Rozpoczęcie działalności gospodarczej zwłaszcza w Internecie w niesie ze sobą konieczność podjęcia wielu decyzji. Należy wybrać chwytliwą, zapadającą w pamięć nazwę, określić to, czym firma będzie się zajmowała, na jakim obszarze działała, a także określić grupę docelową.
Przy burzy mózgu związanej z nazwą projektu warto pamiętać także o stworzeniu odpowiedniego firmowego logo. Bardzo często to znak firmowy decyduje o rozpoznawalności naszej marki. Jakie najważniejsze rzeczy warto wziąć pod uwagę, kiedy tworzy się witrynę e-commerce?
Po pierwsze: wygląd
Jak wskazuje raport, który opublikowano na podstawie danych za 2020 rok, aż 4,1 miliarda ludzi na całym świecie korzysta z Internetu. Z mediów społecznościowych korzysta ponad 3,8 mld użytkowników – czyli około 49% ludności na świecie.
Z innej analizy wynika, aż 73% procent Polaków dokonywało zakupu przez Internet. Sam rynek e-commerce wzrósł rok do roku o około 31%, co pokazuje bardzo dynamiczny trend. Na pewno pomogła w tym w znaczący sposób pandemia, którą mam nadzieję powoli przesuwamy na dalszy plan.
Według prognoz, rynek ecommerce utrzyma wysokie tempo rozwoju. Wspomniana pandemia spowodowała, że spora część biznesów przeniosła swoją działalność do Internetu bądź też poszerzyła swoją działalność o dodatkowy kanał sprzedaży jakim jest Internet. To co będziemy obserwowali w nadchodzących miesiącach i latach będzie czymś zupełnie innym od tego co znaliśmy przez COVID.
Z jednej strony obserwowane trendy to dobry sygnał, z drugiej zaś problemem staje się… rosnąca konkurencja. Biorąc pod uwagę stale rosnący wskaźnik przechodzenia sklepów z offline do online, konkurencja jest coraz silniejsza.
W związku z tym zwracaj uwagę aspekty, które przyczyniają się do pozostania użytkownika na Twojej stronie nieco dłużej, a jeszcze lepiej jeśli strona ułatwia i upraszcza podejmowanie decyzji zakupowych. Jedną z takich rzeczy jest wygląd, a także szybkość, co będzie miało coraz większe znaczenie (zob. Core Web Vitals).
Estetyczna i intuicyjna strona z pewnością bardziej przyciągnie uwagę potencjalnego klienta, niż strona o pstrokatych kolorach (patrząc na upodobania Polaków, w przypadku Japonii czy Chin, może być odwrotnie), z chaotycznym menu, bez opisów produktów i z nieprofesjonalnymi zdjęciami.
Wydajność to z kolei postawienie na minimalizm, dobre usługi hostingowe i możliwie najlepszą optymalizację wydajności strony.
Po drugie: właściwa prezentacja firmy
Widoczność firmy w sieci nie zależy jedynie od własnej witryny. Warto dołożyć wszelkich starań, by o naszych produktach, czy usługach, było głośno wszędzie. Prezentacja firmy w Google jest bardzo ważną częścią działalności. Umieszczenie tu szczegółowych informacji o firmie, takich jak adres, logo, godziny otwarcia, jest bardzo pomocne.
Istnieje szansa, że potencjalny klient zdecyduje się z Tobą skontaktować, bo łatwiej Cię znajdzie!
Kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę jest treść na stronie www. Dużo zależy od branży w której działamy. Przykładowo strona związana z finansami powinna utrzymywać formalny ton, tymczasem strona przedszkola lub dietetyka może pozwolić sobie na bardziej nieformalne treści. Sam Content powinien być napisany w sposób atrakcyjny i ciekawy. Powinien też systematycznie rosnąć. Jak często pisać? Moją podpowiedź znajdziesz w artykule: Jak często pisać.
Po trzecie: przykuj uwagę firmowym logo
Projektowanie logo jest procesem czasochłonnym. Nie wystarczy wybrać tylko kolorów i jakiegoś obrazka, logo powinno nieść ze sobą przekaz. Jako przykład można tu przywołać wiele światowej klasy firm produkujących odzież, samochody, czy biżuterię. Logo takich firm jest znane przez większość ludzi na świecie i jednoznacznie kojarzone z luksusem i ekskluzywnością.
Warto więc przyłożyć się do tego zdania i zatrudnić firmę specjalizującą się w tworzeniu tego typu grafik. Kiedy już wejdziemy na rynek i ugruntujemy sobie na nim pozycję, zmiana logo jest bardzo trudnym i żmudnym procesem, który niekiedy wygląda tak, jak budowanie marki od nowa. Przykuj uwagę firmowym logo, umieszczając je na akcesoriach, z których pracownicy i klienci będą mogli korzystać na co dzień. Podkładki pod myszki, breloki do kluczy, długopisy, to niedrogie prezenty, które zawsze sprawiają radość klientom i kontrahentom, do tego są jedną z najtańszych i skutecznych form reklamy swojej działalności.
Po czwarte: niezwykle ważna funkcjonalność
Przejrzystość, możliwość płynnego i bezproblemowego poruszania się po stronie, czy aplikacji jest niezwykle istotna. Współcześnie istnieje możliwość dorzucenia wielu rozszerzeń, które zwiększają funkcjonalność witryny e- commerce. Zwłaszcza jak chodzi o WordPressa i WooCommerce.
Panele nawigacyjne, które można sprytnie ukryć, po to, by mieć możliwość używania ich w momentach, kiedy są potrzebne, znacznie zwiększa komfort nawigowania po stronie. Przemyślane rozmieszczenie podstron i produktów, pozwala na właściwą ich ekspozycję, co ma duże znaczenie, jeżeli chodzi o późniejsze wyniki sprzedaży.
Po piąte: dostosuj witrynę do określonej grupy docelowej
Określenie tego, do kogo skierowana jest oferta to podstawa każdego biznesu. Na tej podstawie możliwe jest wskazanie kierunku, w jakim powinny pójść kampanie reklamowe, a także wygląd logo i samej strony internetowej. W inny sposób należy podejść do tworzenia witryny dla młodzieży, a w odmienny dla osób starszych, jeżeli tworzymy produkty, czy świadczymy usługi specjalistyczne także i w tej sytuacji warto skonstruować stronę w taki sposób, by spełniła ona oczekiwania grupy docelowej.
Współcześnie witryna internetowa jest nierozerwalnie związana działalnością firmy. Obecnie firma, która nie dysponuje dopracowaną stroną, ma niewielkie szanse powodzenia na rynku. Warto także zapamiętać, że witryna internetowa, jest bardzo często odpowiedzialna za pierwsze wrażenie, jakie firma wywiera na potencjalnych Klientach, dlatego niezwykle ważne jest zadanie o jej jakość. Dobrze, jeżeli strona, która jest wizytówką naszej działalności, wyróżnia się wśród innych stron o podobnych charakterze.
To zadanie ułatwiają dostępne dziś narzędzia takie jak Elementor z bibliotekami gotowych szablonów w ilościach niekiedy oszałamiających. Także motywy takie jak Kadence, Astra i inne z mojego punktu widzenia najlepsze darmowe szablony WordPress pozwalają Ci błyskawicznie uruchomić stronę w oparciu o projekty graficzne przygotowane przez zawodowych projektantów.
Tego wszystkiego możesz się nauczyć jeśli tylko chcesz, a ja chętnie pomogę Ci wspierając Cię na tej drodze swoimi kursami. Zacznie od podstawy: Kurs WordPress.