Ile kosztuje sklep internetowy? Pytanie, które praktycznie zawsze pada w momencie, gdy tylko zaczynamy zastanawiać się nad możliwością wejścia w handel elektroniczny.

Warto jednak rozbić to pytanie na dwa odrębne, tak aby pierwsze z nich brzmiało: Ile kosztuje założenie sklepu internetowego? a drugie: Ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego?

Na te dwa pytania spróbuję odpowiedzieć, abyś miał świadomość tego, jakie konsekwencje niesie za sobą decyzja o wejściu w świat eCommerce i własny sklep internetowy.

Podkreślam, że w tym artykule skoncentrujemy się na kosztach, a nie na sposobie uruchomienia sklepu. Jeśli interesuje Cię ten drugi wątek, zajrzyj do obszernego wpisu, p.t.: “Jak założyć sklep internetowy“.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Zacznę może od tego, co rozumiem pod pojęciem założenia sklepu internetowego. To nic innego jak jego uruchomienie, czyli pierwszy, niezbędny etap działań, który finalnie ma doprowadzić do pojawienia się sklepu i jego produktów w zasobach Internetu. Do kosztów związanych z tym procesem zalicza się wiele składowych. Przyjrzyjmy się tym fundamentalnym:

Ile kosztuje domena dla sklepu internetowego?

Koszt założenia sklepu internetowego, ale także jego poźniejszego prowadzenia, to suma mniejszych i większych wydatków. Rejestracja domeny, czyli adresu pod jakim sklep internetowy będzie widoczny w sieci, to jeden z tych mniejszych, ale jednocześnie jeden z tych koniecznych.

Koszt domeny uzależniony jest od jej rozszerzenia. Inaczej mogą się kształtować ceny dla domeny z końcówką .pl, a inaczej z końcówką .eu, com, .shop itd… W przypadku najpopularniejszych rozszerzeń jak .pl, .com, .eu… koszty są niewielkie. Rejestracja to opłata na poziomie od kilku do kilkudziesięciu złotych za 1 rok, a odnowienia w latach kolejnych mieszczą się w przedziale od kilkudziesięciu zł do opłat przekraczających 100 zł.

Są rozszerzenia, które kosztują znacznie więcej, nawet ponad tysiąc złotych w skali roku. Nie wiem na jakie w Twoim przypadku padnie, ale jeśli to możliwe, sugeruję wykorzystaj klasyczne domeny. Nie tylko mogą być tańsze, ale także łatwiejsze do zapamiętania, a to z kolei może przyczynić się do szybszego wzrostu popularności sklepu.

Za domenę rozliczasz się rocznie lub co kilka lat w zależności od własnego wyboru.

Mamy więc pierwszy koszt jaki musisz uwzględnić. Przyjmijmy w naszych kalkulacjach umownie, że rejestracja domeny w pierwszym roku wyniesie Cię 20 zł.

Ile kosztuje hosting dla sklepu internetowego

Drugi element układanki mający wpływ na koszt stworzenia sklepu internetowego, to hosting. Hosting w najprostszym ujęciu, to miejsce na dysku serwera skąd pobierane są pliki sklepu do przeglądarki osoby, która sklep odwiedziła. Coś bez czego nie może funkcjonować strona w Internecie.

Własny sklep internetowy, to wymagający projekt. Nigdy nie decyduj się na najtańszy możliwy hosting, jeśli chcesz żeby Twój własny sklep internetowy miał szansę stać się dochodowym projektem. Tani hosting – czytaj mniej wydajny – będzie sprawiał, że Twój sklep zamiast ładować się szybciej, będzie coraz bardziej spowalniał. Być może nie widzisz w tym nic złego, ale uwierz mi, że wydajność Twojego sklepu w niektórych przypadkach może być czynnikiem decydującym o powodzeniu. Szybkość i jakość jest brana pod uwagę przez Twoich Klientów, ale także przez Google. Zajrzyj do tekstu Core Web Vitals.

Poszukaj odpowiedniego hostingu dla oprogramowania jakie wybierzesz. Jeśli będzie to WordPress i WooCommerce rozejrzyj się za wydajnym hostingiem WordPress. Tu jednak przestroga. Wiekszość firm w Polsce, hostingiem WordPress nazywa swoje standardowe usługi hostingowe. Przyklejenie takiej etykietki ma zapewnić większy przyrost Klientów, bo WordPress to aktualnie ponad 42% stron w Internecie. Unikaj takich ofert.

OK, ale ile kosztuje założenie konta hostingowego? Przeznacz na ten cel od kilkuset do 2 000 zł w skali roku. Na hostingu nie oszczędzaj! Zapewne znajdą się jeszcze inne składowe, na których pewne oszczędności można będzie poczynić.

Przyjmujemy, że koszt hostingu dla sklepu w pierwszym roku, to 300 zł. Z domeną o której już wspomniałem będziemy mieli sumę na poziomie320 zł.

Ile kosztuje certyfikat SSL dla sklepu internetowego

Sklep internetowy bez certyfikatu nie powinien w ogóle istnieć. Wciąż na takie można trafić, ale na szczęście jest ich coraz mniej. Sklep internetowy z certyfikatem zabezpiecza komunikację pomiędzy przeglądarką, a serwerem na którym działa. Dzięki temu wszelkie dane, np. dane składanych zamówień, dane osobowe… są przesyłane w formie zaszyfrowanej.

Certyfikatów jest sporo. Jeśli jednak zależy Ci na minimalizacji kosztów, a więc na cięciu ich tam, gdzie ma to sens, zapytaj swojego dostawcy hostingu, czy na usłudze, z której korzystasz masz dostęp do bezpłatnego certyfikatu SSL. Jeśli tak, możesz go śmiało wykorzystać. Taki certyfikat również zabezpieczy przesył danych, tyle że nie będziesz musiał za niego na starcie płacić. Bezpłatne certyfikaty znajdziesz także na hostingu WordPress.

Certyfikaty płatne, które dodatkowo dają Ci gwarancję zaczynającą się od 10 000 USD na wypadek złamania klucza, to koszty zaczynające się od kilkudziesięciu zł w skali roku, a kończąc na kosztach sięgających kilku tysięcy rocznie. W przypadku startu na pewno nie ma sensu inwestować w drogie certyfikaty. Zacznij od tych najtańszych lub jeśli masz możliwość, od zupełnie darmowych.

Zakładamy, że masz możliwość użycia bezpłatnego certyfikatu, więc koszt z tym związany nie sprawi, że opłaty za stworzenie sklepu internetowego wzrosną. Ile kosztuje sklep na tym etapie? Wciąż 320 zł 🙂

Koszt instalacji sklepu internetowego

Pewnie lepiej byłoby napisać “koszt instalacji i konfiguracji sklepu“. W zależności od tego na jakie oprogramowanie się zdecydujesz i czy podejmiesz się wyzwania samodzielnie, czy raczej zlecisz to zadanie na zewnątrz, opłaty będą mocno zróżnicowane.

Załóżmy model ekonomiczny, czyli taki w którym sam stajesz się twórcą. Czy to trudne? Nie specjalnie. Zajrzyj do wspomnianego na wstępie artykułu “Jak założyć sklep internetowy” i sięgnij po kurs WooCommerce, żeby nie marnować cennego czasu na błędy i poszukiwania.

W modelu ekonomicznym zapłacisz głównie swoim czasem jaki poświęcisz na pracę ze sklepem plus ewentualnie za materiały edukacyjne. W tym scenariuszu zapewne wybierzesz sklep w modelu Open Source, głównie dlatego, aby nie ponosić kosztów licencji oprogramowania. Najpopularniejszym rozwiązaniem tego typu jest WordPress i jego rozszerzenie sklepu WooCommerce.

Decydując się na zlecenie instalacji i konfiguracji sklepu zewnętrznej agencji lub freelancerowi, koszty będą zaczynały się od kilkuset złotych i sięgały kilku tysięcy lub nawet więcej, w zależności od poziomu złożoności Twojego projektu i wdrażanego oprogramowania.

Masz więc dwie drogi. Którą wybierzesz? W naszym przykładzie pójdziemy drogą niższych wydatków. Na hostingu WordPress wykorzystamy system instalacji WordPressa z gotowymi zestawami wtyczek i motywu dla sklepu internetowego. W ten sposób błyskawicznie zainstalujesz sklep i polecane dla niego dodatki, a cały ten proces zajmie Ci dosłownie 2 minuty.

Więcej czasu pochłonie konfiguracja środowiska pod kątem własnych potrzeb. Możesz szukać tutoriali w Internecie i działać metodą prób i błędów, ale jeśli zależy Ci na czasie, wykorzystaj kursy online. Wspomniałem o kursie WooCommerce. Jednorazowy koszt kursu, to 297 zł z nieograniczonym czasowo dostępem do wszystkich lekcji.

Podsumowując. Na tym etapie, koszt stworzenia sklepu internetowego zamyka się w kwocie 617 zł, jeśli wykorzystasz kurs.

Koszt projektu graficznego sklepu internetowego

Każdy początkujący właściciel sklepu powie, że jego sklep musi wyglądać cudnie. Przeszukiwane są więc zasoby Internetu, przeglądane dziesiątki sklepów i rozmaite ich szablony. Tracisz ogrom czasu wychodząc z założenia, że kluczem do sukcesu jest wygląd. Piękne ozdobniki, slajdery, atrakcyjne karuzele z produktami i co tam jeszcze można sobie wymyślić.

Sęk w tym, że wygląd nie jest gwarantem powodzenia. Co więcej, nieprzemyślany może wręcz obniżać współczynnik konwersji czyli sprzedaż. Czego oczekują Klienci trafiając na Twój sklep? Fajerwerków? Slajderów? Karuzel? Nie! Oni szukają produktów!

Popatrz na największe sklepy takie jak Amazon czy Aliexpress, albo nasze Allegro. Prostota bez wodotrysków. Co to oznacza dla Ciebie? Że nie musisz, a wręcz nie powinieneś tracić swojego czasu na wertowanie dziesiątek sklepów. Przygotuj prostą prezentację swoich produktów, prostą i estetyczną. Korzyści będą dwie: Większa konwersja czyli wieksza sprzedaż i niższe koszty związane z projektem graficznym.

Gotowy szablon

Idąc szlakiem EKO wybierzemy dla sklepu Open Source gotowy motyw. Motyw elastyczny, pozwalający na szybkie i samodzielne uruchomienie sklepu. Jeśli zdecydujesz się na WordPressa, a szczerze rekomenduję to rozwiązanie, zajrzyj do artykułu na temat najlepszych bezpłatnych motywów WordPress. Każdy z nich daje Ci ogromne możliwości, a dwa takie jak Astra czy OceanWP dodatkowo udostępniają sporą bibliotekę gotowych sklepów do błyskawicznego wdrożenia. W 5 minut masz pełną konfigurację wizualną motywu, którą potem tylko modyfikujesz pod własne potrzeby

Dedykowany projekt

Żeby założyć sklep internetowy nie potrzebujesz tak naprawdę grafika (patrz punkt wyżej). Ale jeśli całe zadanie zlecisz agencji, to wspólnie z Tobą będą decydować o wyglądzie, a Ty będziesz im tylko za to płacił.

Ile to kosztuje? Przygotowanie dobrego motywu pod gotowy system CMS, np. WordPressa, to koszty sięgające kilku, kilkunastu tysięcy złotych. To nie jest tanie! Jeśli ktoś Ci powie, że jest inaczej omijaj go szerokim łukiem, bo dostaniesz motyw, który w przyszłości będzie przyczyną wielu problemów i dodatkowych kosztów!

OK, podsumujmy. Jaki mamy na tym etapie koszt stworzenia sklepu internetowego? Pozostajemy na poziomie 617 zł, ale pamiętaj, że podążamy ścieżką ekonomiczną.

Jaki jest koszt dodatkowych funkcjonalności sklepu

Powiem wprost. To tak naprawdę studnia bez dna. I tu największą sztuką jest dobór dodatków i funkcji dla sklepu. Nigdy nie działaj na zasadzie “widziałem u konkurencji więc tak też muszę mieć u siebie“. To, że konkurencja coś ma, wcale nie znaczy, że to dla niej faktycznie dobrze działa. To po pierwsze. Po drugie: im więcej dołożysz na starcie tym spodziewaj się większej ilości problemów, z którymi możesz sobie nie poradzić jeśli jesteś na etapie stawiania pierwszych kroków. Powoli! Nie śpiesz się!

Zacznij od podstawowej funkcjonalności sklepu jaką masz w przypadku ścieżki EKO bezpłatnie! Produkty, koszyk zamówienia. I dopiero z czasem bazując na obserwacjach zachowań Klientów dokładaj kolejne funkcje i optymalizuj swój sklep. Pozwoli Ci to zaoszczędzić na dzień dobry część budżetu, który możesz przesunąć na działania marketingowe, bez których nawet najbardziej odjechany sklep nie będzie w stanie sprzedawać!

Jeśli zlecasz prace agencji, to również poproś ich o podstawowe funkcje lub ewentualnie zapytaj jakie inne proponują na bazie doświadczeń z ich Klientami i podobnymi do Twojej branżami. To mogą być cenne sugestie o ile korzystasz z usług dobrej, mocno doświadczonej, a nie taniej agencji.

Koszt założenia sklepu internetowego na tym etapie wciąż pozostaje bez zmian. Nadal jest to 617 zł. Gdy sklep zacznie sprzedawać, a Ty zarabiać, będzie to dobry moment na inwestycje w dalszy jego rozwój.

Koszty funkcjonowania sklepu internetowego

OK mamy fundament, który na starcie wyniósł 617 zł. Zaoszczędziliśmy przynajmniej kilka tysięcy złotych, mamy więc środki na reklamę i bieżącą działaność sklepu.

O jakich kosztach powinieneś jeszcze wiedzieć? Jeśli sprzedajesz produkty fizyczne na pewno będziesz musiał pomyśleć o logistyce związanej chociażby z magazynowaniem.

Ile wynoszą koszty magazynowe w sklepie internetowym?

To zależy przede wszystkim od tego jaki model prowadzenia biznesu przyjmiesz.

Dropshipping – brak kosztów magazynowych!

Dropshipping polega na tym, że produkty w Twoim sklepie fizycznie znajdują się u producenta lub hurtownika – firmy z którą podpiszesz umowę dripshippingową. W konsekwencji możesz mieć sklep z tysiącami produktów i ani jednego na swoim magazynie, którego po prostu nie ma. To świetny model w sytuacji gdy nie dysponujesz lokalem, a działalność prowadzisz z własnego mieszkania.

To także duże oszczędności! Ile to kosztuje? Zazwyczaj nic. Kosztem jest znowu Twój czas, a całe zamieszanie magazynowe, w tym wysyłka do Twoich Klientów leży po stronie hurtowni. To właśnie dlatego ten model jest często wybierany przez osoby zaczynające przygodę z ecommerce, bo wymaga najmniejszych inwestycji na wejściu.

Fulfilment w sklepie internetowym

Działa w pewnym sensie podobnie do modelu dropshipping z tą różnicą, że w towar musisz zainwestować. Magazyn wciąż Cię nie interesuje, nie interesuje Cię także wysyłka, ponieważ za te obszary odpowiada firma logistyczna z którą masz umowę na magazynowanie i obsługę wysyłek z Twojego sklepu.

To także popularna forma związana z obsługą magazynu, choć trzeba dysponować środkami na zakup produktów i na koszty związane z obsługą magazynu, wysyłek, zwrotów. Niewątpliwą zaletą jest fakt, że koncentrujesz się na biznesie pozostawiając magazyn i wysyłki w rękach wyspecjalizowanej na tym polu firmy.

Ile to kosztuje? Ceny są zróżnicowane. Jedni rozliczają się za ilość wysyłek w miesiącu inni przyjmują inne modele. Przykładowo koszt pakowania w jednym z cenników widziałem na poziomie 4,50/szt., koszt obsługi zwrotu 4,50 zł/szt., magazynowanie 39 zł/m3, itd…

Własny magazyn

To największe wyzwanie. Owszem jeśli Twój sklep to 10 produktów, pewnie nie będzie problemu żeby magazynem stał się kawałek pokoju, ale jeśli produktów jest więcej i zdecydujesz się na własny magazyn musisz liczyć się ze znacznymi kosztami miesięcznymi. Z jednej strony koszt wynajmu magazynu (chyba, że masz swój), koszt energii, koszty logistyki dostaw, obsługi magazynu, wysyłek… Koszty związane z zatrudnieniem osób do pomocy, bo samodzielnie na pewnym etapie nie będziesz w stanie wszystkiego tego ogarnąć, a przecież trzeba jeszcze rozwijać biznes.

To największe koszty. Zazwyczaj zaczynają się od kilku tysięcy zł w górę.

Koszty zdjęć do sklepu internetowego

Sklep internetowy to przede wszystkim sposób prezentacji produktów. Jeśli na tym polu nie zadbasz o dobrą jakość prezentacji, będzie Ci trudno dogonić konkurencję. Nigdy nie rób czegoś takiego, że fotki pstrykasz smartfonem w nieumiejętnie oświetlonym pomieszczeniu. Takie zdjęcia nie będą zachęcały do zakupu! W dużej mierze kupujemy wzrokiem. Jeśli coś Ci się podoba, chętniej czytasz opis i rozważasz zakup. Jeśli coś wygląda jak wybrakowany produkt, nie zawracasz sobie głowy i idziesz gdzieś indziej z automatu tracąc zaufanie do sklepu. Zdjęcia powinny być dobrej jakości.

Jeśli działasz w modelu dropshipping lub zamierzasz ten model biznesowy wdrożyć, zapewne dostaniesz dostęp do danych produktów z ich zdjęciami. Dobra hurtownia da dobrej jakości zdjęcia i grafiki do wykorzystania. Masz więc w takiej sytuacji ułatwione zadanie, a całość (dodawanie, aktualizacje produktów) można nawet zautomatyzować.

Z drugiej strony jeśli produkty są Twoje, unikalne, wówczas nie pozostaje Ci nic innego jak przeszkolić się w zakresie zdjęć produktowych lub zlecić zdjęcia profesjonaliście. To koszty na poziomie kilku, klilkunastu zł za zdjęcie, aczkolwiek dużo zależy od tego jaką ilość zdjęć do wykonania i obrobienia zlecisz. Im więcej tym łatwiej będzie Ci negocjować stawkę za fotkę.

Opisy produktów do sklepu

Opisy produktów są ważne, ale w wiekszości przypadków właściciele sklepów idą na łatwiznę zasysając je z innych sklepów, z ulotek producentów czy z plików udostępnianych przez hurtownie w modelu dropshipping. W efekcie jesteś kolejnym z dziesiątek innych sklepów z tym samym asortymentem i co gorsza z tym samym opisem produktów. Nie ma żadnego czynnika, który stanowiłby o wyjątkowości Twojej oferty. Jedyną różnicą może być cena, ale przecież nie chodzi o to żeby walczyć ceną, bo taka strategia w prostej linii prowadzi do zwinięcia żagli.

Algorytmy wyszukiwarek także widzą w Twoim sklepie te same produkty i te same opisy, co na wielu innych sklepach. Jak więc chcesz wybić się wyżej w wynikach wyszukiwania?

Mamy więc kolejny koszt stworzenia sklepu internetowego: Koszt opisów produktów. Możesz je opracować samodzielnie lub zlecić to zadanie copywriterowi. Jeśli produktów masz dużo, np. tysiące, nie będzie to zadanie łatwe. W takim przypadku opracuj unikalne, atrakcyjne opisy przynajmniej dla tych produktów, które sprzedają się najlepiej i dzięki którym najwięcej zarabiasz. Niech wyróżniają się w tłumie. W miarę możliwości krok po kroku opracowuj opisy dla kolejnych, dobrze rokujących.

Koszt napisania dobrego opisu dla produktu, to kilkadziesiąt złotych. Nie będzie to zadanie tanie, zwłaszcza przy dużej ilości asortymentu. Jeśli jednak masz środki lub dysponujesz czasem zajmij się tym, a Twoja praca lub pieniądze powinny zwrócić się z nawiązką.

Koszty integracji sklepu internetowego z systemami księgowymi

Nie jest to w żadnym wypadku wymóg, ale pewnego rodzaju komfort i optymalizacja procesów, dzięki czemu masz więcej czasu na inne obszary działań. Gdy dopiero zaczynasz i masz kilka zamówień w miesiącu, nie widzę sensu wdrażania takich integracji. Zainteresuj się nimi gdy poczujesz, że kwestie związane z fakturowaniem zaczynają Ci ciążyć.

W przypadku WordPressa i WooCommerce sklep możesz zintegrować z systemami księgowymi na wiele sposobów. Trzeba się jednak liczyć z kosztami na poziomie kilkuset zł rocznie.

Koszty regulaminu sklepu internetowego

Nie tylko regulaminu, ale także polityki prywatności i całej dokumentacji związanej z RODO, opracowanej pod kątem Twojego biznesu. W większości przypadków właściciele sklepów korzystają z gotowców. Owszem lepsze to niż nic, ale jeśli zależy Ci na tym, aby od strony prawnej mieć wszystko poukładane jak należy, skontaktuj się z kancelarią specjalizującą się w RODO, ale także taką która przeprowadzi audyt procesów zachodzących w Twojej firmie. Procesów związanych z przetwarzaniem i ochroną danych osobowych.

I znowu pytanie ile to kosztuje? Musisz się liczyć z kosztem na poziomie kilku tysięcy złotych. Natomiast idąc po najmniejszej linii oporu, co nie gwarantuje pełnej zgodności dokumentacji z przepisami i procesami zachodzącymi w Twojej firmie, koszt może wynosić kilkaset złotych. Decydujesz.

Reklama

Wspomniałem już o kosztach na marketing, gdy pisałem, że sugeruję nie pakować się w drogie oprogramowanie, ale podjąć samodzielne wyzwanie, a zaoszczędzone dzięki temu pieniądze włożyć w reklamę lub dofinansować istniejący budżet marketingowy.

To kolejna studnia bez dna. Przykładowo uruchamiając kampanię na Facebooku możesz wydać praktycznie dowolną kwotę. Facebook przyjmie wszystko 🙂 Najważniejsze jest tu jednak to, aby kampanie prowadzić w sposób świadomy i umiejętny.

Nie działaj pochopnie i gdy poczujesz, że idziesz w tym kierunku wylej sobie natychmiast kubeł zimnej wody na głowę. Wszystko co zaoszczędzisz w procesie budowy sklepu niezmiernie łatwo będzie przepalić. Zrób wszystko, żeby tak się nie stało.

Jak więc zminimalizować ryzyko? Znowu kłania się edukacja, co będzie najmniej kosztowne, ale czasochłonne. Lub zlecenie działań na tym polu wyspecjalizowanej agencji marketingowej i znowu powtórzę: nie najtańszej! W kampaniach chodzi o zwrot z inwestycji, a nie ilość kliknięć w reklamę, polubień czy udostępnień. Jeśli wydasz 5 tysięcy złotych, powinieneś odzyskać te pieniądze i dodatkowo zarobić żeby wyjść na plus.

Niestety wiele agencji nie zwraca na to uwagi i koncentruje się na kliknięciach. Jeśli mówisz, że coś jest nie tak, bo kliknięcia owszem są ale nie ma zakupów, to mówią, że ich zadaniem jest pozyskanie ruchu z kampanii, ale to jak wygląda optymalizacja procesów po stronie sklepu leży w Twojej gestii i im nic do tego. Poniekąd mają rację, ale z drugiej strony jeśli biorą od Ciebie pieniądze za kampanie powinni przynajmniej o tym wspomnieć na początku.

Idealnie jeśli agencja opracuje dla Ciebie pełną strategię zarówno kampanii jak i tego co będzie się działo od momentu gdy ktoś w reklamę kliknie i trafi na Twoją stronę. Nie są to tanie usługi, ale to one w znaczącym stopniu minimalizują ryzyko i maksymalizują zyski. Obsługa pełnych strategi kampanii wraz z ich budową, analityką i bieżącym modelowaniem, to koszty zaczynające się od kilku tysięcy złotych.

Ile kosztuje dobry sklep internetowy

To ile kosztuje sklep internetowy zależy od Twoich decyzji i wielu zmiennych. Jak wyliczyliśmy wcześniej w naszym przykładzie możemy się zmieścić w kwocie 617 zł.

Możesz wejść w znacznie wyższe koszty sięgające kilku, kilkunastu, kilkudziesięciu czy kilkuset tysięcy złotych jeśli tylko masz takie środki. Ale jeśli ich nie masz, pozostań na poziomie kilkuset złotych, do tysiąca, a inwestycje odłuż w czasie, do momentu gdy sklep zacznie sprzedawać.

Profesjonalny sklep internetowy, to nie tylko jego wygląd, ale to jaką sprzedaż generuje. To wynik efektywności podjętych działań i decyzji!

Dobry sklep może kosztować tysiąc złotych przy dużym zaangażowaniu z Twojej strony lub kilkadziesiąt tysięcy. Jeden i drugi ma takie same szanse na sukces. To nieprawda, że jeśli sklep wykona wyzpecjalizowana agencja, to sprzedaż ruszy z kopyta. Zarówno sklep wykonany samodzielnie, z głową i sporymi oszczędnościami, jak i ten, który angażuje Cię minimalnie, ale za to kosztuje dużo więcej, ma taki sam potencjał na starcie. Od Ciebie zależy co będzie działo się dalej.

Gdybym na koniec chciał odpowiedzieć na pytanie “Ile kosztuje sklep internetowy”, powiedziałbym, że to wypadkowa Twoich decyzji i realnych potrzeb (nie tych, które takimi mogą Ci się tylko wydawać). Decyduj świadomie!

Jak zminimalizować koszty prowadzenia sklepu internetowego?

Zainwestuj w wiedzę. Zapraszam Cię na kursy PoznajWP lub jakiekolwiek inne szkolenia na jakie trafisz podczas swoich poszukiwań. Wykorzystaj praktycznie wiedzę w nich zawartą, bo tylko w ten sposób bedziesz w stanie obniżyć koszty wejścia i poźniejszego utrzymania sklepu. Sklep internetowy z pokładami odpowiednio uporządkowanej i podanej wiedzy, niewieloma rzeczami Cię zaskoczy. Mniejsza ilość niespodzianek, to większa stabilizacja i płynniejszy rozwój Twojego biznesu online.

Udostępnij

Zobacz również

Bezpłatne informacje o nowościach JZS

Zapraszam Cię do grona Subskrybentów! Tysiące Czytelników już subskrybuje wiadomości z JZS.

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest tu bezpieczny.

Polecane Oferty LifeTime!

Virusdie - Lifetime
Virusdie

Rewelacyjne narzędzie chroniące stronę WWW przed atakami, a także narzędzie...

Gravitec
Gravitec

Wykorzystaj powiadomienia WebPush, aby zwiększyć ruch i sprzedaż

GetLead.page w ofercie lifetime
GetLead.page

Czat tekstowy, audio i wideo. Zwiększ sprzedaż dzięki lepszym interakcjom...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *