Wideo to wciąż rosnący rynek i rosnący popyt na tę formę konsumpcji treści. W 2020 roku wartość rynku wideo online szacowana była na ponad 6 miliardów dolarów, a wiesz jakie są prognozy na 2027 rok? Wówczas rynek wideo w Internecie może być wart nawet 19 miliardów dolarów.
Właśnie teraz obserwujemy dużą dynamikę wzrostu, a w najbliższych latach można spodziewać się, że będzie ona jeszcze wyraźniejsza. Raport na temat runku platform wideo znajdziesz na stronie: https://www.grandviewresearch.com
Co to oznacza dla Ciebie? Niewiele jeśli nie zainteresujesz się produkcją filmów na potrzeby swojego biznesu. Jeśli jednak to zrobisz, masz szansę sporo ugrać. Przemyśl to dobrze zanim powiesz stanowczo NIE.
Hosting wideo
Większość osób, które korzystają z moich kursów i chcą spróbować swoich sił pyta mnie gdzie powinni wrzucać swoje filmy. Czy do biblioteki WordPress, czy na kanał YT, a może Vimeo lub inne platformy? Podpowiadam.
Hostowanie filmów na własnej stronie WordPress
Owszem można, ale są pewne wady tego rozwiązania, które sprawiają, że osobiście nie stosuję tej ścieżki nawet jeśli mam na tym polu spore możliwości. Dlaczego?
Filmy wrzucone do WordPressa przede wszystkim powinny być maksymalnie lekkie, a więc trzeba bawić się w ich kompresję. Jeśli chcesz polecam narzędzie HandBrake. To aplikacja OpenSource, a więc dostępna bezpłatnie i bardzo dobrze radzi sobie z kompresją.
Skompresowany film wrzucasz do biblioteki mediów WordPress i umieszczasz w dowolnym miejscu strony. Czego chcieć więcej? No cóż, nie każdy kto trafia na Twoją stronę ma w danym momencie dobrą jakość połączenia. Film bez względu na to jak szybkie jest połączenie, będzie ładował się z tego samego pliku, co może oznaczać przycinki tam gdzie sieć nie jest najlepsza. Wciąż takie miejsca są. Zresztą wyjedź za miasto, gdzie będzie słabszy zasięg, a sam się przekonasz 🙂
Drugą wadą dla mnie jest przestrzeń jaką pliki wideo zajmują. Jeśli wrzucisz jeden czy kilka filmów pewnie tego nie odczujesz, ale jeśli zechcesz produkować takich materiałów więcej, gdzie mowa o dziesiątkach, setkach czy tysiącach filmów, wówczas możesz to poważnie odczuć finansowo.
Dla większości twórców wideo, to dwa czynniki dyskwalifikujące hostowane filmów na hostingu przeznaczonym dla stron WWW. Trzeba sięgnąć dalej.
YouTube
W tym wypadku nie ma problemów o których wcześniej wspomniałem. Wrzucasz film, nawet nie specjalnie skompresowany, a TY sam zadba o odpowiednią optymalizację i wygeneruje przy jej okazji kilka wersji jakościowych (bitrate) tak, aby nawet Ci którzy mają słabsze połączenie mogli film obejrzeć bez irytujących zacięć. Niewątpliwa zaleta.
Kolejna zaleta, to fakt że YouTube jest drugą na świecie wyszukiwarką zaraz po wyszukiwarce Google. Oznacza to, że zakładając kanał masz szansę dotrzeć ze swoim przekazem do dużego grona potencjalnych klientów.
Bez problemu umieścisz film tam gdzie chcesz korzystając z edytora Gutenberg, Elementora czy innego buildera.
Niestety wadą jest to, że filmy wzbogacone są reklamami, co w przypadku projektu biznesowego nie koniecznie może Ci odpowiadać. Przeszkadzacze, które będą zmniejszać konwersję nie są lubiane przez świadomych marketerów.
Osobiście wykorzystuję YouTube głównie po to aby użytkownicy tej platformy mogli mnie tam znaleźć, ale na JZS i innych swoich witrynach osadzam te filmy rzadko, choć nie mówię że wcale 🙂 Najczęściej wrzucam taki film także na Vimeo, a potem na stronie lub w ramach kursów materiał odtwarzany jest właśnie z tego źródła.
Vimeo
Korzystam już grubo ponad dekadę i nigdy na tym hostingu wideo się nie zawiodłem. Zalety to podobnie jak w przypadku YouTube automatyczna optymalizacja i kilka wersji filmu z różnym bitrate. Świetne możliwości na polu dostosowania odtwarzacza, a także narzędzia marketingowe.
Niestety wersja bezpłatna jest mocno ograniczona, pozwala na:
- przesłanie do 500 MB tygodniowo – nie myl z odtwarzaniem. Chodzi o ciężar filmów jakie wrzucasz na platformę
- dostajesz 5GB całkowitej przestrzeni na filmy, czyli przy założeniu, że pojedynczy film waży średnio np. 250MB to wrzucisz ich 20, czyli niezbyt dużo, prawda?
- korzystasz z podstawowej analityki
Ważne. W przypadku konta bezpłatnego, a także konta płatnego, ale w najniższym planie Plus, nie możesz wykorzystywać filmów komercyjnie, np. tworzyć lekcje, które potem sprzedajesz. Oznacza to konieczność wykupienia planu przynajmniej PRO, dzięki czemu dostajesz możliwość przesłania do 20GB tygodniowo i więcej opcji związanych z dostosowaniem odtwarzacza oraz dostęp do części lub wszystkich narzędzi marketingowych. Koszt to na obecną chwilę 64 zł miesięcznie przy rozliczeniu rocznym czyli niecałe 800 zł rocznie. Nie są to duże koszty, ale już jakieś są. W sytuacji gdy zdecydujesz się na wyższe plany może on wzrosnąć do 245 zł miesięcznie (2 940 zł rocznie).
Inne rozwiązania
W rzeczywistości hosting wideo to wciąż rosnąca branża, co jak widać po prognozach z początku artykułu raczej się nie zmieni w najbliższym czasie. Szukając rozwiązania dla siebie trafisz na wiele innych platform, przykładowo: Dailymotion, Facebook, JetPack WordPress wideo hosting, Wistia, Brightcove, vooPlayer, Uscreen i mógłbym jeszcze długo wymieniać. W większości przypadków Hosting Wideo to usługi płatne i nie koniecznie tanie. Płaci się za przestrzeń i/lub generowany transfer oraz dodatkowe narzędzia pozwalające zwiększyć zaangażowanie i sprzedaż.
Warto śledzić Jak Zrobić Stronę ponieważ podrzucam ciekawe, moim zdaniem oferty, które pozwolą Ci zaoszczędzić sporo pieniędzy. Zajrzyj do artykułu: Dlaczego polecam oferty LifeTime.
Hosting Wideo Vadootv
Oferta pojawiła się wczoraj 1 kwietnia i nawet przez chwilę pomyślałem, że może to prima aprilis, ale okazało się, że wcale nie 🙂 Młody projekt, więc jak to z takimi bywa jego przyszłość nie jest pewna, ale to co zaoferowali skłoniło mnie do podjęcia ryzyka w ciągu kilku minut. Cechy, które mnie skusiły:
- nielimitowany transfer
- przestrzeń na video 1,5TB (najwyższy piąty poziom licencji). Przy podobnym założeniu jak w przypadku Vimeo, że średnia wielkość filmu to 250MB zmieścisz tu 6000 nagrań.
- bez reklam
- możliwość dostosowania odtwarzacza
- automatyczna optymalizacja i konwertowanie filmów na kilka wersji jakościowych
- możliwość ochrony filmów przed osadzeniem ich na innych stronach niż Twoje
- kodowanie HLS
- dodawanie przycisków CTA w dowolnym miejscu filmu, a także możliwość budowania list mailingowych
- CNAME, czyli możliwość użycia własnej domeny
To nie wszystkie cechy tego hostingu wideo, ale wystarczyło żeby szybko mnie do siebie przekonać. Jest tu nawet możliwość nagrań z poziomu przeglądarki Chrome, choć z tej formy nie korzystam, ale być może Ty zechcesz.
Interfejs Vadootv
Bardzo prosty i przejrzysty, a jak być może wiesz prostota to coś, co bardzo cenię.
Filmy można ładować z dysku lokalnego lub importować z YouTube, Vimeo, Publitio, Amazon S3, Google Drive… Coś z czego na pewno nie raz skorzystam 🙂
Wydajność
Przesyłane filmy ładują się szybko, a także szybko są konwertowane. Co więcej, poźniej ich odtwarzanie też działa bardzo wydajnie za sprawą sieci CDN Amazon i Google, z których wideo jest serwowane. Testy jakie do tej pory przeprowadziłem wskazują, że to jeden z szybszych hostingów wideo. Oby to się nie zmieniło.
Dostosowanie playera
Na tym polu nie ma jeszcze wielu możliwości, ale podstawowe takie jak kolory, własny znak wodny są. Dodatkowo możesz zdecydować czy aktywować kodowanie HLS, wysoką jakość (max FullHD) lub ukryć branding Vadootv.
Zapewne z czasem tych opcji będzie przybywało, a patrząc na mapę drogową hostingu może to wyglądać naprawdę dobrze.
To na co czekam najbardziej, to możliwość dodawania zakładek do filmów tak jak na YouTube, Vimeo czy PrestoPlayer. Na pewno za jakiś czas zawita, bo to jedno z bardziej pożądanych narzędzi.
Marketing
Masz możliwość dorzucenia do filmów przycisków wezwania do działania (CTA). Decydujesz w którym momencie filmu ma się pojawić i kiedy zniknąć. Wykorzystaj te możliwości i podnieś konwersję.
Na filmie powyższe ustawienia mogą się prezentować w taki oto sposób. Przycisk jest oczywiście klikalny, choć nie na poniższym obrazku 🙂
Ile kosztuje hosting wideo Vadootv
Standardowe plany wyglądają tak:
Dwa pierwsze pakiety czyli darmowy i PRO nie mają wszystkich opcji dostępnych w ofercie AppSumo. Pomijam dostępną przestrzeń na hostingu, która w wersji PRO to 50GB, ale także nie mam tu kodowania HLS i jakości FullHD. Z kolei oferta Lifetime prezentuje się w taki sposób:
Za 39 dolarów jednorazowej płatności masz pojemność planu PRO. Zwróć uwagę, że to nie tylko hosting wideo ale także hosting audio. Dalej kolejne poziomy 2, 3, 4 i 5. Poziom piąty jest najdroższy. 399 dolarów czyli mniej więcej 1500 zł, ale pamiętaj że to opłata jednorazowa! W porównaniu do Vimeo w wersji za 800 zł rocznie ta inwestycja zwraca się w ciągu 2 lat. W przypadku innych hostingów wideo znacznie szybciej.
Propozycja zaprezentowana powyżej straciła swoją ważność, ale zdarza się, że projekty powracają z nowymi odsłonami ofert LTD
Jak podkręcić pojemność
W opisie przeczytasz, że pierwszych 100 osób, które wrzucą recenzję na AppSumo dostaną podwojoną pojemność hostingu. Te 100 opinii pojawiło się w ciągu kilku godzin, więc nie zdążyłem 🙁 Gdy zajrzałem na AppSumo było już ich ponad setkę. To coraz częściej wykorzystywany zabieg marketingowy, który działa i wszyscy są zadowoleni. Kupujący mają więcej, a sprzedający dostaje sporo opinii, zazwyczaj pozytywnych i tym samym podkręca sprzedaż.
Sądziłem, że przepadło, ale okazało się, że pojemność zwiększają wszystkim, wystarczy tylko się z nimi skontaktować i wrzucić na czacie screen swojej recenzji z AppSumo. Takim prostym zabiegiem zamiast 1,5TB mam 3TB – 12 000 filmów/lekcji? Coś koło tego 🙂
Uważam to za świetny deal, który bardzo szybko mi się zwróci.
Na jaki hosting wideo się zdecydować
Na pewno wykorzystaj YouTube z uwagi na oglądalność. Nie odpuszczaj tego nawet jeśli kupisz inny hosting wideo. To świetny kanał dotarcia do Klientów. Owszem jeśli chcesz publikować filmy na swojej stronie, wolne od reklam i propozycji filmów o podobnej tematyce, np. od twojej konkurencji, wówczas wykorzystaj Vimeo, Vadootv lub inną platformę wolną od reklam jako dodatkowe narzędzie.
Jeśli zdążysz wykorzystać deal na AppSumo, zrób to. Nawet jeśli teraz nie czujesz, że filmy to coś co chcesz robić, to prawdopodobnie przyszłość zmusi Cię do tego, inaczej przegrasz ze swoją konkurencją, która na tym polu będzie aktywna. Popatrz na prognozy, które wyraźnie wskazują na to, że przyszłość należy do wideo. Dziś to czujemy i każdy marketem potwierdzi, a za kilka lat będzie to jeszcze wyraźniejsze. Przygotuj się już dziś, żeby w przyszłości z jednej strony zaoszczędzić, ale także nie pozostać w tyle.