Gdy mowa o czacie zazwyczaj oczami wyobraźni widzimy aplikację, przy pomocy której komunikujemy się z właścicielem strony po prostu pisząc. Rzeczywiście większość czatów daje tylko taką możliwość, ale coraz częściej pojawiają się w nich funkcje pozwalające wybrać inną formę interakcji. Jeśli rozmówca woli porozmawiać może aktywować audio, a nawet obraz wideo.
Dlaczego o tym piszę? Dlatego, że trafiłem na polski produkt, który takie możliwości oferuje i który, jak piszą jego autorzy, jest pierwszym multimedialnym czatem dla stron internetowych.
GetLead.page
Młoda aplikacja i oczywiście z tego względu wymaga jeszcze sporych nakładów pracy, ale jest obiecująca za sprawą faktu, że od razu wkracza w formy komunikacji, które nie są powszechne w aplikacjach czat, a zapewne to przyszłość naszych interakcji z potencjalnym lub obecnym Klientem.
Jakie możliwości oferuje GetLead.page
Przede wszystkim czytelny interfejs, przy pomocy którego szybko dodasz działy Twojej firmy, dodasz swoich pracowników, którzy będą obsługiwali czat, dodasz i dostosujesz widgety do umieszczenia na stronie, prześledzisz historię połączeń oraz leady czyli osoby, które zostawiły wiadomość w sytuacji gdy nie byłeś online.
Widgety
To najważniejszy element, bo nawet jeśli całą resztę skonfigurujesz, to bez umieszczenia widgetu na stronie nic się nie wydarzy 🙂
Aby utworzyć widget przechodzisz do sekcji Widgety i klikasz w przycisk dodania nowego.
Masz tu cztery zakładki związane z konfiguracją widgetu.
Ustawienia główne
W tej zakładce wprowadzasz nazwę widgetu. Idąc dalej możesz zrezygnować z połączeń audio i wideo jeśli preferujesz tylko standardowy czat. Jeśli nie chcesz się pokazywać i tym samym nie chcesz dać rozmówcy możliwości komunikowania się poprzez wideo możesz zaznaczyć tylko rozmowy audio.
Dodatkowo w tej zakładce masz jeszcze kilka innych opcji, oto one:
Możesz pozwolić rozmówcy wybrać dowolny dział w Twojej firmie z jakim chce się skontaktować lub wskazujesz jeden konkretny.
Standardowo formularz zawiera imię i nazwisko, ale jeśli potrzebujesz dodatkowych informacji takich jak email i telefon zaznaczasz odpowiednią opcję. Kolejne dwa pola to możliwość dostosowania treści nagłówka i podnagłówka. Z kolei po prawej stronie widoczny jest podgląd widgetu, który w locie reaguje na zmiany jakie wprowadzasz.
Wygląd
Zajrzyjmy teraz do drugiej zakładki. W tym miejscu nie ma wielu ustawień:
Możesz zmienić główny kolor i kolor treści, a także podmienić domyślny avatar.
Dostępność
Zakładka może nieco mylić. Przynajmniej w moim przypadku podejrzewałem, że będą tu ustawienia dotyczące np. godzin pracy biura, których nigdzie indziej nie znalazłem, ale nie. Znajdziesz tu trzy opcje.
Możesz całkowicie ukryć widget, gdy wszyscy operatorzy są offline, a także możesz dostosować treść nagłówka i podnagłówka.
Zgody prawne
Jak nietrudno się domyślić jest to miejsce służące dodaniu zgody, np. akceptacja polityki prywatności:
Treść, adres URL do dokumentu zawierającego pełną treść i możliwość zdecydowania czy zgoda jest wymagana czy nie.
Rozmowa audio lub audio-wideo
Skoro widget jest przygotowany czas na umieszczenie go na stronie internetowej. Wystarczy przejść do listy widgetów, kliknąć na przycisk Opcje przy widecie, który chcemy użyć i wybrać z menu “Umieść na stronie“.
Pojawi się okienko z kodem do wklejenia, a także zakładka skąd pobierzesz wtyczkę WordPress. To dwa niezależne sposoby integracji. Osobiście wolę kod, który wstawiam korzystając z hooków motywu Kadence, co pozwala mi na szybkie i wygodne zarządzanie warunkami związanymi z wyświetleniem widgetu. Jeśli takich możliwości nie masz możesz zainstalować wtyczkę.
Gdy widget jest już widoczny, a w konfiguracji wybrałeś możliwość komunikowania się poprzez audio i wideo pojawią się dwie ikonki:
Domyślnie gdy Twój rozmówca uruchomi czat będzie mógł z Tobą rozmawiać w klasyczny sposób, czyli pisząc. Jeśli jednak uzna, że woli zamienić z Tobą kilka słów rozmawiając, bo po prostu będzie szybciej, wystarczy, że kliknie w ikonkę słuchawki (rozmowa audio) lub w ikonkę kamery (rozmowa wideo) i automatycznie będziecie mogli przestać pisać.
Na pewno rozmowa, zwłaszcza rozmowa wideo z potencjalnym Klientem jest skuteczniejszym narzędziem sprzedaży niż pisanie na czacie, gdzie relacja pomiędzy Tobą, a rozmówcą, który Cię nie zna jest totalnie zimna i nawet jeśli ją podgrzejesz, to na pewno nie tak gdy rozmawiacie słysząc się i widząc.
Czego jeszcze brakuje w GetLead.page
Przede wszystkim aplikacji na desktopy i urządzenia mobilne. Aktualnie, aby móc odbierać rozmowy trzeba mieć uruchomioną aplikację w przeglądarce, co jest zdecydowanie mało komfortowe, ponieważ bardzo często zdarza się, że pracując z różnymi stronami po prostu odruchowo zamykamy okna przeglądarki i bardzo łatwo jest w ten sposób zamknąć także aplikację czatu. Można tego nawet nie zauważyć, a potem okaże się, że przez większość dnia byliśmy niedostępni 🙂
Dobra wiadomość jest jednak taka, że na mapie drogowej aplikacja mobilna (na razie) jest uwzględniona, a z tego co czytałem prawdopodobnie pojawi się za około 2 tygodnie. Nie wiadomo jakie będzie miała możliwości, ale to bez wątpienia słuszny krok. Gdy tylko aplikacja się pojawi rozszerzę ten artykuł o informacje na jej temat.
Ile kosztuje GetLead.page
Jeśli zdążysz na ofertę Lifetime, to będziesz miał możliwość jednorazowego zakupu dostępu do aplikacji w cenie 49 dolarów, co pozwoli Ci dodać do 5 pracowników, a przestrzeń na rozmowy wideo wyniesie 500 GB (archiwa rozmów przechowywane są przez 7 dni).
Tak przy okazji to kolejna bardzo przydatna funkcjonalność, ponieważ rozmowę możesz prowadzić bez obawy, że połowa rzeczy Ci umknie. Zawsze po rozmowie możesz wrócić do jej zapisu.
Wyższe plany zwiększają ten limit maksymalnie do 60 pracowników i nielimitowanej ilości przestrzeni na wideo, które może być przechowywane przez 14 dni.
Dodatkowo wyższe plany, to także widgety bez brandingu GetLead.pages.
Jeśli nie uda Ci się zdążyć i pozostaną Ci standardowe plany abonamentowe wówczas koszt zaczyna się od 0 zł 🙂 Tak, jest dostępny plan bezpłatny, ale dość poważnie ograniczony w porównaniu do płatnych. W zasadzie możesz prowadzić tylko klasyczne rozmowy na czacie bez audio i wideo, a to przecież kluczowa funkcjonalność tej aplikacji.
Z kolei plany płatne zaczynają się od 39 zł miesięcznie:
Podsumowanie
Czy polecam? Jeśli ustrzelisz ofertę Lifetime, to jak najbardziej. Aplikacja jest młoda i jeszcze brakuje jej wielu funkcji, które inne czaty mają, ale mam nadzieję, że będą się sukcesywnie pojawiać. Wśród zapowiedzi jest np. możliwość udostępnienia ekranu, co w mojej ocenie jest niezbędne dla każdej firmy oferującej usługi online. Zresztą nie tylko usługi. Jeśli założyłeś sklep internetowy może zdarzyć się sytuacja w której skontaktuje się z Tobą potencjalny Klient mający problem ze złożeniem zamówienia. Wówczas możesz udostępnić swój ekran i pokazać krok po kroku jak zamówienie złożyć. Będzie to zdecydowanie wygodniejsze dla obu stron i o wiele efektywniejsze niż próba wyjaśnienia, co trzeba zrobić pisząc na zwykłym czacie.
Cieszy mnie, że to polski produkt, bo lubię wspierać nasze rodzime biznesy jeśli oferują ciekawe narzędzia, a w tym wypadku myślę, że te dwa warunki są spełnione 🙂