Aktywacja systemu komentarzy może znacząco wpłynąć na wartość wpisów na Twoim blogu. W rzeczywistości komentarze są częścią danego artykułu i tak są postrzegane przez wyszukiwarki. Oznacza to, że dzięki komentarzom jakie zostawiają użytkownicy, nawet nie specjalnie długi tekst może zostać dzięki nim rozbudowany do olbrzymich rozmiarów. Google bardzo lubi, gdy na stronie danego artykułu jest sporo treści do indeksowania.

Sekcja komentarzy angażuje Czytelników i umożliwia im interakcję z innymi osobami o podobnych zainteresowaniach i poglądach. Mogą zadawać pytania, dyskutować, żartować, a nawet udostępniać zdjęcia jeśli system komentarzy, z którego korzystasz daje taką możliwość. 

System komentarzy jest integralną częścią głównego rdzenia WordPress już od najwcześniejszych dni jego istnienia – i nie bez powodu. Komentarze są idealnym sposobem na nawiązanie kontaktu z Czytelnikami.

Dzięki komentarzom masz szansę skorygować swoje treści, np. w sytuacji gdy jeden z Czytelników zauważy błąd merytoryczny. Mogą pojawiać się także zupełnie odmienne punkty widzenia na temat jaki bierzesz pod lupę, co również jest wartością samą w sobie. Jest to najbardziej widoczne w przypadku artykułów prasowych.

Z czasem zauważysz, że wiele osób lubi czytać komentarze tak samo jak główną treść Twoich artykułów. Komentarze po części pozwalają im zweryfikować, czy to o czym piszesz ma sens czy nie, mogą także poznać odmienne perspektywy postrzegania tego samego problemu przez inne osoby.

To jakie możliwości będzie oferowała sekcja komentarzy na Twojej stronie zależy od Ciebie i od tego na jaki ostatecznie system się zdecydujesz. W tym artykule podpowiem Ci kilka rozwiązań, którym warto się przyjrzeć bliżej.

Zanim jednak przejdziemy do meritum podsumujmy zalety i wady związane z wdrożeniem systemu komentarzy na swojej stronie.

Zalety komentarzy na stronie

  • Interakcja – dzięki komentarzom możesz nawiązywać kontakty ze swoimi Czytelnikami, a oni z Tobą. Bywa, że same interakcje jakie zachodzą pomiędzy Tobą, Czytelnikami lub samymi Czytelnikami mogą mieć większą wartość niż artykuł.
  •  Informacje zwrotne – dzięki komentarzom możesz dowiedzieć się co lubią, a czego nie lubią na Twojej stronie jej Czytelnicy. Możesz poznać ich potrzeby i dzięki temu lepiej dostosować oraz zaplanować rozwój swojej witryny. Pozwól Czytelnikom poprowadzić się w kierunku, który przeniesie korzyści obu stronom. Wielu z nich wprost napisze jakich artykułów potrzebują i masz od razu gotowe tematy do pracy 🙂
  •  SEO – może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale komentarze zostawiane na Twojej stronie mogą Ci pomóc w osiągnięciu lepszych wyników w wyszukiwarce. Osoby komentujące mogą często używać fraz związanych z tematem jaki poruszasz, co spowoduje że tekst zostanie nimi bardziej nasycony. Poza tym łatwiej będzie Ci generować ruch z tzw. długiego ogona.
    Tu jednak trzeba być ostrożnym i skrupulatnie moderować aktywność komentujących. Zaniedbania na tym polu mogą przynieść odwrotny skutek. Np. w sytuacji, gdy Twoja strona zostanie zasypana śmieciowymi wpisami – spamem mówiąc wprost – z masą linków do wątpliwej jakości witryn. To może skończyć się mocnym spadkiem w rankingach wyszukiwarek.
  • Społeczność – po pewnym czasie zauważysz, że niektórzy komentujący powracają i zostawiają swoje komentarze pod kolejnymi publikowanymi artykułami. W ten sposób krok po kroku budujesz wokół swojej strony społeczność lojalnych Czytelników/Klientów.

Wady komentarzy na stronie

  • SPAM – od momentu uruchomienia komentarzy na stronie staniesz się kolejnym celem spamerów. Jedni będą korzystali z automatów, co przy wykorzystaniu dodatkowych zabezpieczeń w dużej mierze będziesz w stanie odfiltrować bezobsługowo, ale wielu będzie postrzegało Twoją stronę jako miejsce do podrzucania swoich linków pod przykrywką “naturalnego” komentarza w stylu “Naprawdę świetny artykuł, bardzo mi pomógł”. Na początku wiele z takich komentarzy prawdopodobnie uznasz za wartościowe, ale z czasem dostrzeżesz, że większość z nich zawiera linki do innych stron. W natywnym systemie komentarzy jest możliwość oprócz emaila i nazwy użytkownika dodania adresu strony WWW. W ten sposób tworzy się link z nazwy komentującego użytkownika prowadzący na zewnętrzną stronę. Większość lakonicznych komentarzy nie wnoszących nic istotnego będzie z pewnością miała taki link 🙂
  • Moderacja – to w zasadzie ma ścisły związek z powyższym. Niestety zarządzanie komentarzami, udzielanie odpowiedzi, usuwanie śmieci, to niekiedy bardzo czasochłonne zajęcie.
  • Negatywy – wielu komentujących ma tendencję do krytykowania wszystkiego i wszystkich za wszystko. Szukają tylko sposobności do wbicia szpilki czerpiąc z tego sporą ilość satysfakcji. Niestety nie dotyka to Tylko Ciebie, ale także innych komentujących, co może przeobrażać się w ostre starcia na słowa pod Twoimi artykułami. Znane są przypadki dużych serwisów, które właśnie pod wpływem awantur jakie rozgrywały się w komentarzach zdecydowały się na całkowite ich usunięcie.

Najlepsze wtyczki dla komentarzy

Przejdźmy zatem do konkretów. Przyjrzymy się kilku rozwiązaniom, które pozwalają Ci uruchomić na swojej stronie system komentarzy, mniej lub bardziej zaawansowany.

  1. Natywny system komentarzy WordPress
  2.  Disqus
  3.  wpDiscuz
  4.  Thrive Comments

Natywny system komentarzy WordPress

To niezwykle prosty system komentarzy oferujący jedynie podstawowe możliwości, ale właśnie za sprawa tej prostoty jest przez wiele popularnych serwisów bardzo ceniony. Natywny system komentarzy działa bardzo szybko i jest dobrze indeksowany przez wyszukiwarki.

Największą zaletą wbudowanego systemu komentarzy WordPress jest użyteczność jego frontendu. Aby zostawić komentarz, Czytelnik musi wpisać swoje imię/pseudonim oraz adres e-mail, a także opcjonalnie adres URL swojej witryny (pole chętnie wykorzystywane przez spamerów).

Ten wstępnie skonfigurowany dział komentarzy jest dobry także z innego powodu. Przede wszystkim nie powinien kolidować z niczym na twojej stronie internetowej, jak motywy lub inne wtyczki. Ja nie korzystam z tego systemu i właśnie mam w tej chwili mały problem z kompatybilnością, o którym jeszcze wspomnę 🙂

Istnieje jednak wiele wad związanych z używaniem tego rozwiązania, które tak na marginesie nie zostało zmienione od lat. Użytkownicy, którzy komentują, nie otrzymają powiadomień o odpowiedziach, nie ma wsparcia dla opinii na temat wypowiedzi i brakuje integracji z mediami społecznościowymi.

Disqus

system komentarzy disqus

Disqus to jedna z najpopularniejszych platform komentarzy na świecie działająca jako system hostowany na zewnętrznych serwerach operatora tego rozwiązania.

Działa wykorzystując API, a więc może być równie dobrze używany na innych stronach takich jak Blogger, Joomla!, Drupal czy najprostszej stronie napisanej w HTML-u. Integracja z WordPressem odbywa się za pośrednictwem wtyczki, a w zasadzie wielu wtyczek bo do wyboru masz zarówno te napisana przez dostawcę systemu jak również innych niezależnych developerów.

Jest to jeden z najbardziej bogatych w funkcje systemów komentarzy i jakby nie patrzeć jeden z bardziej estetycznych. Obsługuje komentarze zagnieżdżone, logowanie za pośrednictwem mediów społecznościowych, powiadomienia o odpowiedziach i wiele więcej. Komentujący mogą także dodawać multimedia w swoich komentarzach z filmami włącznie.

Disqus nie jest jednak doskonały. W rzeczywistości domyślnie wymaga, aby użytkownicy logowali się przed wysłaniem komentarza. Oczywiście, istnieje wiele opcji logowania (Twitter, Facebook lub konto Disqus), ale to może irytować część odwiedzających, z których wielu po prostu odpuści komentowanie. Sam tego doświadczyłem więc wiem co pisze 🙂 Owszem użytkownik może zaznaczyć opcję komentowania jako gość, ale nie każdy taką opcję dostrzeże. To wada, ale także zaleta ponieważ taka polityka ogranicza spam do minimum.

Ponadto Disqus zarabia, bo niby dlaczego miałby udostępniać swoje narzędzia bezpłatnie i nic z tego nie mieć. Zarabia na swoich użytkownikach, w tym budując profile i sprzedając te dane. Z tego powodu wielu webmasterów koncentrujących się na prywatności nie akceptuje tego rozwiązania.

