Jak założyć sklep internetowy nad którym możesz w pełni panować od początku do końca? Sklep internetowy, który możesz skalować i modelować pod kątem zmieniających się warunków w jakich działa Twój biznes. Czy to trudne zadanie? Sprawdźmy!
Sklep Internetowy, to nic innego jak strona z funkcjonalnościami pozwalającymi na sprzedaż produktów lub usług o różnym charakterze – od produktów fizycznych po wirtualne (np. usługi) czy cyfrowe (pliki do pobrania…).
Sklep internetowy, jaki mam nadzieję wkrótce uruchomisz, może być witryną z jednym produktem, kilkoma lub większą ich ilością. Czyli jaką? To o czym będę pisał pozwoli Ci samodzielnie uruchomić sklep internetowy oferujący asortyment liczony nawet w tysiącach produktów i więcej.
Sprzedaż online może być kluczowym elementem Twojej strategii biznesowej, uzupełnieniem istniejącej oferty, albo sposobem na finansowanie lub dofinansowanie bloga i innych Twoich poczynań. Ale wiesz co jest w tym najważniejsze? To, że to Ty decydujesz o wszystkim! Oczywiście pod warunkiem, że wykorzystasz właściwe narzędzia i posiądziesz odpowiednią wiedzę i umiejętności.
Pomysłów na założenie sklepu internetowego jak z pewnością się domyślasz może być sporo. Przyjrzyjmy się najważniejszym, praktycznym zagadnieniom odpowiadającym na główne pytanie tego artykułu: Jak Założyć Sklep Internetowy?
FAQ czyli najczęstsze pytania i odpowiedzi w pigułce
Na start kilka najczęściej pojawiających się pytań związanych z budową i prowadzeniem sklepu internetowego i krótkie odpowiedzi, których rozszerzenia znajdziesz w dalszej części artykułu. Taka Pigułka na rozgrzewkę 🙂
Jak założyć sklep internetowy?
Wbrew pozorom nie jest to zadanie skomplikowane. Każdy jest w stanie uruchomić własny sklep i nie potrzebuje do tego specjalistów. Warunek, to chęć nauczenia się czegoś nowego i czas na wykorzystanie tej wiedzy w praktyce. W zależności od obranej ścieżki trasa będzie mniej lub bardziej skomplikowana, a finalnie sam sklep będzie mniej lub bardziej skalowalny i wygodny w zarządzaniu. W tym artykule pokażę Ci drogę do sklepu działającego w 100% na Twoich warunkach 🙂 Instrukcja krok po kroku.
Co jest potrzebne do założenia sklepu internetowego?
Potrzebny jest adres (domena) i możliwie wydajny hosting, ponieważ sklep internetowy z zasady ma większe wymagania niż zwykła strona, a te wymagania rosną wraz ze zwiększającym się asortymentem i oczywiście ruchem jaki musi lub będzie musiał obsłużyć. Trzeci element układanki, to system zarządzania przyszłym sklepem czyli w uproszczeniu oprogramowanie przy pomocy którego możliwa będzie sprzedaż online, obsługa zamówień, płatności itd…
Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
Od kilkuset złotych miesięcznie (modele usługowe jak Shoper) do… no cóż, górnej granicy nie sposób oszacować. W większości przypadków nowy właściciel sklepu internetowego nie chce zbyt wiele inwestować, bo albo nie ma przekonania co do tego czy w jego przypadku sklep internetowy zadziała, albo po prostu nie dysponuje odpowiednim budżetem. W takiej sytuacji optymalnym rozwiązaniem jest samodzielna budowa sklepu, co pozwoli na dzień dobry zaoszczędzić przynajmniej kilka tysięcy złotych, które w drugiej kolejności można zainwestować w marketing i pozyskanie pierwszych Klientów. Zajrzyj do artykułu “Ile kosztuje sklep internetowy“.
Jak bardzo angażujący jest własny sklep internetowy
Bardzo. Na tym mógłbym poprzestać 🙂 Jeśli chcesz aby sklep faktycznie dla Ciebie zarabiał musisz włożyć w niego serce i sporo swojego czasu. Zapomnij o magii w stylu: “odpalam sklep i od jutra zarabiam miliony”. Niestety to tak nie działa. Musisz się mocno napracować i nie chodzi tu o sam proces budowy sklepu, bo ten nie jest zadaniem karkołomnym, ale o późniejsze działania związane z dotarciem do Klientów i całą logistyką procesów jakie będą zachodziły w Twoim nowym biznesie online.
Czy poradzę sobie z budową sklepu internetowego?
Bez wątpienia TAK. Sklep możesz dosłownie wyklikać, co oznacza że nie musisz być informatykiem, żeby stać się właścicielem i jednocześnie administratorem sklepu internetowego. Uwierz, że potrafisz to zrobić i wytrwaj w tej wierze. Początki zapewne będą trudne, ale jeśli przez nie przebrniesz poczujesz ogrom satysfakcji, a Twój sklep zacznie przynosić korzyści. Potrzeba cierpliwości i zaangażowania. To wszystko. W głównej części tego artykułu znajdziesz więcej informacji na ten temat.
Jak przygotować regulamin sklepu internetowego?
Możesz spróbować własnych sił i wykorzystać dostępne w sieci poradniki czy przykładowe wzory regulaminów, ale w praktyce bezpieczniej jest zwrócić się o pomoc do prawnika, który działa w tym obszarze i przygotuje Ci dostosowany pod katem Twojego sklepu regulamin i inne niezbędne dokumenty. Pokaz mu swój sklep, napisz kilka słów jak działa a w odpowiedzi dostaniesz propozycję opracowania dokumentacji. Niezobowiązujące zapytanie możesz wysłać tutaj.
Nie próbuj tylko działaj!
W tym tekście okraszonym materiałami multimedialnymi dowiesz się najważniejszych rzeczy na temat tego jak założyć sklep internetowy, ale dotkniemy też innych, niezwykle istotnych aspektów związanych z jego “być albo nie być“.
Warto zdać sobie sprawę z tego, że samo uruchomienie sklepu, co jak zaraz się przekonasz jest bardzo proste, ale UWAGA: to raptem początek drogi!
Aby skutecznie prowadzić sprzedaż w Internecie, musisz dobrze poznać narzędzia z których będziesz korzystać. Nie ważne czy jest to sklep w modelu SaaS (udostępniony Ci jako usługa, np. Selesto) lub działający w oparciu o takie lub inne oprogramowanie, np. Open Source (WordPress + WooCommerce, Prestashop, Magento…). Ta zasada obowiązuje w każdym przypadku!
Gdy stawiasz na samodzielność i oszczędność, bezwzględnie zainwestuj swój czas w jak najlepsze poznanie możliwości systemu. I może napiszę teraz coś czego nie powinienem, ale prawda jest taka, że jeśli nie zaangażujesz się w swój pomysł w 100%, jeśli oprogramowanie, z którym pracujesz nie stanie się dla Ciebie jak dobry przyjaciel, którego znasz od lat i doskonale czujesz jego mocne i słabe strony, nie licz na cuda. Jeśli zabraknie Ci wytrwałości żeby tę przyjaźń zbudować, Twój projekt nie przetrwa, albo będzie istniał i nawet coś sprzedawał, ale nie koniecznie tyle ile mógłby w rzeczywistości.
Przeczytaj powyższy akapit trzy razy i odpowiedz sobie na pytanie czy jesteś gotów na takie wyzwanie! Czy masz czas i chęci? Czy faktycznie zależy Ci na tym, aby odnieść sukces samodzielnie uruchamiając i prowadząc sklep w Internecie?
Sklepu internetowego nie uruchamia się na próbę. Albo wchodzisz w projekt na maksa i działasz skutecznie, albo odpuść, bo stracisz czas i pieniądze. Założenie sklepu na próbę niezwykle rzadko przynosi pozytywne efekty (nie mówię, że w ogóle), a jego właściciel często po pewnym czasie stwierdza, że sklep się nie sprawdził. To naprawdę marnotrawstwo czasu i pieniędzy. Konkurencja w branży eCommerce jest tak duża, że działania na pół gwizdka w miażdżącej większości zawsze kończą się rozczarowaniem i złożeniem broni. Po co powielać ten oklepany scenariusz?
Nie oczekuj też, że zakładając sklep internetowy, w ciągu miesiąca zaczniesz godnie zarabiać, a za pół roku pojedziesz na słoneczną plażę pięknej egzotycznej wyspy. Życzę Ci tego z całego serca, ale to tak nie działa. Owszem w historii takie strzały w punkt się zdarzały, ale niestety jest to coraz rzadsze zjawisko.
Trochę postraszyłem? No cóż. Nie chcę żebyś kiedyś powiedział, że Krzysiek z Jak Zrobić Stronę obiecywał złote góry choć w rzeczywistości ich nie widać. Chcę, żebyś od początku zdawał/zdawała sobie sprawę z tego, że własny sklep internetowy, to wymagający i angażujący projekt, do którego trzeba podejść świadomie, odpowiedzialnie z odpowiednim zapleczem wiedzy i umiejętności.
Napiszę coś jeszcze. Gdy dobrze zrozumiesz to co chcę Ci przekazać, a w ślad za tym zaczniesz działać, wykorzystując w praktyce zdobytą tu wiedzę, Twoje szanse na sukces znacząco wzrosną! Zanim to jednak nastąpi czeka Cię morze wyzwań i tor pełen zakrętów do pokonania. Tu jednak dobra wiadomość. Chętnie pomogę Ci dotrzeć bezpiecznie na miejsce podróży. Może to ta egzotyczna wyspa?
Wideo: Jak założyć sklep w kilka minut
Poniżej film, na których prezentuję prosty sposób na bardzo szybkie wystartowanie ze sklepem. Sklepem, który dalej możesz modelować wedle własnych potrzeb praktycznie w dowolny sposób. To co jest tu kluczowe i o czym już pisałem: Nie musisz być informatykiem! Zapraszam do obejrzenia, a więcej informacji na temat zakładania sklepu znajdziesz w dalszej części artykułu pod filmem.
Do uruchomienia ekonomicznego sklepu potrzebujesz
Jak założyć sklep internetowy i czy prowadzenie sklepu internetowego jest łatwe?
Wspomniałem, że założenie sklepu internetowego, czy strony internetowej, nie jest niczym specjalnie skomplikowanym? Dalej to podtrzymuję 🙂 Do tematu można podejść na wiele różnych sposobów, a wszystko uzależnione jest od tego czego tak naprawdę oczekujemy, czego potrzebujemy, na ile poważnie traktujemy swój pomysł i całe przedsięwzięcie. W końcu jakim budżetem dysponujemy. Każdy odpowie sobie na te pytania trochę inaczej.
O ile start wydaje się być bardzo prosty, o tyle późniejsze działania związane z zarządzaniem sklepem internetowym, jego rozbudową, modelowaniem strategii marketingowej, to większe wyzwania i nie koniecznie są to proste tematy. Jeśli jednak nie zabraknie Ci determinacji wszystkiego możesz się nauczyć. Zacytuję współczesnego “klasyka”: od zera do bohatera 😉
Własny Sklep internetowy i rejestracja firmy. Czy muszę mieć działalność?
Jednym z udogodnień, które w kwietniu 2018 roku weszło w życie jako element tzw. Konstytucji Biznesu jest możliwość prowadzenia sprzedaży nieewidencjonowanej / nierejestrowanej o ile przychód z takiej sprzedaży nie przekracza 50% minimalnej krajowej w miesiącu. To świetne warunki do tego by zacząć przygodę z eCommerce i ułatwienie dla wielu początkujących przedsiębiorców. Co istotne to fakt, że jeśli pracujesz gdzieś na etacie, to wynagrodzenie, które otrzymujesz nie jest wliczane do tego przychodu. Nie ma więc obawy, że z powodu zarobków w miejscu pracy przekroczysz miesięczny limit.
Pomimo, że jesteś zwolniony ze składek ZUS ta forma działalności nie zwalnia Cię z konieczności odprowadzania podatków od uzyskanego przychodu. W tym wypadku rozliczasz się z Urzędem Skarbowym rocznie wpisując w formularzu PIT w rubryce “9. działalność nierejestrowana” jego wartość. Podatek od przychodu wyniesie 17% lub 32% w zależności od Twoich ogólnych przychodów. Dobrze jest więc co miesiąc odkładać podatek na boku, żeby potem jednorazowe jego opłacenie nie było bolesne dla domowego budżetu.
Są jednak także pewne obostrzenia. Nie możesz prowadzić działalności nieewidencjonowanej, a więc w tym wypadku swojego sklepu internetowego bez rejestracji firmy w sytuacji gdy:
- W ciągu ostatnich 5 lat prowadziłeś zarejestrowaną działalność gospodarczą lub byłeś wspólnikiem w spółce cywilnej.
- Planowana działalność wymaga licencji, koncesji czy pozwoleń
- Chcesz prowadzić działalność razem ze wspólnikiem
- I jak już wspomniałem w ciągu każdego miesiąca działalności Twój przychód nie może przekraczać 50% najniższej średniej krajowej. Jeśli choć w jednym miesiącu przekroczysz kwotę 1400 zł brutto (rok 2021) będziesz musiał zarejestrować działalność gospodarczą.
Cel przede wszystkim, czyli jak mądrze założyć sklep internetowy
Nie będę się w tym momencie koncentrował na celach marketingowych, choć te są nieodłącznym elementem każdego przedsięwzięcia biznesowego, także internetowego.
Jeśli zakładamy, że sklep będzie oferował dosłownie kilka produktów i nie nastawiamy się na wielką sprzedaż, czyli nasz sklep internetowy traktujemy raczej jako dodatkowy kanał dochodu, wówczas najrozsądniej będzie wybrać rozwiązanie, które nie wygeneruje dużych kosztów wejścia. Zresztą jak się za chwilę przekonasz nawet w innych przypadkach nie zawsze wydawanie dużych pieniędzy jest uzasadnione i konieczne.
Oczywiście jeśli masz większy budżet zawsze możesz zainwestować kilkanaście, kilkadziesiąt, czy nawet set tysięcy złotych w coś, co potem da Ci świetne perspektywy rozwoju, aczkolwiek z tą perspektywą jest bardzo różnie i znam przypadki wyłożenia sporych pieniędzy na sklepy, które nie przetrwały roku. Nie jest prawdą, że tylko duża kasa gwarantuje powodzenie. Możesz na starcie wydać miliony i zwinąć się po roku, możesz na starcie wydać tysiąc i działać przez lata.
Założenie sklepu internetowego i koszty startowe
W naszym przykładzie wyjdę z założenia, że nie mamy specjalnie dużego budżetu. Czy to oznacza, że nie możemy uruchomić sklepu internetowego? A no możemy. To czy uda nam się pozyskać na takim sklepie ruch bez inwestycji w reklamę?…. Hmmmm, to już inna para kaloszy i z pewnością nie odmówię sobie przyjemności poruszenia tego zagadnienia w innym artykule. Ten wątek znajdziesz także szerzej poruszony na moich kursach PoznajWP, na które serdecznie zapraszam.
Sklep internetowy możesz mieć za kilkaset złotych, kilkaset tysięcy… tak naprawdę nie ma górnej granicy. Spektrum cenowe jest olbrzymie, ale głównym determinantem są Twoje wymagania i oczekiwania jak i sama specyfika produktów. Tak jak wspomniałem nie analizujemy tu przypadków wysokobudżetowych, a szukamy sposobu na to, aby założyć sklep możliwie niewielkim nakładem finansowym. Nie da się jednak całkowicie uciec od kosztów, chyba że celujesz w amatorkę i należysz do osób, które tak jak wspomniałem na początku, mówią “założę sklep na próbę i się zobaczy“. Zakładam, że tak nie jest.
Na pewno niezbędnym minimum inwestycyjnym jest:
- miejsce na serwerze (hosting),
- adres sklepu czyli domena,
- certyfikat SSL – podnoszący bezpieczeństwo sklepu – na większości hostów jest dostępny w wersjach darmowych i płatnych
- oraz klucz, czyli właściwa aplikacja sklepu internetowego
Ostatni punkt potraktujemy jednak bardziej jako własną inwestycję w postaci czasu, ponieważ omówimy rozwiązania Open Source, gdzie licencja sklepu dostępna jest dla każdego bezpłatnie. Pierwsza znacząca oszczędność.
Podstawowy hosting pod sklep na początek będziesz mieć w przedziale około 200-300 zł netto w skali roku (pierwszy okres abonamentowy prawdopodobnie taniej). Jeśli sklep będzie się rozwijał z pewnością będzie konieczna przesiadka na coś większego, ale na starcie, to minimum powinno wystarczyć. Chyba, że planujesz sklep w modelu dropshippingu z tysiącami produktów importowanymi i synchronizowanymi z bazami hurtowni, który ma szansę szybko zacząć generować znaczny ruch i tym samym znaczne obciążenia. W takiej sytuacji warto od razu rozejrzeć się za VPS-em najlepiej w chmurze dla większego bezpieczeństwa. Zerknij na Serwery VPS Cloud.
Domenę czyli adres sklepu możesz mieć za kilkadziesiąt złotych w skali roku. Nie jest to więc duży wydatek.
Do tego potrzebujesz certyfikatu SSL, który zabezpieczy transmisję danych pomiędzy przeglądarką Klienta, a sklepem. Niestety temat bezpieczeństwa przez znaczną część właścicieli sklepów wciąż jest ignorowany, choć to zjawisko sukcesywnie maleje. Nie popełniaj tego błędu. Osobiście nie wyobrażam sobie dokonania zakupu w miejscu, które nie zapewnia mi jako Klientowi należytej ochrony. W mojej ocenie brak certyfikatu, to objaw niekompetencji i ignorancji. Jego brak może negatywnie wpływać na postrzeganie Twojego biznesu i skutecznie obniżać konwersję, a przecież chodzi o coś zupełnie innego.
Jeśli na dzień dobry stracisz zaufanie, to ze sprzedażą będzie o wiele ciężej. Certyfikat SSL możesz kupić u swojego operatora usług hostingowych lub w innych miejscach zazwyczaj w cenie ok 100 zł w skali roku, a w podstawowej wersji jest on coraz częściej bezpłatnym dodatkiem do konta hostingowego.
Podsumowując wariant minimum: miejsce na serwerze 200 zł (pierwszy rok może być tańszy), rejestracja domeny średnio 20 zł, certyfikat SSL jeśli nie masz na koncie za free około 80 zł. Łącznie inwestycja w naszym przykładzie to około 300 zł. Jeśli budżet masz większy rozważ wydajniejsze koto hostingowe.
Koszt oprogramowania sklepu internetowego
No własnie, jak założyć sklep internetowy krok po kroku i z czym to się je? Przede wszystkim potrzebne jest odpowiednie oprogramowanie o czym wspomniałem.
Na wcześniejszym filmie w zasadzie zarekomendowałem rozwiązanie w postaci WordPress’a i rozszerzenia Woocommerce i tak na dobrą sprawę moglibyśmy na tym poprzestać, bo jest to środowisko w zupełności wystarczające do tego aby zacząć sprzedaż w Internecie i nie wymaga dużych nakładów finansowych.
