Artykuł z cyklu “Jestem jeszcze zielony, ale wkrótce nie będę”. Pokażę Ci jak dobrać i zainstalować wtyczkę na stronie stworzonej na WordPressie. Zacznijmy jednak od tego czym są wtyczki. To nic innego jak małe lub bardziej złożone skrypty zwiększające funkcjonalność Twojej strony działającej na bazie określonego systemu CMS. W przypadku WordPress’a bezpłatne repozytorium to baza około 50 000 rozmaitych dodatków. Spora ilość, prawda? To jednak nie wszystko. Znajdziesz także tysiące rozszerzeń płatnych, z których wiele to perełki. W praktyce dla Ciebie jako właściciela strony oznacza to nic innego, jak olbrzymie możliwości kształtowania charakteru i funkcjonalności witryny. Dzięki wtyczkom jesteś w stanie wdrożyć w życie praktycznie każdy swój pomysł. No może prawie każdy.
Jak dobrać właściwą wtyczkę
Wspomniałem, że w repozytorium bezpłatnych wtyczek znajdziesz ich olbrzymią ilość. Problem w tym, że wiele z tych dodatków, to rozszerzenia porzucone przez swoich twórców. Oznacza to dla Ciebie ryzyko związane z brakiem kompatybilności z nowszymi wydaniami WordPress’a lub ryzyko związane z bezpieczeństwem. Jedno i drugie może przysporzyć Ci niepotrzebnego zamieszania. Zwracaj uwagę przede wszystkim na trzy elementy. Poniżej przykład wtyczki WooCommerce.
Jak widzisz rozszerzenie ma ponad 3 tysiące opinii i łącznie bardzo wysoką ocenę użytkowników. To pierwszy sygnał dla Ciebie, że wtyczka może być godna zainteresowania. Tuż pod oceną masz informację o ilości aktywnych instalacji. W naszym przykładzie mamy ich ponad milion, a więc również niezły wynik. Trzecim ważnym elementem jest data ostatniej aktualizacji. Wtyczka była ostatnio zaktualizowana tydzień temu. Biorąc pod uwagę te trzy czynniki można stwierdzić, że wtyczka WooCommerce jest wtyczką godną zaufania. Dla porównania:
Jedna pozytywna opinia, 10 aktywnych instalacji, a ostatnia aktualizacja 6 lat temu. W tego typu wtyczki nie angażuj siebie i swojego czasu.
Jak zainstalować wtyczkę z repozytorium WordPressa
Załóżmy, że masz potrzebę dodania na swojej stronie przycisków umożliwiających dzielenie się treścią strony w mediach społecznościowych. Natywnie WordPress takiej funkcjonalności nie ma, bo nie każda strona tego potrzebuje, ale bez najmniejszego problemu możesz ją dodać. Zaloguj się do panelu administracyjnego swojej strony i z lewego menu wybierz Wtyczki > dodaj nową.
Następnie w polu wyszukiwania wtyczek wpisz np.: “social share buttons“. Po chwili zobaczysz wynik wyszukiwania związanego z tą konkretną frazą. Tak to wygląda u mnie:
Pozostaje Ci przejrzeć dostępne wtyczki zwracając uwagę na elementy, o których wspomniałem wcześniej. Klikając w link “Szczegóły” zobaczysz więcej informacji na temat dodatku. Często także link do wersji demo.
Gdy już znajdziesz rozszerzenie, które najbardziej Ci odpowiada wystarczy kliknąć w przycisk “Zainstaluj teraz” albo na stronie szczegółów wtyczki jak powyżej, albo na liście dodatków, poniżej..
Zainicjuje to proces pobrania rozszerzenia do Twojego WordPress’a. Gdy proces się zakończy przycisk zmieni się na “Włącz”. Kliknij na nim i gotowe. Dalej to już kwestia indywidualnej konfiguracji wtyczki. Każda ma swoją specyfikę więc nie jestem w stanie podać ogólnych, uniwersalnych wskazówek na ten temat. Musisz samodzielnie poeksperymentować z ustawieniami.
To co sugeruję, to tego typu testy mające na celu dobranie wtyczki, która będzie w Twoim odczuciu najlepsza, dobrze przeprowadzać na niezależnej instalacji WordPress’a. Najlepiej jeśli jest to instalacja, która nie jest dostępna publicznie. Może to być WordPress zainstalowany na własnym komputerze. Dzięki temu możesz swobodnie instalować i odinstalowywać wszystko co wpadnie Ci w oko nie martwiąc się o zaśmiecanie bazy głównej instalacji.
Jak zainstalować wtyczkę, której nie ma w repozytorium WP
Jeśli zdecydujesz się np. na zakup wtyczki komercyjnej, to nie znajdziesz jej plików w repozytorium WordPress’a, gdzie mogą być publikowane wyłącznie darmowe wersje dodatków. W takiej sytuacji autor wtyczki udostępni Ci link do pobrania archiwum z plikami wtyczki, a także instrukcję jej instalacji i konfiguracji.
Ogólnie sama instalacja nie jest bardziej złożona niż wariant opisany powyżej. Będąc w dziale “Wtyczki > dodaj nową” nad listą rozszerzeń znajdziesz przycisk “Wyślij wtyczkę na serwer”. Kliknij na nim.
Zobaczysz prosty formularz umożliwiający wysyłkę pliku z wtyczką do WordPress’a. Wystarczy wybrać plik zapisany na swoim komputerze, przesłać klikając w przycisk “Zainstaluj teraz”, a następnie kliknąć w link “Włącz”.
Dalej pozostaje Ci jej konfiguracja. Jak wspomniałem producent danej wtyczki na pewno udostępni Ci instrukcję konfiguracji. Przejrzyj ją i wykorzystaj praktycznie.
Podsumowanie
Rozszerzenie możliwości Twojej strony działającej na WordPressie jak widzisz nie jest skomplikowaną operacją. Zwracaj uwagę na to jak wtyczka jest oceniana i aktualizowana. Przetestuj ją wcześniej na niezależnej instalacji roboczej WordPress’a i dopiero gdy już jesteś pewien, że chcesz ją wykorzystać na stronie produkcyjnej wykonaj ponownie instalację w miejscu docelowym.
Zobacz również
Czym jest Audyt UX i jak audyt UX pomoże Twojej stronie?
Zwiększenie konwersji na stronie internetowej oraz w sklepie e-commerce jest możliwe za sprawą wdrożenia przemyślanych działań reklamowych (np. pozycjonowania, Google Ads czy też social media
Seraphinite Accelerator: Przyspiesz swoją stronę internetową jak nigdy dotąd
Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, jak przyspieszyć swoją stronę internetową bez konieczności żmudnego przeglądania setek artykułów i poradników? Pisałem o narzędziach do optymalizacji wydajności wielokrotnie na
Czy CodeWP może zastąpić programistów? Odpowiedź zaskakuje!
Wczoraj opublikowałem swoim na kanale YT film (znajdziesz go w dalszej części tego tekstu) na temat interesującego narzędzia o nazwie CodeWP, które mocno wpisuje się
Publikacje prosto na Twój email!
Zapisz się i obserwuj co dzieje się na Wooj, Uczymyjak i PoznajWP
W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest bezpieczny.
Polecane Oferty LifeTime!
WooLentor
Builder dla WooCommerce. Zaprojektujesz strony koszyka, zamówienia, konta klienta, produktów itd… Do tego ogrom innych funkcji, pozwalających zwiększyć konwersję.
SmartQuizBuilder dla agencji
Połącz zabawę z marketingiem dodając na swojej stronie ankiety i różnego rodzaju quizy.
Trust – dowody społeczne
Kolekcjonuj opinie o swoich produktach lub usługach także w formie recenzji video!