Firma stojąca za Disqus zarabia także na reklamach. W początkowym okresie rozwoju system nie emitował żadnych reklam, chyba że chciałeś. Firma postanowiła jednak zmienić ten stan rzeczy w bezpłatnym planie podstawowym. Można je usunąć za 9 dolarów miesięcznie i uzyskać dodatkowo bezpośrednie wsparcie klienta od zespołu Disqus. Z kolei plan Pro za 89 dolarów miesięcznie zawiera opcje takie jak obsługa priorytetowa, banowanie w tle i subskrypcje e-mailowe.

wpDisquz

Wtyczka wpDiscuz znana jest ze swojej szybkości, stabilności i nowoczesnego designu. Oceny tego rozszerzenia są wysokie, a forum wsparcia tętni życiem. Komentarze są przechowywane w bazie danych Twojej witryny, a nie tak jak w przypadku Disqus na zewnętrznych serwerach. Nie ma więc problemu z przesiadką na inny system komentarzy.

Ponadto rozszerzenie można zintegrować z szeroką gamą popularnych wtyczek, takich jak BuddyPress, UserPro czy Akismet do walki z plagą spamu. Domyślne formularz komentarza jest responsywny i całkiem nieźle działa na ekranach różnej wielkości.

Przez wiele lat na JZS gościł Disqus z małą przerwą na Facebooka, który akurat w moim przypadku totalnie się nie sprawdziły. Aktualnie na JZS działa wpDisquz i rzeczywiście zachowuje się bardzo stabilnie. Jest tylko mały zgrzyt, ponieważ Disquz wykorzystuje bibliotekę Font Awesome w wersji 5, a Elementor jeszcze jedzie na 4, przez co muszę niektóre drobiazgi stylować ręcznie. Tak to bywa. Na szczęście niebawem to się zmieni, bo Elementor w wersji 2.6 będzie wspierał Font Awesome 5. Kłopot zniknie.

Kolejną zaletą wpDiscuz jest to, że wtyczka w wersji podstawowej jest całkowicie darmowa. Nie musisz się martwić o miesięczną lub roczną opłatę, a wsparcie na forum jest świetne. Istnieją także pewne dodatki rozszerzające możliwości wpDiscuz, za które trzeba zapłacić – producent musi przecież z czegoś żyć i mieć motywację do rozwoju rozszerzenia. 

Możesz potrzebować narzędzia do wyszukiwania komentarzy lub menedżera subskrypcji – wtedy płatne rozszerzenia są do Twojej dyspozycji. Za pełny pakiet dodatków zapłacisz (jeśli ich potrzebujesz) 99 dolarów. Można też kupić pojedyncze rozszerzenia.

Generalnie natywna funkcjonalność tego systemu zapewnia Ci wszystko czego potrzebujesz. Masz nawet za free buildera formularzy komentarzy, które możesz wzbogacić o własne pola jeśli jest taka potrzeba.

Thrive Comments

Wtyczki do komentarzy - Thrive Comments

Thrive Comments jest wtyczką, która całkowicie zastępuje natywny system komentarzy WordPress własnym interfejsem.

Jest wyposażona w wiele ulepszeń zarówno na froncie, jak i na zapleczu. Po pierwsze, Thrive Comments umożliwia tworzenie rankingów komentarzy polegających na tym, że można je przesunąć w górę lub w dół. To tak jakbyś dawał lajka lub go odejmował. Te komentarze, które mają ich najwięcej lądują na górze, te z najgorszymi wynikami na dole.

Aby zachęcić użytkowników do pozostawiania komentarzy, możesz wykorzystać grywalizację, dzięki czemu aktywni komentatorzy mogą otrzymywać specjalne odznaki.

Thrive Comments dodaje także przycisk „Pozostaw komentarz” zarówno na górze, jak i na dole – nie ma więc już potrzeby przewijania długiej listy komentarzy tylko po to, by zostawić nowy komentarz.

Użytkownicy mogą logować się za pośrednictwem mediów społecznościowych, mogą również subskrybować komentarze i otrzymywać powiadomienia e-mail o nowych odpowiedziach.

Inną unikalną funkcją Thrive Comments jest skupienie się na zwiększaniu liczby konwersji poprzez umożliwienie interakcji z użytkownikami po pozostawieniu komentarza. Możesz np.:

  • wyświetlić niestandardową wiadomość lub wywołać popup korzystając z wtyczki Thrive Leads
  • przekierować na stronę
  • wyświetlać różne wezwania do działania (CTA) po zostawieniu komentarza, w zależności od tego, czy użytkownik wcześniej coś już komentował czy nie.

To wszystko na froncie, ale Thrive Comments ma również własny panel moderacji, co ułatwia zarządzanie komentarzami, wraz z mnóstwem skrótów klawiszowych. Oj wygodaaa 🙂

Gdybym chciał, krotko podsumować rozszerzenie napisałbym, że ideą Thrive Comments jest zachęcanie do rozmowy poprzez mechanizmy motywujące. Założenie jest proste. Nie ma co oczekiwać, że użytkownik prześle komentarz jeśli w zamian niczego nie otrzyma 🙂

Thrive Comments działa podobnie do sieci społecznościowej, gdzie klienci i czytelnicy mogą „polubić lub nie” inne komentarze, a nawet uzyskiwać odznaki na podstawie ich aktywności, o czym już wspomniałem. Ogólnie rzecz biorąc, ten mechanizm zachęca do większej ilości komentarzy i gwarantuje, że wyświetlane są w pierwszej kolejności tylko te wysokiej jakości. Ma to pozytywny wpływ na odbiór głównego artykułu.

Wtyczka nie jest darmowa, ale też nie rujnuje portfela. Koszt licencji dla jednej witryny to 39 dolarów.

Udostępnij

Zobacz również

Publikacje prosto na Twój email!

Zapisz się i obserwuj co dzieje się na Wooj, Uczymyjak i PoznajWP

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest bezpieczny.

Polecane Oferty LifeTime!

WooLentor Lifetime Deal

WooLentor

Builder dla WooCommerce. Zaprojektujesz strony koszyka, zamówienia, konta klienta, produktów itd… Do tego ogrom innych funkcji, pozwalających zwiększyć konwersję.

11 komentarzy

  1. Piotr pisze:

    Zdecydowanie nie dla komentarzy na moich stronach. Chce mieć spokój a kontakt przez e-maila wystarczy 🙂

  2. Zbyszek pisze:

    Wygooglowalem że Disqus to teraz kiepski wybór. Za sprawą reklam i ponoć nie najlepiej są indeksowane komentarze przez Google. Prezentuje się świetnie, ale poza tym to rzekomo nie jest dobrym wyborem jak chodzi o SEO. Potwierdzasz?

    1. Jeśli chodzi akurat o moje doświadczenia to potwierdzam, aczkolwiek głównym powodem, dla którego zrezygnowałem z tego systemu były reklamy.

  3. Zbyszek pisze:

    Ja jestem jednym z tych, którzy jak napisałeś zdecydowali się wyłączyć komentarze. Nie wiem jak to wygląda u Ciebie, ale ja miałem dość moderowania spamu. Dziennie wpadało mi nawet ponad 100 śmieci i trudno mi było wyłapywać te napisane przez czytelników.
    Korzystałem że standardowych komentarzy WordPress, ale teraz zastanawiam się nad reaktywacją i podoba mi się wpDiscuz. Napisz jak u Ciebie wygląda ilość spamu gdy korzystasz z tej wtyczki.

    1. Korzystam z wtyczki Akismet, ale też bardzo fajną robotę robi Antispam Bee:
      https://pl.wordpress.org/plugins/antispam-bee/
      Tyle że nie testowałem tej wtyczki z wpDiscuz więc nie wiem czy będzie działać poprawnie jeśli ten system komentarzy wybierzesz. Na pewno z darmowych wtyczek z wpDiscuz działać będzie ta:
      https://pl.wordpress.org/plugins/goodbye-captcha/

      U mnie praktycznie spam nie wpada. Wyłączyłem też pole dodawania adresu strony w formularzu komentarzy, co po części eliminuje wpisy tych, którzy w taki sposób chcą jedynie przemycić link, a w rzeczywistości nawet nie przeczytali tekstu jaki komentują.
      Nie mam większych problemów na tym polu i myślę, że Ty też mieć ich nie będziesz, ale zainstaluj dodatkową wtyczkę antyspamową.

  4. Grzesiek pisze:

    Można też dodać komentarze Facebooka w Elementorze Pro. Nie trzeba wtedy instalować żadnych dodatkowych wtyczek. Piszesz, że w Twoim przypadku Facebok się nie sprawdził. Możesz rozwinąć ten wątek?

    1. Nie koncentruję się mocno na Facebooku. Powodem dla którego zrezygnowałem wówczas z tej formy komentarzy było głównie to, że nie każdy jest na Facebooku, a korzystając z tego systemu komentować mogli tylko zalogowani na FB użytkownicy. Natomiast jeśli ktoś prowadzi stronę jednocześnie mocno udzielając się na FB, wówczas ten system komentarzy może dodatkowo wesprzeć zasięgi. Trzeba też pamiętać, że w tym tym wypadku komentarze nie są przechowywane w naszej bazie podobnie jak w przypadku Disqus. Jeśli więc w pewnym momencie zechcesz użyć natywnego systemu albo innej wtyczki pojawi się problem. Komentarze zniknął i trzeba będzie kombinować z importami.

  5. Marta pisze:

    Czy mógłbyś podać link do Thrive Comments? Można gdzieś zobaczyć demo?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *