Gdy pojawia się problem z funkcjonowaniem WordPressa zazwyczaj rozkładamy ręce i nie wiemy co zrobić. Tymczasem w sporej części przypadków namierzenie problemu nie jest trudne i nie wymaga od nas analiz logów po stronie serwera czy angażowania specjalisty WordPress. Poniżej najczęściej stosowana metoda na odkrycie źródła problemu.

Najczęstsze powody problemów

Najczęściej problem z funkcjonowaniem WordPressa pojawia się w sytuacji gdy jakaś wtyczka lub motyw którego używamy ma kłopot z poprawnym działaniem. Czasem objawia się to problemem z funkcjonowaniem jakiegoś konkretnego fragmentu strony, a czasem z grubej rury dostajemy komunikat o tym, że na stronie WordPress: Wystąpił błąd krytyczny …

Pamiętaj, że środowisko WordPress jest tworzone przez ludzi dla ludzi, a więc nie trudno o błąd czy pomyłkę. To całkowicie naturalne i nie ma się co denerwować, gdy akurat na nas trafi ? Przetestowanie dowolnego dodatku WordPress ze wszystkimi kombinacjami środowiska strony (motywy, wtyczki) jest fizycznie niemożliwe. Po prostu jest tego zbyt dużo, żeby autorzy dodatków mogli przewidzieć każdy możliwy scenariusz wykorzystania ich dzieła.

Innym powodem problemów jest niedbałość o aktualizacje. Zwłaszcza, jeśli aktualizujemy dodatki w sposób wybiórczy, na zasadzie: to aktualizuję, a tego boje się dotykać. Takie podejście zazwyczaj prowadzi do pojawiania się konfliktów wtyczki z inną wtyczką, motywem lub samym WordPressem. Najprostszy sposób na uniknięcie takiej sytuacji, to regularna aktualizacja wszystkich komponentów środowiska naszej strony, a nie tylko wybranych.

Jeszcze innym powodem problemu może być zbyt szybka aktualizacja WordPressa lub kluczowych wtyczek, wówczas gdy skok ich wersji jest duży, np. WordPress 6 na WordPress 7. Warto przy takich aktualizacjach odczekać chociaż kilka dni. W tym czasie społeczność zazwyczaj wykryje problemy, a wydawca szybko wypuści aktualizację, która je usunie. Dotyczy to zarówno samego WordPressa jak i jego rozszerzeń.

Jak poradzić sobie z problemem

Gdy zdarzy się, że sam doświadczysz zgrzytu na froncie lub po stronie backendu WordPressa zazwyczaj poniżej przedstawiona prosta metoda pozwoli Ci namierzyć winowajcę i poźniej podjąć właściwe kroki.

Wyłącz wszystko!

Wyłącz dosłownie wszystkie wtyczki i przełącz się na domyślny motyw WordPressa, a potem sprawdź czy problem wciąż występuje. Zazwyczaj ustąpi, bo wina leżu po stronie jednego z dodatków.

Oczywiście jeśli problem dotyczy funkcjonowania wtyczki, np.: Edytor Elementora nie chce się załadować. Wówczas wyłączasz wszystko poza samym Elementorem żeby sprawdzić czy edytor ruszy.

Gdy widzisz, że problem ustąpił wiesz już, że coś miesza motyw albo jedna z wtyczek. Pytanie tylko, która? Aby to sprawdzić bez analizy logów po stronie serwera, aktywuj po kolei wyłączone wcześniej komponenty (motyw, wtyczki). Obserwuj po każdej aktywacji, czy problem wróci czy nie. Chwila klikania. Gdy tylko się pojawi możesz być z siebie dumny, bo właśnie przyłapałeś łobuza na gorącym uczynku. BRAWO ?

Co dalej? Jest kilka opcji:

Bez względu na to w jaki sposób odkryłeś źródło problemu, czy użyłeś powyższej metody czy wiedziałeś od początku kto zawinił, bo robiłeś aktualizację jednej wtyczki i zaraz po tym pojawiły się kłopoty, spróbuj poniższych sposobów:

  • Spróbuj usunąć wtyczkę i ponownie ją zainstalować w najnowszej jej wersji – zdarza się, że to pomaga.
  • Jeśli wtyczka nie jest strategiczna i da się bez niej żyć, wyłącz ją i zapomnij
  • Napisz do autora wtyczki z prośbą o rozwiązanie problemu. Wyślij mu dokładną informację o swoim środowisku wymieniając motyw i wtyczki jakich używasz. Podaj także ich wersje oraz wersję samego WordPressa. To może pomóc mu namierzyć problem i szybko go wyeliminować przy najbliższej aktualizacji wtyczki.
  • Przeinstaluj wtyczkę cofając ją do poprzedniej jej wersji, możesz do tego celu użyć np. wtyczki Rollback.

Podsumowanie

Opisany tu sposób jest najprostszą metodą namierzenia problemu dla osób nietechnicznych. Osoby z nieco większym doświadczeniem mogą prześledzić logi na serwerze w poszukiwaniu błędów wskazujących na konkretną wtyczkę lub motyw.

kokpit panelu hostingowego. Zaznaczona opcje wejścia do logów strony internetowej.

Można także aktywować debugowanie, co również może pomóc w trafnej diagnozie. Aby aktywować debugowanie wstaw do pliku wp-config.php poniższe zapisy:

// Aktywacja trybu debugowania
define( 'WP_DEBUG', true );

// Włączenie zapisywania danych debugowania do pliku /wp-content/debug.log
define( 'WP_DEBUG_LOG', true );

// Wyłączenie wyświetlania błędów i ostrzeżeń
define( 'WP_DEBUG_DISPLAY', false );
@ini_set( 'display_errors', 0 );

Można to również zrobić znacznie prościej wykorzystując panel Hostingu DiDHost:

Kokpit panelu hostingowego DiDHost z aktywnym trybem debugowania i dostępnymi opcjami konfiguracyjnymi.

Po aktywacji debugowania pamiętaj aby wyłączyć ten tryb po zakończonej pracy i niepotrzebnie nie obciążać strony oraz uniknąć dzięki temu sytuacji kiedy szybko rosnący plik z danymi stanie się gigantem zjadającym przestrzeń życiąwą Twojej witryny.

Udostępnij

Publikacje prosto na Twój email!

Zapisz się i obserwuj co dzieje się na Wooj, Uczymyjak i PoznajWP

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest bezpieczny.

Zobacz również

Polecane Oferty LifeTime!

WooLentor Lifetime Deal

WooLentor

Builder dla WooCommerce. Zaprojektujesz strony koszyka, zamówienia, konta klienta, produktów itd… Do tego ogrom innych funkcji, pozwalających zwiększyć konwersję.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *