Po tym gdy opublikowałem tekst na temat stron lądowania, dostałem pytania na temat tego czym powinna cechować się dobrze zaprojektowana strona sprzedażowa. Czy jest jakaś recepta na jej skuteczność?

Nie rozpraszaj

Przede wszystkim powinieneś uświadomić sobie fakt, że strona docelowa czy landing page, jeśli wolisz, to narzędzie ukierunkowane na jeden konkretny cel. Jeśli celem jest sprzedaż, to nie dowolnego produktu z Twojego sklepu, ale jednego konkretnego. Dlatego pozbądź się wszelkich rozpraszaczy, które będą odciągały potencjalnego Klienta od zakupu.

Jeśli zadałeś sobie trud prześledzenia przykładowych stron docelowych, to z pewnością zauważyłeś, że większość z nich nie ma nawet menu. Trochę tak jakby to była niezależna strona tylko jednego produktu, usługi, prezentu w zamian za zapis na listę mailingową itd… Projektant nie zapomniał o menu 🙂 To po prostu jeden z tych elementów, który może negatywnie wpłynąć na decyzję zakupową. Ktoś klika w reklamę, uruchamia stronę docelową i zamiast skupić się na konkretnym produkcie wpada na pomysł, żeby poklikać po sklepie. Szansa na konwersję drastycznie spada.

Zadbaj o szybkość

Wolna strona lądowania, to także mniejszy współczynnik konwersji. Po prostu taka strona będzie generowała mniejszy zwrot z inwestycji w kampanie. Zadbaj o dobrze skonfigurowane mechanizmy cache (zajrzyj do artykułu Najlepsza wtyczka cache) i optymalizuj grafiki. Jeśli te zabiegi nie skutkują, dokładnie przeanalizuj co powoduje, że szybkość strony jest niezadowalająca i spróbuj to poprawić. Być może konieczna będzie zmiana hostingu na mocniejszy lub zmiana operatora, być może problem będzie generował źle dobrany motyw lub zestaw wtyczek. Powodów niestety może być wiele.

Nie obiecuj gruszek na wierzbie

Jednym z najgorszych błędów, jakie możesz popełnić i które mogą całkowicie zrujnować twój biznes, jest używanie fałszywych obietnic. Widziałem jak niedoświadczeni marketerzy stosują podobną taktykę tylko po to, by skłonić odwiedzających do podania swoich adresów email. Kiedy Twoi subskrybenci dowiedzą się, że nie jesteś wobec nich szczery, a wręcz kłamiesz, będziesz świadkiem ogromnego odsetka rezygnacji z subskrypcji lub zwrotów, złych recenzji i okropnych opinii Klientów. Możesz sobie na to pozwolić?

Nie proś o zbyt wiele

Jeśli strona docelowa służy zapisaniu się na listę mailingową w zamian za jakiś lead magnet (prezent) nie twórz rozbudowanych formularzy. Wystarczy Ci zazwyczaj imię i email lub nawet sam adres email. Im bardziej skomplikujesz proces zapisu lub zakupu tym więcej potencjalnych Klientów odpuści, a ty mniej sprzedaż.

Nie umieszczaj długich filmów

To także często popełniany błąd. Strona lądowania i film, który trwa 20 minut… Kto to obejrzy!? Tylko niewielki odsetek poważnie zainteresowanych tym co oferujesz, którzy i tak dokonaliby zakupu. Ci wciąż nieprzekonani obejrzą minutę, dwie i cierpliwość się skończy, zwłaszcza gdy zobaczą na pasku postępu, że tak naprawdę wciąż są na początku filmu.

Koncentruj się na realizacji celu

Wspomniałem o tym żeby koncentrować się na jednym celu? Wspomniałem. W praktyce wiem, że z tym jest różnie, bo bardzo chcemy upiec możliwie najwięcej pieczeni na jednym ogniu. A może by tak zrobić stronę lądowania z dwoma produktami, a może z pięcioma, żeby potencjalny Klient miał wybór? W mojej ocenie to poważny błąd i kolejny rozpraszacz, który będzie powodował spadki konwersji. Skoncentruj się na realizacji jednego celu i nie dokładaj kolejnych, bo to wprowadzi tylko niepotrzebne zamieszanie i wygeneruje Ci straty.

Jeśli chcesz sprzedać więcej, wówczas dowiedz się czym są lejki sprzedażowe i naucz się je budować. Dzięki nim będziesz w stanie zwiększyć sprzedaż proponując dodatkowe produkty lub usługi, nie rozpraszając przy tym swoich Klientów.

Pokaż wyraźne wezwanie do działania (CTA)

To już na szczęście rzadkość, chociażby dlatego, że większość narzędzi z którymi pracujesz oferuje Ci gotowe szablony dla stron lądowania uwzględniające ten ważny element. Zdarzają się jednak wciąż takie projekty stron docelowych, które jedyne co zawierają to opis produktu i skromny link do sklepu.

Wezwanie do działania to element, który prowokuje potencjalnego Klienta do podjęcia określonej akcji, np. zakup, zapis na newsletter, odbiór prezentu itp. Może mieć formę wyróżnionego tekstu, obrazka lub przycisku zaprojektowanego tak, by się wyróżniał.

Wykorzystaj dowody społeczne

Dowód społeczny pokazuje, jak bardzo Twoja osobowość lub Twój produkt są akceptowane i doceniane przez rynek. Dodanie pewnych elementów dowodu społecznego na Twojej stronie docelowej może sprawić, że konwersje wskoczą na wyższy poziom. Powinieneś jednak unikać fałszowania dowodu społecznego, co niestety jest częstą praktyką tłumaczoną tak: “Dopiero zaczynam więc nie mam jeszcze żadnych opinii, muszę więc jakieś wymyślić“. Nie rób tego. Poczekaj na pierwsze opinie i wtedy je umieść.

Testuj bez przerwy

I to dosłownie. Strona lądowania bez nieustannie trwających testów nie tylko wkrótce straci swoją moc, ale także nigdy jej nie nabierze na tyle aby dać Ci maximum korzyści. I to niestety kolejny poważny błąd. Na 10 przypadków z jakimi mam styczność pewnie 9 nie robi żadnych testów. Czasem się zastanawiam, kto te osoby uczył podstaw marketingu w sieci. Rozumiem świadomą decyzję. Nie testuję bo nie chcę i koniec, ale te osoby są tego kompletnie nieświadome. Ktoś na kursie powiedział żeby do kampanii na Facebooku uruchomić stronę lądowania z licznikiem odliczającym czas to tak zrobili sądząc, że to już wszystko i powinno się kręcić.

Testy A/B czy szersze A/B/X to klucz do sukcesu każdej strony docelowej. Możesz tworzyć eksperymenty sprawdzając jaki tekst nagłówka będzie skuteczniejszy, jaki kolor przycisku CTA, jaka fotka… Testować możesz wszystko i wszystko testować powinieneś, bo tylko w ten sposób podniesiesz, a potem utrzymasz konwersję na możliwie wysokim poziomie.

wyniki testów A/B

Narzędzi do testów A/B jest bardzo dużo. Któregoś dnia napiszę osobny tekst na ten temat i podzielę się kilkoma godnymi uwagi. Zdecydowana większość, to narzędzia płatne i to nie koniecznie tanie, ale przy odrobinie zacięcia możesz na stronie wdrożyć Google Optimize i eksperymentować z różnymi wariantami strony docelowej.

Atrakcyjny nagłówek

Zostawiłem nagłówek na sam koniec. Dlaczego? Ponieważ jeśli wdrożysz testy A/B, to siłą rzeczy w końcu trafisz na taką jego wersję, która będzie dobrze konwertowała. Tytuł lub nagłówek Twojego landing pagea odgrywa ogromną rolę w zatrzymaniu odwiedzających na stronie. Jeśli masz fajne pomysły na chwytliwe nagłówki to świetnie! Jeśli nie, w sieci znajdziesz wiele przykładów, na których możesz się wzorować, a i tak ostatecznie to testy wskażą zwycięzcę 🙂

Podsumowanie

Mam nadzieję, że rzuciłem nieco więcej światła na to co jest istotne z punktu widzenia stron docelowych. Jeśli spośród wymienionych miałbym wskazać kluczowe cechy byłyby to: szybkość, brak rozpraszaczy i testy, testy i jeszcze raz testy.

W rzeczywistości nie ma jednego przepisu na skuteczną stronę lądowania. Każdy biznes jest inny, ma inną narrację i inną grupę docelową. Gdyby taki przepis faktycznie istniał wszyscy zarabialiby krocie, a zarabiają tylko Ci którzy doskonale rozumieją czym jest strona docelowa i jak ją efektywnie wykorzystać do zwiększenia sprzedaży w firmie.

Udostępnij

Zobacz również

Kanoniczny URL

Co to jest kanoniczny URL

Kanoniczny URL to termin, który zapewne nie raz otarł Ci się o uszy. Być może przeczytałeś jakiś artykuł, obejrzałeś film, a być może zauważyłeś pole

Bezpłatne informacje o nowościach JZS

Zapraszam Cię do grona Subskrybentów! Tysiące Czytelników już subskrybuje wiadomości z JZS.

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest tu bezpieczny.

Polecane Oferty LifeTime!

Gravitec
Gravitec

Wykorzystaj powiadomienia WebPush, aby zwiększyć ruch i sprzedaż

JivoChat oferta lifetime
JivoChat

Jeden z najlepszych czatów dla stron internetowych. Dojrzały z mnóstwem...

Studiocart

Kreator lejków sprzedażowych pozwalający skutecznie skalować Twój biznes online.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *