WordPress to rewelacyjny system CMS, który daje Ci nieograniczone możliwości rozwoju biznesu online. Strona, sklep, blog, serwis z ogłoszeniami czy dowolny inny rodzaj witryny jest w zasięgu ręki, jeśli tylko wiesz jak umiejętnie korzystać z ekosystemu (zob. Kurs WordPress). Nie musisz uczyć się kodować, po prosty chwytasz w dłoń myszkę i działasz.
Sęk w tym, że w przypadku sklepów internetowych (zob. Jak założyć sklep internetowy) sama witryna może okazać się niewystarczająca. Owszem, możesz korzystać z takich kanałów jak Allegro, Amazon, eBay… ale nie zawsze zepnie się to finansowo jeśli przyjdzie Ci w pewnym momencie wnieść opłaty w tym prowizje za sprzedaż.
Własny sklep, to minimalizacja kosztów. Ktoś kupuje, a Ty nie musisz od tego odprowadzać prowizji za wyjątkiem opłat dotyczących transakcji online, które nie są duże, a do tego niektóre bramki jak tPay umożliwiają przerzucenie kosztów na osobę wybierającą tę formę płatności.
Trzeba się jednak na chwilę zatrzymać. Pomyśl nad tym w jaki sposób dotrzeć do użytkowników urządzeń mobilnych. Ogromna ilość zakupów na Allegro i na innych wymienionych wcześniej platformach odbywa się za pośrednictwem aplikacji mobilnych.
Czy uruchamiając sklep na WooCommerce da się udostępnić Twoim Klientom aplikację mobilną sklepu? Aplikację, którą mogą zainstalować i za jej pośrednictwem wygodnie korzystać z Twojej oferty? Owszem, jest to możliwe i nie jest trudne!
Technologia PWA
Progressive Web App, to technologia stanowiąca niedrogi substytut aplikacji mobilnych. W skrcie polega na tym, że gdy ktoś kto trafia na stronę lub sklep na urządzeniu mobilnym, dostaje informację, że ta strona jaką odwiedza może działać jako aplikacja webowa. Jednym kliknięciem może ją zainstalować.
Gdy użytkownik zdecyduje się na instalację, aplikacja pojawi się w telefonie tak jak każda inna. Zaletą PWA jest to, że takie strona uruchamiana jako aplikacja PWA może działać szybciej z uwagi na bufor jaki jest zapisywany na urządzeniu osób z niej korzystających. To jednak wciąż strona ładująca się w oknie aplikacji.
Zlecenie opracowania aplikacji wyspecjalizowanej agencji
W sytuacji gdy dysponujesz odpowiednio dużym budżetem, zlecasz opracowanie aplikacji mobilnej agencji specjalizującej się w tym obszarze.
Nie jest to jednak tanie. Malutkie apki bez funkcji eCommerce, to koszty zaczynające się od kilku tysięcy złotych plus dojdą koszty późniejszego rozwoju i opieki. Górnej granicy cen praktycznie nie ma. W zależności od tego jak złożona ma byc aplikacja budżety mogą być liczone nawet w milionach złotych. Właśnie dlatego napisałem, że na ten ruch decydują się firmy z odpowiednio grubym portfelem w okolicach kilkudziesięciu tysiący, kilkuset itd… A co jeśli nie masz takich pieniędzy? Pozostaje tylko PWA?
Coś pośrodku
Na rynku od lat przybywa narzędzi, które pozwalają niewielkim kosztem utworzyć aplikację mobilną przez każdego, bez dotykania choćby fragmentu kodu. Następnie tak stworzoną aplikację można opublikować w AppStore czy Google Play. Każdy zainteresowany Twoim sklepem może ją tam znaleźć zainstalować i wygodnie dokonywać zakupów. Brzmi intrygująco?
Szybkie przekształcenie sklepu WooCommerce w aplikację mobilną
Wystarczy, że masz sklep oparty na WordPressie i WooCommerce aby samodzielnie, bez zatrudniania agencji uruchomić aplikację mobilną, która w czasie rzeczywistym będzie komunikowała się z Twoim sklepem wykorzystując API.
Przykładem narzędzia, które może Ci w tym pomóc jest AppMySite. Projekt bardzo obiecujący, choć w momencie gdy piszę ten tekst dość młody. Inicjatywa z nim związana zrodziła się w 2018 roku, natomiast pierwsza wersja została udostępniona w 2020 roku.
To jest tu optymistyczne, to fakt że AppMySite jest stworzone i rozwijane przez doświadczoną agencję od lat pracującą z WordPressem i WooCommerce. Jak sami piszą, byli zasypywani przez swoich Klientów pytaniami na temat możliwości przekształcenia ich sklepów Woo na aplikacje mobilne i w końcu zdecydowali się podjąć tego wyzwania.
AppMySite
Wspomniałem, że nie musisz być programistą aplikacji mobilnych, żeby taką dla swojego sklepu WooCommerce utworzyć i wrzucić na platformy dla Androida i iOS? Dokładnie na tym polega idea AppMySite. Dać każdemu możliwość wyklikania aplikacji, która będzie korzystała z danych istniejącego sklepu opartego o WooCommerce.
Proces tworzenia aplikacji dla sklepu internetowego
Interfejs AppMySite ma jedną dużą zaletę. Jest niezwykle czytelny i intuicyjny. Sądzę, że ten komfort docenią przede wszystkim osoby początkujące.
Inicjujemy aplikację mobilną
W pierwszej kolejności dodajemy aplikację wprowadzając podstawowe informacje na jej temat:
W tym kroku wpisujesz adres www sklepu, wybierasz platformę (na razie tylko WordPress, ale w przyszłości planowane są też inne jak Magento). Trzecie pole do określenie specyfiki Twojej witryny, co będzie miało wpłaty na kolejne kroki i ustawienia aplikacji. Czy to sam sklep, czy sklep z blogiem, a może blog ze sklepem 🙂 Może aplikację chcesz stworzyć dla samego bloga bez funkcji eCommerce. Wybierasz, a na koniec wprowadzasz nazwę apki i klikasz w przycisk jej budowy.
Ikona aplikacji
Kolejny krok to utworzenie ikony aplikacji, która będzie jej znakiem rozpoznawczym widocznym na smartfonach I w sklepach z aplikacjami. Możesz wygenerować ikonę bazując na kolorze i tekście, a także możesz załadować własną, wcześniej przygotowaną grafikę ikony.
Ekran startowy aplikacji
W prosty sposób zaprojektujesz wygląd ekranu startowego swojej aplikacji. Wybierz kolor lub grafikę dla tła, wpisz nazwę sklepu, załaduj logo… Kilka kliknięć i gotowe, można iść dalej.
Z prawej strony cały czas masz podgląd tego co robisz, żeby szybko sprawdzić jak to co projektujesz będzie się ostatecznie prezentowało na smartfonach z iOS i Androidem.
Strona logowania
W analogiczny sposób konfigurujesz wygląd strony logowania, rejestracji czy resetu hasła. Twoi Klienci będą mieli możliwość logowania za pośrednictwem swoich kont Google, Facebooka lub Apple, a także standardowo z wykorzystaniem swojego adresu email i hasła.
Cały czas z prawej strony widzisz podgląd.
Kolory
Możesz zdecydować o głównej kolorystyce swojej aplikacji i o kolorach przycisków. Kolejna błyskawiczna akcja i można iść dalej.
Ustawienia ekranu Home
W momencie gdy aplikacja się uruchomi na telefonie Twojego klienta pojawi się główna strona sklepu. W tym miejscu konfiguracji związanej z wyglądem decydujesz o tym co chcesz na swoim sklepie mobilnym pokazać, a czego nie. Banalnie prosta konfiguracja. Niektóre elementy mają dodatkowe ustawienia jak nagłówek, gdzie można wrzucić grafikę albo zmienić kolor podobnie jak w poprzednich krokach.
Opcji jest więcej niż widać na powyższym zrzucie. Możesz je ukryć, a także zmienić ich kolejność. W ten prosty sposób dostosujesz stronę główną aplikacji do własnych potrzeb.
Etap konfiguracji wyglądu jest za Tobą. Jeśli wiesz czego chcesz, to powyższe czynności wykonasz w 15 minut, może pół godziny. Świetne, prawda?
Połączenie aplikacji ze sklepem WooCommerce
Ten etap może wydać się trudniejszy, ale w praktyce sprowadza się do wygenerowania kluczy API po stronie ustawień Woo i wklejenie ich w tym miejscu:
Aplikacja jest praktycznie gotowa do użytku. W każdej chwili można zmienić ustawienia lub przejść do innych sekcji związanych z jej funkcjonowaniem.
Podgląd
Zanim pobierzesz i opublikujesz swoją nową aplikację, warto przyjrzeć się temu jak działa. Możesz ją przetestować symulując widok dla urządzeń z iOS i Androidem.
Publikacja
Gdy wygląd i ustawienia są dopięte, pozostaje jeszcze pobranie plików aplikacji i ich przesłanie do AppStore i/lub GooglePlay skąd Twoi Klienci będą mogli ją zainstalować.
W planach jest integracja z tymi platformami, aby nie trzeba było pobierać plików, ale publikować je wygodnie z poziomu AppMySite.
Powiadomienia Push
Możesz wysyłać powiadomienia do użytkowników Twojej aplikacji w dowolnych ilościach. Mogą to być informacje na temat akcji promocyjnych w sklepie, ale nie tylko. Wkrótce pojawią się powiadomienia dotyczące zmiany statusu zamówień, co będzie bardzo praktyczne i mile widziane przez większość Twoich Klientów korzystających z aplikacji w swoich telefonach.
Prawie idealnie
Prawie, ponieważ nie ma jeszcze wszystkiego czego oczekuję. Pomijam samą funkcjonalność, której na razie daleko np. do AppMaker’a, ale to się zmieni. Teraz chodzi mi głównie o język polski dla generowanych aplikacji. Aktualnie narzędzie wspiera już kilkanaście języków, które są automatycznie uruchamiane w zależności od tego w jakim języku działa nasz sklep lub strona, jednak naszego nie ma. Ma być.
Planują dodać wszystkie języki obsługiwane przez WordPressa! To tylko kwestia czasu. Rozmawiałem z nimi na ten temat i języka polskiego można spodziewać się pod koniec roku 2021. Napisali jednak, że jeśli sfinansuję koszt tłumaczenia wówczas język polski pojawi się w ciagu 2-3 tygodni 🙂 Koszt 99 dolarów więc niedużo. Na razie jednak testuję, a potem kto wie, być może sfinansuję tłumaczenie żebyście nie musieli czekać do końca roku. Albo razem z moimi kursantami na PoznajWP, zainteresowanymi żywo tym narzędziem zrobimy zrzutkę. Piszcie na HelloWP 🙂
Jakby nie spojrzeć uruchomienie aplikacji sklepu, bloga czy strony przy wykorzystaniu AppMySite jest dziecinnie proste i poradzi sobie z tym zadaniem każdy, nawet ktoś kto tydzień temu wystartował ze swoim projektem.
Ile kosztuje AppMySite
Biorąc pod uwagę koszty stworzenia i opieki nad aplikacją dedykowaną, wydatki związane z AppMySite są nieodczuwalne.
Nie licząc planu bezpłatnego, który nadaje się w zasadzie tylko do testów i takie jest jego przeznaczenie, koszty miesięczne za jedną apkę (dla jednej strony/sklepu) są na poziomie kilku, kilkunastu dolarów przy rozliczeniu rocznym. To niewielkie pieniądze jak za aplikację mobilną sklepu, którą możesz stworzyć sami w jeden wieczór.
Z kolei dla tych z Was, którzy tak jak ja lubią narzedzia, za które nie trzeba płacić abonamentu mam dobrą wiadomość. AppMySite trafiło na AppSumo i jest dostępne od 39 dolarów płatności jednorazowej. Ale uwaga! Za te 39 dolarów możesz stworzyć trzy aplikacje dla trzech stron lub sklepów WordPress/WooCommerce!
W sytuacji gdy chcesz się pozbyć oznaczeń AppMySite w opublikowanych aplikacjach i mieć możliwość stworzenia ich nawet dla 10 stron, wówczas możesz to mieć za 99 dolarów jednorazowej inwestycji. Jedna z ciekawszych ofert lifetime na AppSumo z jaką miałem styczność w ciagu ostatnich 12 miesięcy.
Jeśli prowadzisz sklep i nie umknie Ci ta oferta rozważ uruchomienie kolejnego kanału sprzedaży jakim będzie Twoja własna aplikacja mobilna komunikująca sie ze sklepem WooCommerce.
Warto?
No cóż. Zastanawiałem się może jakieś 5 minut. I choć w moim przypadku dla PoznajWP będzie uruchomiona inna aplikacja mobilna i z tego rozwiązania nie skorzystam, to nie wykluczone, że użyję AppMySite w ramach innych projektów, które mam na horyzoncie. Także, co dla mnie jest nawet istotniejsze, będę mógł sprezentować aplikacje swoim Klientom. Dla wielu z nich to nie lada gratka zwłaszcza jeśli nie uda się skorzystać z oferty lifetime, bo ta przecież nie będzie wieczna.
Jeśli autorzy dorzucą wsparcie dla kolejnych języków w tym dla języka polskiego i będą konsekwentnie wdrażali plany jakie można znaleźć na mapie drogowej projektu, uważam że inwestycja w AppMySite będzie jedną z lepszych, która błyskawicznie się zwróci i zacznie zarabiać.
Jakieś 2 lata temu testowałem podobne narzędzie. Nie pamiętam już teraz jego nazwy (jest tego trochę), ale był to kreator aplikacji mobilnych, bazujący głównie na kanałach RSS skąd pobierał treści. Nie dość, że było to toporne, to jeszcze znacznie droższe od AppMySite, które integruje się ze sklepem WooCommerce po API.
Jeśli chodził Ci po głowie pomysł z aplikacją dla sklepu, ale porzuciłeś go słysząc jakie są ceny, to dziś możesz swój plan reaktywować 🙂