem fraz, na których Ci zależy i podają nasycenie nimi jako wartość procentową. Nie ma jednak idealnego poziomu nasycenia. Jedyne czego trzeba się wystrzegać to przesady.
Pisząc długie treści na określony temat, w naturalny sposób nasycisz je frazami istotnymi dla Ciebie. Niekiedy można to potem delikatnie podkręcić, ale rób to z dużym wyczuciem. Często nie jest to jednak konieczne, ale tak jak wspomniałem w sytuacji, gdy artykuł jest długi, np. składa się z około 2000 słów.
Linkuj na zewnątrz
Linkowanie do innej witryny opisującej określone zagadnienie szerzej, może Ci się wydać niepoważne zwłaszcza w sytuacji, gdy miałbyś wstawić link do swojej konkurencji. Aby lepiej wyobrazić sobie o co tu naprawdę chodzi, najpierw musisz zrozumieć “psychologię” takiego powiązania.
Głównym celem linkowania zewnętrznego jest wzmocnienie twojego artykułu i zaoferowanie większej wartości Twoim czytelnikom, których temat interesuje. Nie ma szans żeby w jednym tekście bardzo szczegółowo opisać wszelkie aspekty w nim poruszane. Jeśli więc, ktoś z Twojej konkurencji utworzył ciekawy tekst szczegółowo traktujący o czymś co Ty jedynie delikatnie poruszasz, utwórz link do takiego artykułu.
Algorytmy wyszukiwarki doceniają takie działania i dostrzegają, że dbasz o swoich Czytelników zapewniając im dostęp do zewnętrznych źródeł z dodatkowymi informacjami na dany temat. Tym samym Twój tekst uważają za bardziej wartościowy dla odbiorców.
Linkuj wewnętrznie
To niezwykle skuteczna technika optymalizacji SEO. Linkuj do swoich starszych artykułów. Wewnętrzne linkowanie nie tylko pomaga w optymalizacji SEO, ale także w zwiększaniu liczby odsłon, zmniejszaniu współczynnika odrzuceń i zwiększaniu wartości głównej treści artykułu.
Znajdź wpisy, które już znajdują się na pierwszych stronach wyszukiwarki, a następnie dodaj w nich kilka wewnętrznych linków do innych treści i pozwól organicznemu ruchowi sięgnąć głębiej.
Optymalizuj obrazy
W przypadku zdjęć nie zapomnij o takich elementach jak alternatywny opis (ALT), tytuł, etykieta i opis ogólny zdjęcia. Warto te dane uzupełniać. W WordPressie wchodząc w bibliotekę mediów i dalej w edycję wybranego obrazu możesz zrobić to w prosty sposób.
Dobra optymalizacja SEO zdjęć i obrazów w niektórych branżach takich jak moda czy przepisy kulinarne potrafi czynić cuda, ponieważ generuje dodatkowy ruch na stronę także z wyników wyszukiwania obrazów.
TODO jak chodzi o obrazy
- Uzupełnij opis alternatywny
Google potwierdziło, że tekst w polu alt jest traktowany jako współczynnik rankingu dla obrazów, dlatego dobrym pomysłem byłoby dodanie tu kluczowej frazy. Ale powinieneś unikać upychania słów kluczowych na siłę. Dodaj je w jednym, dwóch obrazkach w tekście, resztę możesz opisać w inny sposób. - Trafność obrazu
Trafność odgrywa ważną rolę w SEO. Staraj się dodawać odpowiednie obrazy ilustrujące poruszany temat. Tak dobrane obrazy nie tylko pomagają Czytelnikom, ale także pomagają wyszukiwarkom lepiej zrozumieć to o czym piszesz. - Umieszczenie obrazu
Umieść swoje zdjęcia w taki sposób, aby nie rozpraszały Czytelników i nie przeszkadzały im w lekturze. - Wybierz odpowiednią nazwę pliku
Po pobraniu obrazów np. z banków zdjęć “Skąd brać bezpłatne zdjęcia” mają one zazwyczaj niezbyt przyjazne nazwy plików. Postaraj się to zmienić. - Skorzystaj z mapy witryny dla obrazów
Tego typu mapy mogą generować wtyczki SEO np. Rank Math.
Kompresuj obrazy
Kolejny ważny czynnik związany z SEO. Twoje zdjęcia i grafiki jakie umieszczasz na stronie powinny być odchudzone. Celem tej optymalizacji jest zwiększenie szybkości ładowania się strony Czytelnikowi, na co algorytmy wyszukiwarki również zwracają uwagę.
Jeśli wrzucisz zdjęcia prosto ze swojego telefonu, albo aparatu fotograficznego ich optymalizacja będzie dalece niewystarczająca, co odbije się na rankingach.
Sposobów optymalizacji na tym polu jak chodzi o WordPress’a jest bardzo dużo. Wtyczek i narzędzi mnóstwo. Od darmowych po płatne. Zerknij np. na artykuł “Optymalizacja zdjęć wtyczką ShortPixel Adaptive Images“, z której to wtyczki na co dzień korzystam.
Przesiądź się na szybszy hosting
Kolejny element układanki odpowiedzialny za szybkość ładowania się strony. Prawdopodobnie tak jak ja nie lubisz zbyt długo czekać, aż strona, którą chcesz obejrzeć się załaduje. Gdy trafiam na taką witrynę i widzę że jej uruchomienie trwa zbyt długo wracam do wyników wyszukiwania i wybieram kolejną na liście.
Tak robi znaczna część użytkowników internetu. W przypadku urządzeń mobilnych jeśli strona ładuje się dłużej niż 3 sekundy, to ponad 50% osób ma tendencję do jej opuszczenia. Twój hosting powinien więc być bardzo szybki.
Problem z wieloma operatorami usług hostingowych polega głównie na tym, że są one zbyt obciążone. Żeby to najprościej zobrazować wyobraź sobie, że masz dwa serwery o identycznej wydajności. Na jednej maszynie utrzymywanych jest 100 kont klienckich z łączną ilością stron 150. Na drugim kont klienckich jest pięć razy więcej czyli 500, a serwer musi obsłużyć 750 stron. Jak Ci się wydaje, który z nich będzie miał częstsze problemy z wydajnością?
Te trudności, które nie muszą być widoczne cały czas, ale np. pojawiają się falami, będą miały wpływ na to jak Twoja strona jest odbierana przez osoby próbujące ją obejrzeć oraz w konsekwencji także na rankingi wyszukiwarek. Szybkie ładowanie się strony zawsze przynosi korzyści i Tobie i Czytelnikom zwiększając również ich zaangażowanie i konwersję, na której zapewne Ci zależy.
Istnieje wiele firm hostingowych, które uważają się za najszybsze. Ale tylko nieliczni mogą poszczycić się faktycznie fenomenalnymi wynikami jak WP Engine czy Kinsta. Są to usługi dedykowane wyłącznie dla systemu WordPress jednak nie należą do tanich.
Jeśli Twoja witryna jest nowa i nie generuje olbrzymiego ruchu, możesz wybrać innych operatorów, którzy zapewnia Ci spokój na tym polu np. Siteground czy rodzime konta Didhost, których specyfikację i opis znajdziesz pod poniższymi linkami.
Zachowaj przejrzystość adresów URL
Sam wybór formatu dla adresów URL podstron i wpisów to jedna strona medalu. Po drugiej jest ich czytelność. Tworząc artykuł z długim tytułem np: “Najlepsze ubrania dla dzieci w wieku 8 do 12 lat w zimowym sezonie 2019/2020”, domyślnie zostanie wygenerowany adres do artykułu mający następującą postać: www.twojadomena…/najlepsze-ubrania-dla-dzieci-w-wieku-8-do-12-lat-w-zimowym-sezonie-2019-2020. Długaśny, prawda?
Taki adres warto zoptymalizować poprzez skrócenie i wyeliminowanie z niego zbędnych fragmentów. Całą operację możesz przeprowadzić, albo korzystając z natywnych ustawień WordPressa dotyczących edytowanego dokumentu:
lub w ustawieniach wtyczki SEO. W Rank Math wygląda to w taki oto sposób:
Jak moglibyśmy zoptymalizować nasz przykładowy adres?
Ty mógłbyś/mogłabyś zrobić to inaczej, ale ważne że wiesz już w czym rzecz. Staraj się aby adres nie był zbyt długi i skomplikowany i niech zawiera najważniejsze słowa/frazy związane z optymalizowanym tekstem.
Nie pomiń meta opisu
Wspomniałem już o tym, że tytuł widoczny w wynikach wyszukiwania, to najważniejszy element niejednokrotnie decydujący o tym czy ktoś kliknie i przejdzie na stronę czy ją pominie.
Jednak nie tylko tytuł ma znaczenie. Także opis, który jest widoczny w wynikach wyszukiwania.Ten opis, to krótkie podsumowanie tego czego użytkownik może się spodziewać wchodząc na stronę.
W praktyce informacje zamieszczone wewnątrz metatagów nie są bezpośrednio widoczne dla Czytelników Twojej strony. To fragment kodu zaszyty w źródle witryny. Jednak wyszukiwarki te dane widzą i wykorzystują poprzez wyświetlenie ich na liście wyników wyszukiwania.
Jeśli pominiesz ten element, Google wstawi wybrany przez siebie fragment treści z Twojej strony. Oznaczać to będzie brak kontroli nad tym co chcesz, aby potencjalny Klient przeczytał i może mieć negatywny wpływ na współczynnik klikalności.
Głównym celem metatagów jest wsparcie wyszukiwarek i ich użytkowników w procesie zrozumienia czego mogą się spodziewać na danej stronie.
Jak dodać opis meta?
Utworzenie własnego opisu meta dla wybranej strony lub wpisu jest bardzo proste pod warunkiem, że korzystasz z wtyczki SEO.
Wejdź w edycje strony lub wpisu, który chcesz zmodyfikować. Następnie przewiń stronę do sekcji wtyczki SEO i w tym miejscu wprowadź swój opis. W przypadku wtyczki Rank Math wygląda to w taki sposób:
Klikając w przycisk edycji możesz wprowadzić zmiany.
Jak widzisz wtyczka Rank Math informuje nas, że maksymalna długość opisu nie powinna przekraczać 160 znaków W praktyce dobrze jeśli nie przekracza 150. Jakiś czas temu Google zezwoliło na opisy mające nawet 300 znaków, ale dość szybko się z tego wycofali.
Opis staraj się skonstruować w taki sposób aby był atrakcyjny i zawierał główną frazę kluczową, dla której daną stronę czy wpis optymalizujesz. Pamiętaj tylko, żeby to było naturalne. Jeśli na siłę, w sztuczny sposób będziesz upychał słowa kluczowe efekt będzie odwrotny od zamierzonego.
Używaj rozszerzeń (rich snippets)
Dzięki nim w wynikach wyszukiwania mogą pojawiać się dodatkowe informacje przyciągające uwagę szukających i zwiększające CTR. Najprostszym przykładem są oceny. Z pewnością widziałeś niejednokrotnie w wynikach wyszukiwania coś takiego:
To jednak nie wszystko. Decydując się na wdrożenie rozszerzonych informacji możesz wyświetlić wiele innych danych, np: cenę czy cechy produktu jaki oferujesz i jeszcze bardziej uatrakcyjnić przekaz.
Na tym polu także możesz wesprzeć się wtyczką SEO lub innym rozszerzeniem. W przypadku Rank Math masz do dyspozycji całkiem pokaźną bazę rozszerzeń definiujących rozmaite rodzaje treści jakie publikujesz, np: artykuły, książki, kursy, wydarzenia, przepisy, recenzje itd….
Wykorzystuj okruszki
Okruszki czy jak kto woli breadcrumbs, to ścieżki nawigacyjne, które wyświetlają aktualną pozycję użytkownika na Twojej stronie.
Głównym ich celem jest zapewnienie łatwiejszej nawigacji. Użytkownicy mogą poruszać się po stronie bez klikania w przyciski powrotu i szybko mogą dotrzeć, np do kategorii, w ramach której dany tekst jest opublikowany.
Niezależnie od tego okruszki, to także ważne wskazówki dla wyszukiwarek na temat struktury strony.
Być może zauważyłeś, że większość szanujących się witryn takich jak chociażby guru SEO, którego być może znasz Neil Patel, – jeśli nie, to warto poczytać jego wpisy – używa okruszków na swojej stronie. W wynikach wyszukiwania mogą one również być widoczne.
Długie, nie zawsze atrakcyjnie prezentujące się linki można w ten sposób ukryć w wynikach wyszukiwania za strukturą nawigacji.
Używaj wtyczki Cache
Pisząc wcześniej o hostingu i tym, że jego szybkość ma wpływ na wyniki w wyszukiwarce dotknęliśmy tematu wydajności. Jednak nie samym hostingiem strona żyje. Aby była rzeczywiście szybka wykorzystaj wtyczkę cache, której zadaniem jest przechowywanie w swoim buforze skompilowanych wcześniej stron i wyrzucanie ich do przeglądarki odwiedzającego. Zostaje w ten sposób pominiętych wiele procesów po stronie serwera, co potrafi znacząco przyśpieszyć ładowanie się strony.
Na kontah hostingowych działających w technologii LiteSpeed Web Server polecam Ci bezpłatną wtyczkę LiteSpeed Cache. Jeśli nie dysponujesz takim środowiskiem wówczas zerknij na wtyczkę WP Fastest Cache, którą bardzo lubię i też często wykorzystuję.
Wykorzystaj CDN
CDN czyli Content Delivery Network, to usługa, której zadaniem jest przede wszystkim przyśpieszenie ładowania się Twojej strony. Najprościej temat ujmując działa to w taki sposób, że określone zasoby Twojej strony np. obrazy, zdjęcia, pliki CSS, JS itd… mogą być przechowywane na zewnętrznych serwerach danej sieci CDN.
Serwery te rozrzucone są po całym świecie. Oznacza to, że jeśli np. Twój Klient zechce wejść na Twoją stronę np. z USA, wówczas pliki, o których wspomniałem załadują się z możliwie najbliższej mu lokalizacji. Nie będą więc pobierane z Polski jeśli Twój hosting jest tu zlokalizowany, ale z serwerowni w USA.
Ma to realny wpływ na szybkość z jaką strona zostanie uruchomiona, a więc na większe zadowolenie Klienta, większą konwersję i także na lepsze wyniki w wyszukiwarkach.
Sieci CDN jest obecnie bardzo dużo. Możesz skorzystać z bezpłatnego lub płatnego planu na CloudFlare ewentualnie z usług innych dostawców. Osobiście preferuję BunnyCDN. Mają bardzo dobre ceny, przejrzysty interfejs i jakościowo są świetni.
Podsumowanie
Sporo tego, a to wciąż jeszcze nie wszystko 🙂 Bardziej rozszerzony opis przygotuję wkrótce w formie eBooka, który będziesz mógł pobrać bezpłatnie. Tymczasem jak widzisz czynników związanych z optymalizacją SEO jest całkiem sporo.
W pierwszym odruchu może się wydawać, że są to tematy nie do ogarnięcia dla osoby, która dopiero zaczyna. Jednak w rzeczywistości pracując ze stroną na WordPressie jesteś w stanie wdrożyć wszystkie wymienione elementy za sprawą gotowych dodatków, od których repozytorium WordPress’a pęka w szwach.
Jedyne co musisz wiedzieć, to jakich rozszerzeń użyć, jak je skonfigurować i przede wszystkim na co zwracać uwagę.
Mam nadzieję, że ten krótki poradnik SEO pomoże Ci stawiać pierwsze kroki, a jeśli w swojej codziennej pracy wykorzystujesz inne mechanizmy związane z optymalizacją napisz o nich w komentarzach.
Zobacz również
Seraphinite Accelerator: Przyspiesz swoją stronę internetową jak nigdy dotąd
Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, jak przyspieszyć swoją stronę internetową bez konieczności żmudnego przeglądania setek artykułów i poradników? Pisałem o narzędziach do optymalizacji wydajności wielokrotnie na
Czy CodeWP może zastąpić programistów? Odpowiedź zaskakuje!
Wczoraj opublikowałem swoim na kanale YT film (znajdziesz go w dalszej części tego tekstu) na temat interesującego narzędzia o nazwie CodeWP, które mocno wpisuje się
Nowa edycja kursu WordPress na 2023 rok już jest!
Tak, dokładnie. Wczoraj ostatecznie nowa wersja mojego flagowego szkolenia ujrzała światło dzienne. Pracowałem nad nią przez ostatnich kilka miesięcy czego efektem jest zupełnie nowy materiał
Publikacje prosto na Twój email!
Zapisz się i obserwuj co dzieje się na Wooj, Uczymyjak i PoznajWP
W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest bezpieczny.
Polecane Oferty LifeTime!
WooLentor
Builder dla WooCommerce. Zaprojektujesz strony koszyka, zamówienia, konta klienta, produktów itd… Do tego ogrom innych funkcji, pozwalających zwiększyć konwersję.
SmartQuizBuilder dla agencji
Połącz zabawę z marketingiem dodając na swojej stronie ankiety i różnego rodzaju quizy.
Trust – dowody społeczne
Kolekcjonuj opinie o swoich produktach lub usługach także w formie recenzji video!
Świetni poradnik dla początkującego SEOwca 🙂 z niecierpliwością czekam na rozszerzenie.
Przy okazji pytanie. Czy dobrze zrobiona optymalizacja daje gwarancję na wyższe pozycje? Jeśli tak to w jakim czasie?
Nie Takiej gwarancji nie masz. Optymalizacja pozwala lepiej zrozumieć wyszukiwarkom czego tekst dotyczy co ułatwia potem zdobycie wyższych pozycji ale ich nie gwarantuje. Oprócz dobrze przygotowanego tekstu trzeba także zadbać o linkowanie z zewnątrz (inne strony, media społecznościowe).