To pytanie często pada w momencie gdy decydujemy się na uruchomienie własnej strony internetowej, a zewsząd wszyscy oferują najróżniejsze ich odmiany od płatnych po darmowe.
No właśnie domena darmowa czy płatna?
To zależy do jakich zastosowań. Jeśli strona, którą chcesz stworzyć ma być rodzajem zaplecza SEO nie ma większego znaczenia czy weźmiesz domenę darmową czy płatną. Jeśli jednak strona jaką chcesz uruchomić ma być domeną np. dla Twojej firmy, o to w takiej sytuacji trzeba dokładnie się zastanowić, żeby w przyszłości nie związać sobie rąk.
Darmowe domeny najczęściej oferowane są na kontach hostingowych u każdego dostawcy. Innymi słowy możemy sobie kupić hosting i dorzucić do niego bezpłatna domenę z puli oferowanych przez operatora. Fajna sprawa, bo redukujemy koszty, ale czy na pewno to takie dobre?
Wyobraźmy sobie, że za rok, dwa, a może później pojawią się pewne okoliczności, które zmusza nas do zmiany operatora hostingu. Powody mogą być różne, np. niezadowalająca jakość, lokalizacja maszyn poza granicami naszego kraju (bardzo częste zjawisko), niemożność podpisania umowy powierzenia danych osobowych, co może być konieczne przy rejestracji bazy w GIODO (Główny Inspektorat Ochrony Danych Osobowych), po tak skrajne sytuacje jak upadek operatora. Nagle okaże się, że domena którą tak długo wykorzystujemy, która jest na ulotkach, na reklamach którymi obklejone są wszystkie auta firmowe, domena którą znają nasi klienci i kontrahenci i w końcu domena, która jest całkiem nieźle wypozycjonowana… nie jest nasza. Nie możemy jej przenieść do innego operatora, nie możemy z nią zrobić praktycznie nic. Wyobrażacie sobie ten dramat? To naprawdę może być bardzo poważny problem, który może skutkować równie poważnymi stratami finansowymi.
Bywa także, że przez bardziej obeznanych z życiem i trendami obowiązującymi w sieci, jako mało wartościowe przez co z automatu zaufanie do naszej firmy spada. Najczęściej osoby takie wychodzą z prostego założenia. Jeśli tej firmy nie stać na to, żeby mieć swój własny adres to współpraca z nią może nie rokować najlepiej. Innymi słowy własna domena (nie darmowa) to także rodzaj prestiżu, który w niektórych sytuacjach może wpływać na wzrost zaufania do nas jako właściciela strony internetowej i firmy jaka się za nią kryje.
Mamy więc dwa kluczowe argumenty za tym aby w przypadku poważnych stron internetowych nie oglądać się na darmowe domeny, bo te mogą wygenerować nam trudności w przyszłości.
Jeśli jednak nasza strona nie jest specjalnie strategiczna i nic wielkiego się nie stanie ją utracimy wówczas śmiało można na taki wybór się zdecydować.
Na pewno opłaca się mieć własną domenę, zwłaszcza że koszty utrzymania nie są bardzo wysokie; ja wchodząc na stronę z darmową domeną mam od razu wrażenie braku profesjonalizmu, chyba że jest to strona typowo hobbystyczna.
Z tym GIODO to dałeś mi do myślenia. Zamawiam artykuł na ten temat 🙂