Jeśli nie wiesz do końca czym jest WordPress przeczytaj artykuł: Co to jest WordPress. Ale oczywiście, nie jest to jedyna droga, którą możesz podążyć. Masz bowiem do dyspozycji wiele innych rozwiązań Open Source takich jak Prestashop, Magento, itd., gdzie za licencję nie zapłacisz podobnie jak w przypadku WordPressa.
Koszty założenia sklepu c.d.
Skoro decydujemy się na oprogramowanie OpenSource, to kosztów brak. Zwracam jednak uwagę na to, że w większości przypadków, tego typu rozwiązania wymagają umiejętnego wdrożenia i dostosowania sklepu do konkretnych potrzeb oraz specyfiki danego biznesu. Jeśli nie poradzisz sobie z tym zadaniem sam, będziesz zmuszony znaleźć kogoś, kto zrobi to za Ciebie i zrobi to dobrze. Jeśli to ktoś znajomy, to pewnie można się dogadać, ale jeśli nie masz nikogo takiego, wówczas trzeba zlecić zadanie agencji i zapłacić za usługę. To jednak może się okazać wydatkiem nie do udźwignięcia.
Sensownie zaprojektowane i wdrożone sklepy, także te bazujące na oprogramowaniu OpenSource, to koszty zaczynające się od około 5 000 zł netto w górę. Oczywiście znajdziesz firmy i freelancerów, którzy za sklep wezmą 1000 zł czy mniej, ale uwierz mi, widziałem wiele takich wdrożeń i prawda jest taka, że większość z nich wyrzuciłbym od razu do kosza.
Niektóre realizacje pozwoliły mi szczerze wątpić w to czy wykonawca faktycznie wie jak założyć sklep internetowy, który przyniesie w perspektywie korzyści inwestorowi. Albo inaczej. To jak założyć sklep wie, ale niewiele więcej, a to trochę za mało jeśli podejmuje się takich usług i bierze za nie pieniądze. Dlatego jeśli nie masz na uruchomienie sklepu internetowego przynajmniej 5 tysięcy złotych nie pakuj się w realizację za tysiąc, bo szansa, że Twój sklep zawojuje Internet i da Ci swobodę działania będzie znikoma.
Powiem nawet więcej. Jeśli masz na sklep owe 5000 zł i tu będzie zaskoczenie, też nie przeznaczaj ich na zewnętrzną realizację! Dlaczego? Uruchomienie sklepu to jedno, a pozyskanie ruchu i sprzedaż to drugie. Jeśli cały swój budżet wykorzystasz na opłacenie agencji, nie będziesz miał środków na reklamę, a to w prostej linii droga do położenia projektu.
Przy budżecie 5000 zł, sklep zbuduj samodzielnie minimalizując koszty, a wszystko co zostanie zainwestuj w kampanie np. na Facebooku czy Google Ads – w zależności od preferencji i skuteczności danego kanału. Zdecydowanie więcej korzyści będziesz miał/miała jeśli zdecydujesz się zrobić sklep internetowy samodzielnie.
Zrób to sam
Myślisz, że zwariowałem namawiając Cię do samodzielnej budowy sklepu internetowego? Wielu moich Klientów, Kursantów i Czytelników JZS właśnie w ten sposób założyło sklep internetowy i z powodzeniem go prowadzi, a blisko 100% z nich nigdy wcześniej nie miało styczności z tworzeniem stron www, nawet tych najprostszych.
Ty również potrafisz to zrobić, jeśli tylko zechcesz poświęcić swój czas na naukę i zdobycie nowych umiejętności. W dalszej części artykułu pokażę Ci krok po kroku jak założyć sklep internetowy w domowym zaciszu. Możesz powtórzyć te czynności, by po krótkiej chwili stać się dumnym właścicielem sklepu.
Bardzo dużo materiałów edukacyjnych na temat tego jak założyć sklep internetowy znajdziesz w sieci. Możesz korzystać z moich wskazówek na JZS, kanału YouTube jak również również z kursów na PoznajWP.pl. Bez względu na to z jakiego źródła zaczniesz czerpać wiedzę, będziesz w stanie poradzić sobie z tym zadaniem w stosunkowo krótkim czasie. Jeśli okaże się, ze to Cię przerasta lub nie masz czasu, wtedy poszukaj wsparcia na zewnątrz.
Zaletą takiej ścieżki jest to, że sklep jest faktycznie Twój, znasz każdy jego zakamarek, potrafisz robić w nim przemeblowanie i dostosowywać go do potrzeb własnych i co niezwykle istotne do potrzeb Klientów, które nieustannie ewoluują.
Możesz planować i wdrażać skuteczne kampanie marketingowe, lejki zakupowe i inne rozmaite strategie, bo masz nad sklepem 100% kontroli i masz chęć/zapał aby się go uczyć. Najgorsze co może Ci się przytrafić, to wydanie kilku tysięcy złotych na program, w którym jedyne co będziesz w stanie robić, to dodawać produkty i realizować zamówienia. Możesz powiedzieć. Jak to? Przecież sklep internetowy własnie takie ma zadanie. Owszem, ale dziś to zdecydowanie za mało żeby powalczyć z ciągle rosnącą i coraz lepiej działającą konkurencją, to za mało aby skutecznie walczyć o uwagę Klienta i jego pieniądze.
Produkty w sklepie internetowym
Możesz sprzedawać praktycznie co zechcesz. Od produktów fizycznych po dostęp do treści, usług, plików, itp… Bez problemu wystawisz produkty z różnymi atrybutami jak rozmiar, kolor czy cokolwiek innego czego wymaga specyfika Twoich produktów. Przy odrobinie zacięcia możesz swój sklep wzbogacić o wiele dodatków jak np. kreatory produktów i sprzedawać spersonalizowane towary, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem.
Produkty pogrupujesz w kategorie i opiszesz tagami, co może ułatwić ich wyszukiwanie w sklepie. Możesz organizować promocje, generować kupony rabatowe, wykorzystywać upselling (podbicie sprzedaży), możesz kontrolować stany magazynowe i wiele innych aspektów związanych z procesami sprzedażowymi i postsprzedażowymi. W zasadzie wszystko co jest potrzebne do tego, aby sklep mógł funkcjonować masz w standardzie.
Jeśli zechcesz zintegrować swój sklep internetowy z hurtownią z której bierzesz towary, tak aby automatycznie aktualizować stany magazynowe, ceny, opisy czy cokolwiek zechcesz, to także jest możliwe. Są rozszerzenia, które z tym zadaniem sobie radzą, jak np. WP All Import. Tu jednak uwaga, tego typu narzędzia wymagają mocniejszych kont hostingowych.
Integracja sklepu z Allegro? Są rozszerzenia płatne, które taką integrację zapewnią. Ceneo?To również jest do zrobienia.
Korzystasz z systemu do fakturowania onLine, np. wFirma, inFakt lub innych? Znajdziesz rozszerzenia integrujące Twój sklep internetowy z tymi narzędziami, co zautomatyzuje procesy księgowe, a Tobie da więcej czasu na zajmowanie się rozwojem sklepu.
Płatności w sklepie internetowym
W standardzie masz wbudowane podstawowe metody płatności takie jak PayPal czy płatności przelewem. Teoretycznie jesteś w stanie prowadzić sklep wykorzystując tylko te metody, jednak PayPal nie jest w Polsce aż tak popularny jak na Zachodzie, dlatego warto dołożyć dodatkowe rozszerzenie integrujące sklep z popularnymi w naszym kraju kanałami płatności za pośrednictwem bankowości elektronicznej typu mBank itd… Można to załatwić np. przez takie platformy jak tPay.com, DotPay.eu, PayU i im podobnym. Moja rekomendacja? Sprawdź tPay.com i aktywuj tę bramkę z moimi obniżonymi prowizjami od sprzedaży.
Wysyłka w sklepie internetowym
Skonfigurujesz praktycznie dowolne metody dostawy np. Poczta, Kurier, Odbiór osobisty itd… do każdej metody określisz stawki różnicując je np. w zależności od kraju, do którego przesyłka ma trafić. Istnieją także rozszerzenia integrujące bezpośrednio sklep z systemami takich operatorów jak DHL, DPD, Inpost w tym Paczkomaty itd… jesteś wiec w stanie rozszerzyć sklep o sposoby dostawy, jakie będą dla Ciebie i Twoich Klientów najkorzystniejsze.
Część firm kurierskich dostarcza własne rozwiązania dla sklepów, które mają z nimi podpisane umowy. Musisz popytać. Popularne są też platformy integrujące Twój sklep z wieloma przewoźnikami, np. apaczka.pl, Furgonetka itp… Zaletą takich rozwiązań jest to, że od razu na starcie masz atrakcyjne ceny przesyłek, co może być ciężko wynegocjować u przewoźnika jeśli dopiero startujesz i nie wysyłasz jeszcze zbyt dużo.
Faktury w sklepie internetowym
Już o tym wspomniałem. Domyślnie system nie oferuje systemu do fakturowania. Jeśli więc wpadnie zamówienie musisz wystawić fakturę ręcznie w systemie z którego korzystasz, ale jeśli zechcesz ten proces zautomatyzować, to jest to możliwe. Np. integracja sklepu z InFakt, iFirma, wFirma czy wystawianie faktur bezpośrednio w sklepie.
Ile produktów mogę mieć w sklepie i z czym wiąże się uruchomienie dużego sklepu?
Nie ma limitów na ilość produktów, tak jak w przypadku niektórych usług dostępnych w modelu SaaS. Istnieją sklepy działające w duecie WordPress + Woocommerce, które obsługują setki tysięcy produktów i bardzo duży ruch. Owszem tak duże projekty wymagają już kosztownej w utrzymaniu infrastruktury serwerowej, ale nie ma z nimi problemów.
Tak naprawdę ilość produktów ma drugorzędne znaczenie w kontekście wymagań technicznych. Możesz mieć sklep z tysiącami produktów, ale jeśli będzie na niego zaglądało 5 klientów dziennie, to taki sklep siłą rzeczy nie będzie kosztowny w utrzymaniu – nie będzie też jednak zarabiał 🙂 Większe potrzeby pojawią się wraz ze wzrostem ruchu na stronie, który będzie konsumował coraz więcej zasobów serwera. Duży ruch zazwyczaj jednak idzie w parze z popularnością produktów, a także ze wzrostem sprzedaży. W takiej sytuacji jeśli gdzieś po drodze nie popełnisz błędu, nie powinno być większych problemów z jego utrzymaniem.
Na początku śmiało możesz skorzystać z hostingu współdzielonego. Z czasem, czego gorąco Ci życzę, pewnie będzie konieczna przesiadka na VPS’a, serwer dedykowany lub inną infrastrukturę, którą uznasz za odpowiednią. No i nieustająca optymalizacja, optymalizacja i jeszcze raz optymalizacja. Na kursach PoznajWP.pl dużo na ten temat mówimy.
Jak założyć sklep internetowy krok po kroku
Dość teoretyzowania, przechodzimy do zagadnień praktycznych. Pokażę Ci prosty sposób na to jak założyć sklep internetowy bazujący na wspomnianym duecie WordPress + Woocomerce, a w kolejnej części przyjrzymy się procedurze uruchamiania sklepu na innym popularnym oprogramowaniu Prestashop.
Dlaczego WordPress + WooCommerce?
Na rynku znajdziesz ogromną ilość produktów, które pozwalają uruchomić sprzedaż w Internecie, ale tylko nieliczne oferują dwie niezwykle istotne cechy. To prostota obsługi i skalowalność. WordPress i WooCommerce na tym polu nie mają sobie równych! Jeśli przyjrzysz się twardym statystykom, to są one jedynie potwierdzeniem tych słów.
Spójrz na dane z W3Techs dotyczące rynku systemów CMS, ale zobacz też jak dynamicznie rośnie udział WordPressa i WooCommerce w rynku.
Oto dane z października 2019 roku:
Poniżej te same metryki, ale z grudnia 2020. W ciągu 14 miesięcy skok z niecałych 35% do blisko 40%
I jeszcze dane z października 2022 roku. Widać dalszy dynamiczny wzrost.
Porównaj dane z tych okresów. Widać jak na dłoni, że popularność WordPress’a, a co za tym idzie także sklepu WooCommerce jest miażdżąca na tle innych rozwiązań.
W ujęciu globalnym na 10 stron w Internecie 4 to strony działające na WordPressie.
Jak założyć sklep internetowy WordPress + Woocommerce
Już wiesz, że do uruchomienia sklepu internetowego potrzebujesz miejsca na serwerze, adresu (domeny) i samego oprogramowania. Jeśli nie masz miejsca na serwerze i domeny, to załóż je bazując na opisie, który znajdziesz na stronie “Zakładanie konta hostingowego” lub obejrzyj film który zamieściłem na początku tego artykułu. Dla sklepu, który z założenia jest bardziej wymagający niż zwykła strona wizytówka, rekomenduję pakiet WP Plus lub WP Multi.
Po założeniu konta hostingowego zaloguj się do Panelu (dane powinieneś otrzymać w mailach po aktywacji usługi). W lewym głównym menu odszukaj sekcję WordPress. Wygląda to tak jak na poniższym zrzucie ekranu.
Następnie kliknij w przycisk Instaluj.
W kolejnym kroku wypełnij formularz z podstawowymi danymi potrzebnymi instalatorowi. Określ więc domenę pod jaką sklep ma być zainstalowany, wybierz protokół https:// lub z przedrostkiem www https://www. To ważne ponieważ wówczas Twój sklep będzie wykorzystywał certyfikat SSL, o którym wspomniałem wcześniej. Na koncie, które założysz powyżej certyfikat SSL masz bezpłatnie w standardzie.
Najważniejsze na tym etapie jest dobranie odpowiedniego zestawu wtyczek i motywów, które z automatu stworzą wszystkie niezbędne mechanizmy sklepu internetowego. Wystarczy wybrać z listy zestawów opcję E-Commerce pack + Elementor + OceanWP aby móc za chwilę cieszyć się świetnym sklepem internetowym.
Pozostałe pola formularza możesz zostawić z domyślnymi wartościami.
Na koniec kliknij w przycisk instalacji i poczekaj chwilę, aż zobaczysz komunikat o jej zakończeniu. Proces instalacji dodatkowo wprowadza wiele zabezpieczeń Twojego przyszłego sklepu, którymi z poziomu tego panelu będziesz mógł łatwo zarządzać.
Na koniec system zapyta Cię czy chcesz doinstalować jeszcze jakieś dodatkowe rozszerzenia. Możesz zdecydować.
Ważne: Jeśli wybierzesz instalację pełnego zestawu eCommerce, to po instalacji samego WordPressa system przystąpi do automatycznej instalacji kolejnych rozszerzeń dla Twojego sklepu. Postęp możesz śledzić w dolnym prawym rogu okna przeglądarki. Poczekaj cierpliwie, aż ten proces dobiegnie końca.
Jeśli wszystko przebiegło pomyślnie aktywuj dla sklepu certyfikat SSL. Wystarczy przejść do sekcji Let’s Encrypt i uruchomić automatyczny proces instalacji certyfikatu.
Proces instalacji certyfikatu SSL dla sklepu możesz obejrzeć na poniższym filmie.
WordPress jest już zainstalowany z pełną funkcjonalnością sklepu internetowego. Pozostaje nam jedynie skonfigurowanie go pod kątem własnych potrzeb. Zanim się jednak zalogujesz przejdźmy jeszcze do zakładki Motywy i aktywujmy motyw jaki został zainstalowany z wybranym zestawem. W naszym przykładzie, to motyw OceanWP.
Teraz możesz się zalogować.
Konfigurujemy Woocommerce
Z głównego menu po lewej wybierz: Aktualizacje -> a następnie uruchom aktualizację tłumaczeń i innych elementów jeśli są dostępne.
Po aktualizacji paczek z tłumaczeniami poszczególnych dodatków (proces przebiegnie automatycznie). Kliknij w przycisk aktywacji kreatora konfiguracji sklepu. Będzie to wyglądało mniej więcej tak:
Uruchomisz proces podstawowej konfiguracji sklepu w kilku krokach.
Możesz z niego skorzystać lub nie. Jeśli go pominiesz nic złego się nie stanie. Konfiguracją możesz w pełni zarządzać w sekcji ustawień swojego sklepu. Ja zazwyczaj ten proces pomijam ponieważ Woo zadaje tu pytania, które mają niewiele wspólnego z konfiguracją sklepu, a przede wszystkim służą gromadzeniu danych o sklepach na potrzeby działań marketingowych. Ale przyjrzyjmy się im.
Pierwszy krok to adres Twojego sklepu:
Krok numer 2 to wskazanie branży w jakiej działamy:
Krok numer 3, to rodzaj produktów jakie będziesz sprzedawać. Produkty fizyczne lub produkty do pobrania. Pozostałe opcje jak widzisz, to zachęta do skorzystania z płatnych dodatków producenta. Możesz śmiało zaznaczyć pierwsze dwie opcje i przejść dalej.
Krok 4, to kolejne pytania o charakterze marketingowym. Pytanie o ilość produktów, pytanie czy masz już sklep lub prowadzisz sprzedaż na innej platformie, jeśli wybierzesz opcję TAK, dostaniesz pytanie o generowaną sprzedaż itd… W poniższym przykładzie odpowiedziałem, że nie mam jeszcze żadnych produktów i nigdzie niczego nie sprzedaję.
Możesz tu również aktywować dodatkowe wtyczki integrujące sklep z Facebookiem, systemem mailingowym MailChimp i z Google Ads. Decydujesz co chcesz doinstalować.
Ostatni krok to motyw. W tym wypadku po prostu kliknij w przycisk przy motywie jaki masz już zainstalowany.
Wcześniejsze wersje WooCommerce umożliwiały w kreatorze aktywację płatności PayPal, skonfigurowanie podstawowych kosztów wysyłki i ustawienie kilku innych opcji. Teraz tego w tym miejscu nie ma, ale oczywiście wszystko znajdziesz w ustawieniach więc spokojnie 🙂
Musimy jeszcze wybrać stylistykę sklepu i zaimportować przykładowe dane. Pozwoli Ci to łatwiej zorientować się w jaki sposób funkcjonują np. produkty w sklepie. Przejdź do sekcji Theme Panel > Install Demos.
Następnie wybierz kategorię Ecommerce i jedną z dostępnych stylistyk do zaimportowania.
Przejdź do kolejnego kroku importu danych klikając na przycisk:
Na pytanie co chcesz importować nie zmieniaj niczego. Zostaw domyślnie import całości i ostatecznie uruchom proces.
Poczekaj cierpliwie, a gdy import się zakończy uruchom adres swojego sklepu i sprawdź jak wygląda.
Pozostaje Ci teraz poznać środowisko Twojego nowego sklepu, poklikać tu i tam, doinstalować dodatkowe rozszerzenia wedle własnego uznania. Ty decydujesz jak ostatecznie Twój sklep będzie wyglądał i jakie będzie miał możliwości. Masz do wyboru olbrzymią ilość bezpłatnych rozszerzeń i równie imponującą bazę wtyczek komercyjnych, z których niektóre to prawdziwe perełki.
Nie zapomnij też o kwestiach prawnych, a więc regulaminie, polityce prywatności i cookies, wdrożeniu odpowiednich zgód na przetwarzanie danych, itd. Na tym polu najlepiej jest skontaktować się z wyspecjalizowaną w RODO kancelaria prawną i wtedy masz pewność, że o niczym istotnym nie zapomniałeś.
Aplikacja mobilna dla sklepu
Kiedyś mówiło się, że handel przenosi się ze świata realnego do wirtualnego. Dziś w dobie COVID to zjawisko nasiliło się jeszcze bardziej, ale prawda jest taka, że sama strona sklepu może nie wystarczyć, ponieważ coraz więcej osób kupujących w sieci korzysta ze smartfonów i aplikacji sklepów lub platform co jest nierzadko o wiele wygodniejsze niż zakup na stronie responsywnej. Z kolei dla sprzedawcy pojawiają się kolejne możliwości jak chociażby komunikacja za pośrednictwem powiadomień Push, co umiejętnie wykorzystane może przynieść zauważalny wzrost sprzedaży.
Aplikacje mobilne dla projektów eCommerce są drogie, nawet bardzo drogie. Nie mówię tu o kosztach rzędu kilku tysięcy złotych, ale kilkudziesięciu czy nawet kilkuset lub jeszcze wyżej. Dla osób rozpoczynających swoją przygodę ze sprzedażą online jest to zazwyczaj nieosiągalny rarytas, ale istnieją kreatory pozwalające na samodzielną budowę natywnej aplikacji mobilnej bez kodowania, co jest świetną alternatywą na którą stać zdecydowaną większość właścicieli sklepów. Takie kreatory, to koszty na poziomie 100-500 zł miesięcznie.
I teraz najważniejsze! Z kreatora aplikacji mobilnej, który będzie komunikował się z Twoim sklepem WooCommerce możesz skorzystać bezpłatnie w sytuacji, gdy jesteś właścicielem Hostingu WordPress w planie WP Plus lub wyższym. W przypadku wykupienia hostingu w abonamencie rocznym będziesz mógł dodatkowo skorzystać z trzydziestominutowej indywidualnej konsultacji online, podczas której otrzymasz wskazówki na temat związany z prowadzeniem sklepu, doboru dodatków, motywu, czy samego kreatora aplikacji mobilnej.
Inne motywy, które rekomenduję
OceanWP to bardzo dobry motyw, ale nie oznacza, że jedyny godny polecenia. Spośród tych, które oferują bardzo dobrą jakość kodu i wysoki poziom elastyczności wymienić mogę jeszcze Astrę i Kadence i Blocksy. Nieco więcej na ich temat znajdziesz w artykule “Najlepsze motywy WordPress“.
Szczególnie chcę zwrócić uwagę na Kadence w wersji PRO, gdzie otrzymujesz dostęp m.in. do rozszerzeń wzbogacających funkcjonalność sklepu WooCommerce. Wtyczkę Kadence Woo Extras można kupić niezależnie i wykorzystać ją także na innym motywie, aczkolwiek doświadczenie podpowiada, że najlepiej sprawdzi się z motywem, który został stworzony przez ten sam zespół programistów. Jeśli spodobają Ci się jej możliwości wśród których znajdziesz:
- galerie produktu,
- własne komunikaty w koszyku, uzależnione od jego zawartości
- wizualną prezentację wariantów produktów (np. kolory, rozmiary itp…)
- moduł pozwalający na tworzenie okien z rozmiarami, np. odzieży
- kontrolę sposobu wyświetlania cen produktów z wariantami
- dodatkowe opisy dla kategorii
- zarządzanie własnymi polami formularza zamówień
- i inne…
polecam Ci wykorzystanie motywu Kadence i jego rozszerzenia PRO Woo Extras. Z kolei Astra w wersji PRO ma bardzo bogatą bibliotekę gotowych stron/sklepów startowych.
Kurs Budowy Sklepu – Poznaj system na którym pracujesz
Jednym z ważnych czynników mających realny wpływ na to czy odniesiesz sukces czy nie, jest doskonała znajomość narzędzi, na bazie których działa Twój sklep internetowy. Sam proces jego uruchomienia jak widzisz jest banalnie prosty, ale to zaledwie pierwszy krok na zdecydowanie dłuższej drodze do celu.
Zrób wszystko, aby dokładnie poznać możliwości jakie oferuje Ci sklep i może się zdziwisz, ale nie chodzi mi o to abyś nauczył się dodawania produktów. Owszem to także, ale mi w tym momencie chodzi o takie opanowanie narzędzi abyś był/była w stanie planować i wdrażać własne strategie rozwoju.
To oznacza, że powinieneś bardzo dokładnie poznać WordPress’a na wielu płaszczyznach: umieć dobierać rozszerzenia, umieć je instalować, konfigurować, integrować czy w końcu nauczyć się optymalizować własny sklep internetowy pod kątem SEO. Jeśli nie nauczysz się skutecznie wykorzystywać możliwości sklepu masz niewielkie szanse na sukces. Brzmi groźnie? Wiesz, że każdego dnia w polskich zasobach internetu przybywa po kilkadziesiąt sklepów internetowych? Sądzisz, że w Internecie jest miejsce dla nich wszystkich? Przetrwają wyłącznie te, których właściciele podejmują świadome decyzje i potrafią odpowiednio planować swoje działania. Zainwestuj więc swój czas w naukę. Poznaj system CMS i chociażby podstawy związane z marketingiem internetowym.
Przed Tobą kolejne etapy. Internet jest olbrzymią bazą wiedzy, a więc jeśli tylko zechcesz dotrzesz do wielu treści, które będą wspierać Twoją edukację. W przypadku WordPress’a zapraszam na platformę edukacyjną PoznajWP.pl, gdzie znajdziesz m.in. rozbudowany kurs WordPress’a i sklepu WooCommerce. Pomoże Ci on zrozumieć i wykorzystać potencjał tego systemu, nie mówiąc o olbrzymiej oszczędności czasu.
Działaj niestandardowo
Podstawowym błędem osób, które stawiają pierwsze kroki jest przekonanie, że wystarczy założyć sklep internetowy, nawrzucać produktów ile fabryka da, najlepiej jeszcze z dużej hurtowni wykorzystując mechanizmy automatycznego importu i świat padnie do stóp. Ech, gdyby to było takie proste 🙂
Tak jednak się nie stanie. Zadbaj o to aby Twój sklep czymś się wyróżniał na tle konkurencji, zwłaszcza jeśli zamierzasz sprzedawać produkty, których pełno na “półkach” innych sklepów internetowych.
Zadaj sobie pytanie, dlaczego ktoś miałby kupić akurat u Ciebie. Jeśli masz te same opisy co inni, jeśli wykorzystujesz te same zdjęcia co inny, to co ma skłonić “Kowalskiego” do wyboru Twojego sklepu. Cena? Chcesz walczyć tylko ceną i schodzić ze swojej marży do absurdalnych poziomów? To droga donikąd.
Twórz własne opisy i obrazy produktów, przynajmniej dla tych, na których najbardziej Ci zależy. Pokaż, że nie jesteś taki sam jak dziesiątki innych sklepów, że jesteś inny, lepszy i że właśnie Tobie warto zaufać.
Tak prowadzony sklep wymaga więcej zaangażowania, ale efekty są o wiele lepsze. Wspomagaj swoje działania dodatkowymi narzędziami takimi jak Glorify czy Crello do tworzenia świetnych grafik produktowych. I pamiętaj, że Google nie lubi duplikatów! Powielanie treści będzie skutecznie utrudniało Ci pozyskiwać organiczny ruch z wyszukiwarki.
A jak wygląda aktywacja sklepu na klasycznym hostingu?
Na poniższym filmie możesz zobaczyć całą procedurę. W 2 minuty instaluję WordPressa i zakładam podstawowy sklep internetowy na Woocommerce. Wykorzystałem tym razem bezpłatny motyw graficzny sklepu Storefront, ale Ty możesz zainstalować dowolny inny. Atrakcyjną wizualnie bazę motywów dla Woocommerce znajdziesz m.in. na ThemeForest. Link pod filmikiem.
Jak założyć sklep internetowy Prestashop
Prestashop to jeden z popularniejszych na rynku systemów Open Source pozwalający prowadzić własny sklep internetowy. W tym wypadku także potrzebujesz miejsca na serwerze, adresu (domeny) i oprogramowania. Jeśli nie masz miejsca na serwerze i domeny, to załóż je klikając w poniższy przycisk. Dla sklepu na Prestashop rekomenduję plan RED. Konto możesz zamówić z rabatem dla Czytelników JZS 50% w pierwszym okresie rozliczeniowym (miesiąc lub rok).
Po założeniu konta zaloguj się do Panelu (dane powinieneś otrzymać w mailach po aktywacji usługi). Na stronie głównej odszukaj z lewej strony sekcję “Aplikacje”
Na kolejnej stronie przejdź do wszystkich aplikacji > Ecommerce i przy Prestashop kliknij w przycisk instalacji
W zasadzie nic więcej nie musisz robić. System automatycznie pobierze najnowszą wersję Prestashop i przeprowadzi cały proces instalacji. Na koniec zobaczysz podsumowanie i link, który automatycznie przeniesie Cię do panelu zarządzania sklepem.
Kliknij w link administracyjny, co spowoduje przejście i do panelu zarządzania Prestą.
Jak zmienić wersję językową Prestashop
W kolejnym kroku musimy zmienić domyślną wersję językową z angielskiej na polską, chyba że nie ma takiej potrzeby. Załóżmy jednak że zmieniamy. W tym celu przejdź do sekcji International > Localization. Wybierz z listy języków do importu język polski i kliknij w przycisk Import.
Gdy język zostanie zaimportowany na tej samej stronie poniżej zmień ustawienia dla domyślnego języka:
To jeszcze nie wszystko. Przejdź do ustawień swojego profilu administratora i tu także ustaw język polski.
Po zapisaniu zmian interfejs sklepu zmieni język na polski.
Sklep na Prestashop w wersji podstawowej jest gotowy do użytku. Tu także pozostaje Ci wprowadzenie własnych konfiguracji, ewentualne doinstalowanie dodatkowych wtyczek czy motywu. Domyślny motyw graficzny na obecną chwilę gdy piszę ten tekst wygląda mniej więcej tak:
I tak oto udało nam się zainstalować dwa sklepy działające na dwóch różnych systemach zarządzania. Osobiście preferuję Woocommerce, ale na Preście też uruchomiłem sporo sklepów i jest to rozwiązanie godne uwagi.
Woocommerce dla mnie jest o tyle ciekawszy, że ze sklepami na nim działającymi jest po prostu mniej problemów i jest znacznie więcej dobrze działających, niekonfliktowych rozszerzeń, które wzbogacają funkcjonalność sklepu. Znajdziesz wiele ofert typu lifetime deal na komercyjne często świetne rozszerzenia, co także przemawiają za tym rozwiązaniem, ponieważ stałe koszty możemy w ten sposób drastycznie zminimalizować. Jeśli uczestniczysz w moich kursach na PoznajWP zajrzyj koniecznie do naszej społeczności i do tematu z wybranymi ofertami LTD.
Jak założyć sklep internetowy w inny sposób
Jak z pewnością zauważyłeś głównie rekomenduję powyżej opisaną ścieżkę prowadzącą do własnego sklepu z którym możesz zrobić co tylko zechcesz. Zwłaszcza gdy dopiero zaczynasz. Jeśli jednak nie masz ochoty aby inwestować swój czas w wiedzę, to inną drogą umożliwiającą uruchomienie sklepu jest zakup dostępu do wybranej platformy działającej w modelu SaaS.
Model ten polega na tym, że dostawca oprogramowania sklepu w zasadzie zapewnia nam wszystko czyli miejsce na serwerze, adres dla sklepu oraz samo oprogramowanie. Wadą jest to, że nie masz dostępu do plików sklepu, nie masz realnego wpływu (poza zgłaszaniem sugestii) na rozwój oprogramowania i generalnie na każdym polu jesteś uzależniony od dostawcy.
To niestety bardzo mocno ogranicza Cię w kontekście wdrażania własnych strategii sprzedażowych, a to poważna wada i osobiście z tego względu takiego rozwiązania bym nie wybrał. Zaletami jest natomiast to, że w pakiecie (opłata miesięczna od kilkudziesięciu do kilkuset złotych) mamy w zasadzie wszystko co jest potrzebne do prowadzenia podstawowej sprzedaży.
W bardzo podobnym modelu działa sklep internetowy, dostępny w różnych kreatorach stron, a który bazuje na popularnym systemie sprzedaży ECWID. Usługa różni się jednak nieco od standardowego modelu SaaS. Możemy uruchomić stronę internetową na własnym koncie hostingowym, gdzie dodatkiem będzie sklep internetowy “wstrzyknięty” w jej ramy.
Możemy stworzyć stronę informacyjną o naszej działalności, której częścią będzie sklep internetowy, a nie odwrotnie. Jest to rozwiązanie stosunkowo elastyczne, ponieważ nie jest nastawione tylko i wyłącznie na samo oprogramowanie sklepu internetowego, ale pozwala potraktować sklep jako dodatek do strony internetowej czy bloga. Aczkolwiek dokładnie to samo i znacznie więcej można zrobić wykorzystując duet: WordPress + Woocommerce 🙂
Zaletą systemu ECWID jest to, że możesz go zaimplementować na dowolnej stronie WWW nawet takiej napisanej w czystym HTML-u i także na WordPressie. Wystarczy zainstalować odpowiednią wtyczkę do integracji: ecwid shopping cart.
Innymi przykładami platform sklepowych w modelu SaaS są np: Shoper, Selesto, Redcart…
Jeśli jednak chciałbyś uruchomić sklep korzystając z WordPress’a, to wykorzystaj Woocommerce, a będziesz mieć zdecydowanie większą kontrolę nad swoim sklepem.
Duży sklep większa inwestycja i większe wyzwanie
A co jeśli chcesz prowadzić duży sklep internetowy? No cóż, wiesz już, że na WordPressie i na Preście jest to możliwe, można także wykorzystać sklep w modelu SaaS. Ponadto być może warto akurat w Twoim przypadku rozważyć zakup komercyjnego oprogramowania lub zlecenie zaprojektowania i wdrożenia dedykowanej aplikacji ecommerce stworzonej od początku do końca pod Twój model biznesowy.
Nie licz tu jednak na to, że ktoś wykona dla Ciebie taką pracę za kilkaset czy kilka tysięcy złotych. Przy dużych i skomplikowanych aplikacjach ecommerce koszty ich realizacji i wdrożenia mogą sięgać kilkuset tysięcy złotych. Późniejsze koszty związane z obsługą, rozwojem, utrzymaniem infrastruktury informatycznej, serwerowej i promocją ogranicza ten segment działań do graczy ze sporym kapitałem.
Duży sklep to także duże wymagania dotyczące sprzętu na jakim ma działać. Zapomnieć można o standardowym hostingu współdzielonym (choć na samym starcie może wystarczyć). Jednak prędzej czy później załapiesz się na limity wykorzystania zasobów takich: jak procesor, pamięć operacyjna, baza danych, ilość odwiedzin itd… Będzie to wymagało inwestycji w odpowiednio wydajny serwer dedykowany, skalowalne rozwiązania typu Cloud, albo przynajmniej mocny VPS. Oznacza to kolejne koszty nie tylko związane z dzierżawą, ale także związane z administracją takim środowiskiem.
Bezpieczeństwo sklepu internetowego
Decydując się na prowadzenie sklepu internetowego bierzesz na siebie odpowiedzialność za jego kondycję. To nie webmaster, ale Ty powinieneś w pierwszej kolejności monitorować poziom bezpieczeństwa i być tym samym świadomym właścicielem sklepu online.
Ćwierć wieku zajmuję się stronami www i w tym czasie miałem styczność z wieloma twórcami i właścicielami, którzy kompletnie nie przykładali wagi do zabezpieczeń, wręcz uważając, że to nie ich zadanie. Czy mając tradycyjny sklep, też by nie zwracali uwagi na jego bezpieczeństwo? Na pewno nie.
Sklep internetowy to Twój sklep, o który trzeba dbać tak jak o sklep fizyczny. Choć same środki zabezpieczeń się różnią, to w żadnym wypadku nie są ani trudne, ani czasochłonne. Wręcz przeciwnie. Mniej będzie angażowało Cię bezpieczeństwo sklepu online niż bezpieczeństwo sklepu offline chociażby dlatego, że wiele procesów można zautomatyzować.
Jeśli interesuje Cię zagadnienie z tym związane, zerknij do artykułu: Na co zwracać uwagę przy zabezpieczeniu sklepu WooCommerce.
Gdzie szukać pomocy?
Decyzja o samodzielnym stworzeniu sklepu internetowego, to ważny krok. Dzięki temu dasz sobie i Twojemu projektowi szansę na niezależność i rozwój w kierunku jaki dla Twojego biznesu będzie najlepszy.
Musisz jednak mieć świadomość, że samo know-how na temat tego jak założyć sklep internetowy nie jest skomplikowane, jednak odpowiednie jego zaadoptowanie do specyficznych potrzeb wymaga znacznie większego zaangażowania. Potrzebujesz dużych zasobów cierpliwości i uporządkowanej wiedzy.
Większość osób zakłada swój sklep internetowy by po 2-3 miesiącach porzucić projekt. Mówią zazwyczaj: To nie działa. Powodem jednak porażki w większości przypadków jest po prostu brak wiedzy i doświadczenia. Dotyczy to zresztą wszystkiego za co się nie zabierzesz. Jeśli nie opanujesz technik i metod pracy ze swoim sklepem, jeśli nie zrozumiesz jego możliwości i nie nauczysz się z nich korzystać, to szanse na przetrwanie w potężnym gąszczu konkurencji będą bliskie jeśli nie równe zeru.
To właśnie dlatego zdecydowałem się oprócz krótkich filmów na kanale YouTube (zapraszam swoją drogą do subskrypcji) przygotować rozbudowane materiały edukacyjne w formie filmów wideo. Przeprowadzam Cię krok po kroku przez tajniki stworzenia i poprowadzenia sklepu internetowego odpowiadając nie tylko na pytanie: “Jak Założyć Sklep Internetowy”, ale także jak go prowadzić i rozwijać. Koniecznie zajrzyj pod adres https://poznajwp.pl aby wybrać dla siebie kursy, które pomogą Ci w realizacji Twojego pomysłu.
HelloWP – poszerzaj swoje umiejętności
Same kursy onLine to jednak nie wszystko. Uczestnicy szkoleń PoznajWP mają możliwość korzystania z dodatkowego wsparcia naszej społeczności HelloWP. To przedłużenie kursów, dodatkowe artykuły, filmy i dyskusje, dzięki którym nie poczujesz się pozostawiony sam sobie.
Masz z czymś problem? Po prostu pytasz, a inni uczestnicy w tym także ja, staramy się Ci pomóc. Zapewne chcesz aby Twoja firma miała większą szansę przebicia się na zatłoczonym rynku. Daj więc sobie taką szansę dołączając do naszej społeczności!
Regulamin sklepu internetowego i inne dokumenty
Tworząc sklep internetowy nie możesz zapomnieć o aspekcie prawnym jego funkcjonowania. Prawo związane z ecommerce dynamicznie się zmienia. Co pewien czas pojawiają się nowe wytyczne jak chociażby dyrektywa Omnibus, którą powitaliśmy na początku 2023 roku, a która nakłada nowe obowiązki na właścicieli sklepów internetowych. Osobie, która nie zajmuje się prawem, a chce być z nim na bieżąco i nie ryzykować przykrych konsekwencji ewentualnej kontroli, ciężko jest prowadzić swój biznes jednocześnie dbając o wątki prawne na odpowiednio wysokim i bezpiecznym.
Owszem możesz wykorzystać wzory dokumentów, które zazwyczaj można kupić za niewielkie pieniądze (około 150-300 zł), a czasem nawet pobrać za darmo, ale pamiętaj, że to tylko wzory, które trzeba jeszcze umiejętnie i zgodnie z prawem dostosować do specyfiki konkretnego sklepu. Zazwyczaj nie wystarczy wpisać danych swojej firmy 🙂
Dlatego sugeruję żebyś przed upublicznieniem swojego sklepu skontaktował się z prawnikiem, ale takim który zajmuje się ecommerce i dobrze się w tej przestrzeni porusza. W praktyce każdy lub prawie każdy prawnik powie Ci, że jest w stanie to zrobić, ale osobiście wolałbym kogoś kto nie robi tego po raz pierwszy tylko po to żeby złapać zlecenie.
Jeśli nie znasz nikogo kto mógłby Ci w tym temacie pomóc polecam skorzystać z LEXNONSTOP. To platforma integrująca dużą ilość prawników różnych specjalizacji, więc w razie czego możesz także uzyskać porady z innych dziedzin, ale to co ważne, są tu osoby doskonale znające się na prawie konsumenckim i prawie związanych z ecommerce.
Zapytanie o wycenę wyślesz bezpłatnie i bezpłatnie otrzymasz propozycję opracowania dokumentacji jakiej Ty i Twój sklep potrzebujecie. Koszt jest zawsze ustalany indywidualnie, bo każdy przypadek jest często inny, ale samo opracowanie regulaminu nie jest drogie. Ceny mają naprawdę zdroworozsądkowe. Kliknij w przycisk poniżej i sprawdź co Ci zaproponują, a potem spokojnie rozkręcaj swój biznes online bez strachu że czegoś nie dopilnowaneś.
Ile to wszystko kosztuje!?
Poniekąd z powyższych treści masz już pewną orientację na temat możliwych kosztów. To ile ostatecznie wydasz zależeć będzie od decyzji jakie będziesz podejmować na każdym etapie budowy i prowadzenia sklepu. Może skończyć się tak, że Twój sklep będzie bardzo drogi lub tak, że w swoim portfelu praktycznie nie odczujesz inwestycji.
Czy drogi sklep internetowy oznacza lepszy sklep? Nie koniecznie, ale pod warunkiem, że doskonale będziesz wiedział co robisz. Powiem więcej. Jeśli będziesz działać świadomie, twój tani sklep może przebić dużo droższe sklepy internetowe Twoich konkurentów!
Żeby lepiej zobrazować koszt założenia sklepu internetowego, przygotowałem dla Ciebie odrębny artykuł na temat: “Ile kosztuje sklep internetowy“.
Krótkie podsumowanie
Reasumując. Mam nadzieję, że dowiedziałeś się czegoś nowego na temat tego jak założyć sklep internetowy i z czym to się wiąże. Jak być może zauważyłeś sklep internetowy można uruchomić w nieskomplikowany sposób instalując oprogramowanie samodzielnie lub prowadząc go w modelu SaaS. Jednak to co w trakcie tego artykułu podkreślałem wielokrotnie, chcę podkreślić także na zakończenie. Jeśli poświęcisz swój czas na naukę i samodzielnie uruchomisz sklep, chociażby w duecie WordPress + Woocommerce, możesz osiągnąć więcej od tego, kto wyda kilka tysięcy złotych na sklep pod klucz, z którym dalej niewiele będzie w stanie zrobić – poza wrzucaniem produktów i zmianą statusów zamówień.
Stworzenie sklepu internetowego nie jest czymś z czym nie mógłbyś sobie poradzić. Nie potrzeba do tego informatyka, ani nawet grafika. Ale jest wiele czyhających na Ciebie pułapek i decydując się na taką drogę z pewnością zapłacisz “frycowe”. Jak duże ono będzie zależy wyłącznie od Ciebie.
Powinieneś dokładnie przeanalizować potrzeby i własne oczekiwania. Następnie dobierasz pod tym kątem narzędzia i do dzieła 🙂
Nie Polecam shopera można go edytować ale jest z tym masa roboty
Hej!super napisane ! a jakie rozwiązanie proponujesz dla strony, na której miałby być content- ogólne informacje, sporo zdjęć i opisów, i z tej strony przycisk, który przekierowuje na sklep? potrzebuję stronę internetową z rozszerzeniem na sklep. Co więcej, nie do końca rozumiem, dlateczego niektórzy piszą ze WordPress jest za darmo, skoro odrazu należy wybrać konkretny plan. Mogłbys rozszerzyć to zagadnienie? Dziękuje
WordPress jest za darmo w tym sensie, że za licencję i korzystanie z tego narzędzia nie ponosisz żadnych kosztów. Jednak WordPress musi być gdzieś zainstalowany – musi mieć swój dom z adresem. Dlatego koszty jakie się pojawiają to opłaty usług hostingowych czy utrzymania domeny (adresu), ale nie są to koszty związane z samym oprogramowaniem, które jest za free.
Na WP stworzysz zarówno stronę informacyjną jak również sklep. To co chcesz zrobić jest jak najbardziej możliwe i w zasięgu Twojej reki. Możesz albo uruchomić dwie niezależne strony, albo zrobić wszystko w ramach jednej instalacji. Warto jednak poznać narzędzie, inaczej stracisz masę czasu na eksperymenty, a jeśli nie masz wystarczająco dużo zacięcia i cierpliwości może się okazać, że pomysł szybko porzucisz. Zajrzyj na moje kursy https://poznajwp.pl gdzie znajdziesz także społeczność wsparcia. Jest o wiele łatwiej 🙂
Fajny artykuł i dużo wiedzy na raz. Mam tylko jedno pytanie. Jak uruchomić na blogu opcję płatności przy rejestracji. Za 2 miesiące ruszam z blogiem specjalistycznym, gdzie będzie bardzo dużo informacji na wysokim poziomie. Często wyjątkowych i nie do uzyskania normalnie przez google. W związku z tym chcę aby blog był płatny. Stawka 50 zł na rok (jako promocja), a potem 70 zł na rok. Większej sprzedaży nie przewiduję. Dla osób zarejestrowanych wszystko na blogu będzie za darmo. Nie mogę tylko znaleźć informacji jak to zrobić. Dominują opisy darmowych stron lub sprzedaży przez sklep. Ta moja sprzedaż raz na rok wymaga rejestracji w taki sposób abym wiedział kto zakupił dostęp i na jak długo.
Witaj Jarku. Do realizacji celu jaki sobie wyznaczyłeś wykorzystuje się rozszerzenia do zarządzania tzw. rodzajami członkostwa na stronie, np.: https://woocommerce.com/products/woocommerce-memberships/ albo https://www.cozmoslabs.com/wordpress-paid-member-subscriptions/ Możesz przy ich pomocy określić różne poziomy członkostwa w zależności od potrzeb i koszty z tym związane. Z darmowych rozwiązań możesz sprawdzić np.: https://pl.wordpress.org/plugins/paid-memberships-pro/ tylko w tym wypadku chcąc przyjmować płatności przez polskie kanały będziesz musiał doinstalować dodatkową wtyczkę integrującą PMP z WooCommerce: https://pl.wordpress.org/plugins/pmpro-woocommerce/
Bardzo Dziękuję 🙂 Błyskawiczna odpowiedź i duża pomoc. Życzę powodzenia 🙂
Jarek
Sklep internetowy można zrobić, ważne też jest pozyskanie klientów i trafienie do nich. Po tym jak przeniosłem swoje usługi do sieci korzystałem z narzędzia od bazo.io, aby rozpoznać potencjalnych zainteresowanych i nawiązać z nimi kontakt. Na początku warto korzystać z narzędzi, które w pewien sposób pomogą zwiększyć ruch.
Moim zdaniem najlepiej sprawdzają się sklepy wykonywane na modułach PrestaShop. Są bardzo łatwe w obsłudze dla klientów, no i też można stworzyć fajny sklep, inny niż wszystkie.
Ale jaka rzeźba jest potem gdy przychodzi do aktualizacji i połowa wtyczek okazuje się niekompatybilna. Dzięki postoję. Z Prestą mam złe doświadczenia. Interfejs owszem fajny. Jak masz pod ręką informatyka, który ogarnia system to da radę, bez takiego wsparcia wg mnie nie ma się co pchać w Prestę. WooCommerce jest o wiele mniej problematyczny i też jest prosty w obsłudze. Co do wyglądu to zobacz jakie fajerwerki są na ThemeForest, a więc na WooCommerce też można uruchomić sklep “inny niż wszystkie” 🙂
moim zdaniem do zrobienia dobrej strony warto zatrudnić fachowca. najwiecej ludzi z branzy w jednym miejscu jest na międzynarodowych targach reklamy i poligrafii w Nadarzynie w dniach 13-15 lutego. warto się tam wybrać, pogadać i porównać oferty.
Masz rację, ale nie każdy kto planuje start ma na dzień dobry odpowiednie środki na ten cel. Idealnie jeśli sklep będzie przygotowany od A do Z dobrze. Znam jednak wiele przypadków gdzie osoba początkująca zainwestowała w opracowanie sklepu znaczne środki, a potem nie potrafiła w żaden sposób pozyskać odpowiednio dużego ruchu żeby ten sklep zaczął sprzedawać. Jeśli więc nie ma odpowiedniego budżetu lepiej odpuścić sobie agencje, zwłaszcza, że dziś bez problemu można uruchomić przyzwoity sklep nie posiłkując się często kosztownym wsparciem. Środki jakie zostaną lepiej spożytkować na promocję. Sklep musi sprzedawać, a nie tylko ładnie wyglądać.
Zgadzam się w 100%. Co z tego, że będziesz mieć dopieszczony pod każdym względem sklep internetowy jak nie będzie sprzedawał. Jest wiele sklepów, które wyglądają jak gnioty, ale są na rynku od lat i mają sprzedaż. Jest (było) wiele sklepów, które wyglądały pięknie, a po roku ślad po nich zaginął.
Super, że są aktualizacje! Dodać tylko coś odnośnie płatności – moim zdaniem dobry, funkcjonalny i ZNANY pośrednik płatności to podstawa. Paypal u nas sprawdza się baaaardzo średnio (faktycznie tutaj bardziej zachód) z tego co wiem, znacznie lepiej postawić na rozwiązania w stylu dotpay – prawie każdy ich zna, ufa im i dzięki temu nam klienci nie będą rezygnowali z zakupów na ostatniej prostej, bo im płatności średnio pasują, a konkurencja ma takie, z których umieją korzystać i wiedzą, ze są ok
DotPay, tPay, Przelewy24, PayU i jeszcze można by wymienić kilku innych graczy oferujących zintegrowane systemy płatności dla sklepów internetowych. W przypadku swoich projektów korzystam z tPay.com i Przelewy24.pl. tPay chyba jednak bardziej przypadł mi do gustu 🙂 Z DotPay korzystałem 2 lata temu i sprawdzał się świetnie to samo PayU. Myślę, że to kwestia zupełnie indywidualna aczkolwiek na pewno warto przejrzeć tabele prowizji, co może ułatwić podjęcie decyzji. Nawet się zrymowało 🙂
U mnie dotpay też sprawdza się świetnie. Z tego co się orientuję klientom też bardzo przypadają do gustu. Prowizje oczywiście się liczą, nawet bardzo, ale to cały czas nie kwestia kluczowa. Warto też szukać w necie kuponów zniżkowych (czy innych zniżek na prowizje na start) bo czasem coś jest – na pewno jest taki kupon dla dotpay właśnie, przynajmniej jeszcze kilka miesięcy temu był
Warto na początek pochwalić sam artykuł – kawał dobrej roboty, brawo! 🙂 Filix – mowa o tym kuponie na centrumsprzedawcy.pl, czy coś innego jeszcze masz na myśli ??? Sam dotpay z tego co wiem faktycznie bardzo ok (z perspektywy sprzedawcy), z perspektywy płacącego – dla mnie super. Po prostu dobrze się nimi płaci, wszystko jest intuicyjne (pod tym katem część konkurencji ma problemy)
Polecam tPay. Mają bardzo dobrze przygotowaną wtyczkę pod WooCommerce. Można nawet dodawać opłaty procentowe lub kwotowe za wybór tej metody płatności, co w niektórych sytuacjach może być przydatne.
Przelewy24, tPay – z tych bramek korzystam najczęściej. Generalnie dla WooCommerce chyba każdy sensowny operator płatności oferuje rozszerzenie integrujące więc tak naprawdę wybór to kwestia analizy i kalkulacji. Prowizje mogą się bardzo różnić. U jednego operatora prowizja od transakcji to np. 1,4% u innego ponad 2%.
Nigdzie nie ma aspektów prawnych prowadzenia sklepu, co z ochroną danych osobowych, GIODO, RODO?
Witaj Łukasz. Nie jestem prawnikiem dlatego unikam wrzucania na bloga porad z tym związanych. To zostawiam specjalistom w tej konkretnej branży. Jeśli potrzebujesz rzetelnego doradztwa w sprawie zbliżającego się RODO sugeruję znaleźć kancelarię prawną specjalizującą się w tej tematyce i z nimi przedyskutować zagadnienia które Cię interesują.
Łukasz są wtyczki do WooCommerce, które temat załatwiają. Oczywiście od strony wewnętrznej dokumentacji w firmie musisz sobie ją opracować, ale od strony technicznej na sklepie nie ma nic trudnego. Chyba największym problemem jest wybór wtyczki bo tych jest bardzo dużo 🙂
Miałam sklep w modelu SAAS. Wygodne, ale okazało się, że w pewnym momencie możliwości aplikacji rozjechały się z moimi oczekiwaniami. Zdecydowałam się na Prestę, ale miałam masę problemów przy aktualizacjach bo moduły z których korzystałam często nie były kompatybilne z nowymi wydaniami Presty. To było bardzo irytujące. Przerzuciłam się na Woocommerce pod wpływem Twojego artykułu i póki co nie mam problemów. Oby tak zostało.
Mam dokładnie takie same doświadczenia i podobne wnioski. To jak założyć sklep internetowy to jedno, ale potem jeszcze trzeba się nim zajmować. Presta mnie mocno zniechęciła w przeciwieństwie do WooCommerce.
Na początek model SaaS jest idealny. No chyba, że ktoś ma do przepalenia 30 tyś zł, żeby pobawić się w sklep internetowy 😉
A tak już całkiem na serio, jeśli ktoś poważnie myśli o ebiznesie, powinien wybrać “poważną” firmę. Pozwoli to uniknąć problemów w przyszłości. Na forach, w komentarzach znaleźć można bardzo dużo spamu, za którym najczęściej kryją się wynajęte przez właścicieli platform sklepowych agencje uprawiające bardzo mało skuteczny marketing szeptany. Mam nadzieję, że moja wiadomość nie zostanie również tak odczytana (hehe), ale wierzę, że rozważny czytelnik potrafi oddzielić ziarno od plew :))
Moim skromnym zdaniem rynek platform sklepowych skupia się obecnie wokół 3 systemów (kolejność przypadkowa):
1. Shoplo – proste oprogramowanie sklepu, głównie pod odzież i handmade.
2. RedCart – rozbudowane oprogramowanie sklepu z licznymi integracjami
3. IAI – zaawansowane oprogramowanie sklep połączone z polityką magazynową
Polecam potestować i sprawdzić, które z powyższych najlepiej nadaje się przy waszym biznesie.
Jest to prawie prawda kolego, do tej listy dodałbym jeszcze 3 platformy które prężnie działają, są na rynku od wielu lat i posiadają dużą ilość sklepów:
Czyli:
– Shoper – Jest na rynku od 2004? To o czymś świadczy i wiele znanych sklepów u nich jest
– Sky-Shop – oni z nowu są od 2009 i mają bardzo innowacyjne rozwiązania względem konkurencji
– Selly Shop – działają chyba od 2004 i też dobrze sobie funkcjonują.
I taka lista wtedy jest pełna :)a
Artykuł ciekawy. Zastanawiam się, jakie oprogramowanie może być najlepsze i najbardziej opłacalne. Pewnie zależy to od konkretnych potrzeb, ale nie wiem czy nie bardziej się opłaca jednak zapłacić co miesięczny abonament i mieć wszystkie narzędzia pod ręką niż męczyć się przy darmowym (i jednak dopłacać za konfiguracje). Myślę, żeby przetestować shoper i któryś z darmowych, to porównam.
Przez ostatnie 4 lata sporo się zmieniło 🙂
“Bezdotykowy” sklep internetowy nie daje Ci takich możliwości jak własny hostowany na swoim koncie hostingowym. Jest też mniej ekonomiczny. To tylko na początku wydaje się e co tam 90 zł miesięcznie za utrzymanie sklepu, ale potem okazuje się, że nie da się zrobić tego, tego, tego a żeby się dało trzeba płacić więcej albo zmieniać platformę. Szkoda czasu i pieniędzy.
Wniosek jeden WooCommerce, bo jest najlepszy na dzien dzisiejszy:;-)
Właśnie przetestowałem Shoper i nieopatrznie wykupiłem abonament. W testach wszystko wyglądało fajnie, prawdziwe schody zaczęły się jak już chciałem go uruchomić na poważnie. Po pierwsze obsługa Klienta jest tam PONIŻEJ KRYTYKI. Odpowiedzi ślamazarne, czas naprawiania zgłoszonego błędu absolutnie nieakceptowalne (prosty błąd naprawiany TYDZIEŃ). Konsultanci nieraz muszą najpierw “skonsultować” odpowiedź bo nie wiedzą, raz samodzielnie znalazłem lepsze rozwiązanie problemu niż to co powiedział konsultant. Jeśli chcecie korzystać z tzw “płatności Shoper” to uwaga – na wyciek będą narażone Wasze WRAŻLIWE dane osobowe (pesel, nr dowodu, data jego ważności) – zostaną na stałe zapisane w sklepie i będą dostępne dla wszystkich osób, którym zlecicie konfigurowanie sklepu. Cały system rejestracji w tym systemie płatności nastawiony jest na okradzenie użytkownika – nie zdziwcie się jak kilka razy zapłacicie za tę rejestrację, a Shoper pokaże Wam cztery litery i każe zapłacić ponownie odmawiając zwrotu poprzednich wpłat. Oczywiście możecie nie stosować tych płatności, ale jeśli zechcecie korzystać z innych operatorów to Shoper będzie pobierał haracz od otrzymanych w ten sposób wpłat (UOKiK powinien nałożyć na nich karę za takie praktyki!). Reasumując – stanowczo odradzam Shopera!