Zwiększenie konwersji na stronie internetowej oraz w sklepie e-commerce jest możliwe za sprawą wdrożenia przemyślanych działań reklamowych (np. pozycjonowania, Google Ads czy też social media marketingu).

W pierwszej kolejności należy jednak przeprowadzić audyt UX swojej strony internetowej. Pozwoli to wyeliminować błędy zwiększające wskaźnik odrzuceń, wpływające negatywnie na sprzedaż. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, czym jest audyt UX i jak pomoże Twojej stronie, koniecznie przeczytaj ten artykuł!

Co to jest audyt UX? 

Audyt UX (User Experience) to proces oceny i analizy doświadczenia użytkownika związanej z interakcją z danym produktem, usługą lub interfejsem. Celem audytu UX jest zidentyfikowanie mocnych stron, słabych stron i obszarów wymagających poprawy w kontekście użyteczności, użyteczności, dostępności i ogólnego doświadczenia użytkownika.

Dlaczego audyt UX jest ważny? – 5 powodów!

Audyt UX odgrywa kluczową rolę w procesie projektowania i doskonalenia produktów, usług oraz interfejsów. Poniżej przedstawiamy kilka powodów, dla których warto zainwestować w tego typu rozwiązania audytorskie.

1. Ulepszenie doświadczenia użytkownika

Audyt UX pozwala zidentyfikować obszary, w których użytkownicy napotykają trudności, frustracje lub problemy z interakcją produktową, lub w obrębie danej strony WWW. Dzięki temu można wprowadzić poprawki i ulepszenia, aby zapewnić użytkownikom bardziej intuicyjne, przyjazne i satysfakcjonujące doświadczenie.

2. Poprawa użyteczności

Audyt UX pomaga w identyfikacji problemów z nawigacją, układem stron oraz interakcjami i innymi elementami projektowymi, które mogą utrudniać użytkownikom korzystanie z produktu. Poprawienie użyteczności prowadzi do zwiększenia efektywności, wydajności i skuteczności w użytkowaniu produktu.

3. Zwiększenie zadowolenia klientów

Prace nad UX przyczyniają się do zwiększenia zadowolenia klientów. Skutkuje to m.in.:

  • pozytywną reputacją marki,
  • zachęceniem klientów do ponownych zakupów,
  • uzyskaniem dodatkowych rekomendacji (np. w Google).

Wybierając audyt użyteczności strony internetowej, maksymalizacji ulegnie również współczynnik makro- oraz mikro konwersji (np. w postaci zapisu do newslettera, dodania produktu do koszyka lub pobrania PDF-a instruktażowego).

4. Ograniczenie kosztów obsługi klienta

Poprawa UX wpłynie na zmniejszenie liczby zgłoszeń i pytań klientów, ponieważ użytkownicy będą mieli mniej problemów z obsługą Twojej strony internetowej (np. w zakresie nawigacji). Przyczynia się to zazwyczaj do ograniczenia kosztów obsługi klienta.

5. Dostosowanie do zmieniających się potrzeb użytkowników

Audyt UX pozwala na analizę zachowań, preferencji i potrzeb użytkowników, co pomaga w dostosowaniu produktu do ich oczekiwań (służą w tym przykładowo tzw. heatmapy). Dzięki temu można lepiej reagować na zmieniające się trendy i wymagania rynku, ulepszając strony internetowe zgodnie z zasadami SXO (ang. Search Experience Optimization). 

Kto przeprowadza audyty UX? 

Audyty UX przeprowadzają najczęściej:

  • agencje marketingowe,
  • projektanci UX,
  • analitycy UX,
  • zespoły badawcze,
  • konsultanci UX.

Podczas wyboru odpowiedniego podmiotu odpowiedzialnego za audyt użyteczności strony internetowej zwróć uwagę na m.in.:

  • odpowiednie kwalifikacje,
  • wiedzę,
  • doświadczenie w dziedzinie projektowania UX.

Istotna jest także jakość poprzednich analiz użyteczności, które możesz zweryfikować w portfolio wybranych firm. Warto również sprawdzić najlepsze case study udowadniające rezultaty poszczególnych działań.

Przegląd istniejących metod i technik audytu UX 

Metody i techniki, które można wykorzystać do przeprowadzenia audytu UX:

Ocena heurystyczna

Metoda, w której eksperci oceniają interfejs użytkownika na podstawie zestawu ustalonych zasad projektowania (heurystyk). Dokonuje się tego w celu identyfikacji problemów z użytecznością, nawigacją oraz responsywnością witryny.

Testy użyteczności

Testy użyteczności polegają na obserwowaniu użytkowników podczas wykonywania określonych zadań związanych z produktem lub usługą. Poprzez obserwację reakcji i zachowań potencjalnych klientów można zidentyfikować trudności, błędy oraz obszary wymagające poprawy.

Badania dotyczące użytkowników

Przeprowadzanie badań i ankiet wśród użytkowników może dostarczyć cennych wskazówek na temat ich potrzeb, preferencji, problemów i opinii dotyczących interfejsu użytkownika. W tym przypadku specjaliści zadają również pytania użytkownikom w celu uzyskania bezpośredniej informacji zwrotnej.

Eksperckie przeglądy

Eksperci UX przeglądają interfejs użytkownika i oceniają go pod kątem zgodności z najlepszymi praktykami, standardami branżowymi i zasadami użyteczności.

Mapy ścieżek użytkownika

Tworzenie map ścieżek użytkownika pozwala:

  • zrozumieć jak użytkownicy poruszają się po stronie internetowej lub aplikacji;
  • identyfikować obszary, w których mogą wystąpić trudności;
  • określić elementy do poprawy.

Podsumowanie

Decydując się na audyt użyteczności strony, zwiększasz prawdopodobieństwo wypracowania przewagi konkurencyjnej oraz maksymalizacji wskaźnika konwersji po wdrożeniu rekomendowanych zmian. Prawidłowo zoptymalizowana witryna internetowa pod kątem UX spełni wymagania użytkowników i spowoduje, że będą dokonywali częstszych zakupów, pozostawiając pozytywne rekomendacje po skorzystaniu z proponowanej oferty.

Interesuje Cię profesjonalny audyt UX? W takim razie sprawdź propozycje rekomendowane przez serwis artnova.com.pl.

Udostępnij

Zobacz również

Publikacje prosto na Twój email!

Zapisz się i obserwuj co dzieje się na Wooj, Uczymyjak i PoznajWP

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest bezpieczny.

Polecane Oferty LifeTime!

WooLentor Lifetime Deal

WooLentor

Builder dla WooCommerce. Zaprojektujesz strony koszyka, zamówienia, konta klienta, produktów itd… Do tego ogrom innych funkcji, pozwalających zwiększyć konwersję.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *